Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

597 inlägg 211306 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289375 Nu ska älgens matvanor kartläggas http://www.atl.nu/skog/lgens-matvanor-kartl-ggs
/Niklas

TS

isteskog  
#289402 Men herregud!! 😡 Vet man inte det redan, att betas sidoskotten så påverkas tillväxten. Känns som en utredning för utredningens egen skull. Jag som i min enfald trodde att en sån undersökning gjordes redan från 80-talet då de stora älgskadorna började. Suck.... :roll:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289408 Älgskadorna verkar omges av en jäkla massa myter och antagande, bedrövligt att se att så lite forskning finns.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Älgskadorna verkar omges av en jäkla massa myter och antagande, bedrövligt att se att så lite forskning finns.

Och vad tycker du man ska forska på, något man redan vet eller har du något förslag?

Användarvisningsbild

#289879 Stort bråk i älgskogen http://www.allehanda.se/angermanland/or ... et-om-jakt
/Niklas

TS

isteskog  
#289905 Här uppe i Norrland(Södra Hälsingland) har vi inte jaktarrenden som längre ner i Sverige. I mitt område Öster Ljusnan ligger dessa på 12.50+moms/ha. Så är man intresserad av att få upp ny tallskog så prioriterar man högre avskjutning framför arrendet för jakten. :wink:

#289910 Varför skulle ett lägre arrende medföra högre avskjutning?

lfq skrev:
Mangan skrev:Älgskadorna verkar omges av en jäkla massa myter och antagande, bedrövligt att se att så lite forskning finns.

Och vad tycker du man ska forska på, något man redan vet eller har du något förslag?

Saker man "vet" utan att ha undersökt saken med metod brukar inte sällan var felaktigt.

isteskog  
#289912 Mangan! Jag är med i ett älgskötselområde. I detta bestäms avskjutningen för varje år. Och även arrendet för de som låter området få jaga på sin mark. Här uppe (Södra Hälsingland, Arbrå-Östra) har vi ett arrende på 12.50+ moms. Det är mest älgjakt och lite småviltsjakt på främst hare och skogsfågel, lite rådjur. Man får vara glad att lokalbefolkning och lite folk utifrån vill jaga. Det finns inga pengar i arrendet. Jag får ca 3000kr/år i arrende. Med en för hög älgstam som åstakommer stora skador på tallungskogar man försöker få upp så är det småpengar för arrendet. Vi har heta diskussioner på jaktstämmorna ibland över avskjutningsnivåer må du tro!! :wink:

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:
lfq skrev:

Saker man "vet" utan att ha undersökt saken med metod brukar inte sällan var felaktigt.

Visst man kan spendera mycket pengar på att forska på saker man redan vet. Man kan också använda olika metoder för att se om det ger samma svar. Men forskarna måste ju hållas sysselsatta och finner man inga tillräckligt kvalitativa forskningsobjekt så är det bara att köra på.
Jag ser hellre att pengarna läggs på ersättning till de som drabbas av betesskadorna.

#289996 Fast det är ju inte dina pengar, och någon har tydligen betalat för att få detta utrett. Så det kan vi väl vara glada över, så man kanske slipper fler fantastiska uttalanden från älgjägare Karl Hedin...

Användarvisningsbild

#290154 Skogsstyrelsen lyfter frågan om viltanpassat skogsbruk http://www.lantbruk.com/skog/viltanpass ... lansverige
/Niklas

TS

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290158 Ni verkar ha stora problem, har ni kvar någon skog?

isteskog  
#290170 Viltanpassat skogsbruk i all sin ära. Har man nerbetade arter som asp,sälg,vide och rönn mm så måste man börja med att minska stammen, Annars ryker även tallungskogarna!
Problemet här uppe är att det är så nerbetat av det älgen helst vill ha, så tallungskogarna far illa fast älgstammen har minskat. Det märks på alla kvalitetsskador i 1:a gallringarna man gör och kommer även att märkas när det är dags att gallra dagens ungskogar. Det är oerhört stora summor det handlar om. En nationalekonomisk katastrof börjar det på att bli!! 😡

mbtrac  
#290178 somliga skogsägare har berätta att om man röjer bort björk al mm , från ungtall så lämnar älgen, om rådet för han vill äta löv samtidigt, som tall , tycker han blir ännu värre att, att bryta å äta tall om man tar bort allt löv, tyckte de va bäst att röja när de är tre till fyra meter höga , även om de e fel att vänta så länge, finns det någon som känner till det.mvh värmland

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).