Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38685 visningar 27 följer Svara, dela mm...  

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

isteskog  
#645207Har jag påpekat för Ulfen en massa gånger i stället för att förstöra andra trådar ...... 🙃

Avslutat-02  
#645208Fast denna tråden skapade inte Ulf1 men han är ändå stymmeltomten som håller den igång... :mrgreen:

isteskog  
#645210Har för mig att Fredrik delade den sen Ulfen gjort något ovidkommande inlägg, men jag kanske minns fel ..... 😉

Användarvisningsbild

ulf 1  
#645211Blädning måste börja någonstans Lars, det börjar med att släppa in ljus i skogen, kalhygge är det nog inte när jag återställer en hagmark och tar bort gran.
Märkligt vilket svartvit beskrivande av verkligheten, och det från en forskare som borde förstå bättre.
Vad kallar du den här trädgården som en granne släppte in en skördare i, att han var van vid det svartvita kalhyggesbruket går inte att ta fel på, kanske fått råd från slu skogsforskare.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#645212Jag köpte lite ek, sälg, lönn och stora björkar med rödkärna från en av industrins sophögar (rödkärna, det slu brukar forska på att få bort ur björken) för det är ett vrakfel, skulle vilja säga att slu gör ett brakfel som inte förstår bättre.
titta på tre björkvarianter, en av dom kämpar slus forskare på att bevara och klona och vad fan man nu ägnar sig åt, men... de två andra betalas med det tiodubbla och det är vrak enligt Svenska idiotmodellen, de kallas på svenska för flam och rödkärnebjörk.
Det långa trädet är en björk med "upphissad" krona( bara 10%,) men gissa vad, den har växt från 10 cm till 38 cm på tio år, så vad säger det en forskare som dömt ut den till ett massaved, jag vet, gör om gör rätt, med andra ord, börja forska utan konfirmation bias syndromet, som ju är så vanligt på slu.

TS
Användarvisningsbild

Mellberg  
#645215Här i Höga Kusten har vi verkligt fin björk, den kommer faktiskt av sig själv om man gör ett hygge. 8)

Hur blev det med boken Ulf 1? =))

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:Svaret är "nej".
Det finns inte 20 inhemska skogsbildande lövträdsarter i Sverige.

Bra, då var den frågan utredd! Dax att sätta streck i debatten?
/Niklas

Palakangas  
Niking skrev:

/Niklas

Lås tråden. Snälla 🙏

Avslutat-02  
#645222Jag funderar på att bygga en ny verkstad.
Har några fina björkar i grovleken 40-45 cm i brösthöjd.

Skulle dessa duga att göra regelvirke av?
Och såga brädor till takstolar?

Vad säger ni och vad säger experten?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Blädning måste börja någonstans Lars, det börjar med att släppa in ljus i skogen,

Nej, det börjar i en fullskiktad granskog.
1589830730_2f896c62-ea74-400b-861f-a0215c6c7c6c.jpeg

Avslutat-02  
isteskog skrev:Har för mig att Fredrik delade den sen Ulfen gjort något ovidkommande inlägg, men jag kanske minns fel ..... 😉

Helt korrekt..du minns rätt...

Avslutat-02  
Palakangas skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Lås tråden. Snälla 🙏

Varför då? Då är väl nästa tråd: 2000 olika barrträd som är bättre än gran.
Eller du ser inte träden för all skog.
Eller varför inte, idiot på vandring genom skogen..?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645280Därför att vi har uträtt klart ämnet 20 olika skogsbildande lövträdsarter i Norrland. Finns alltså inget mer i sak att tillföra ämnet, utan bara dravel och pajkastning (vilket inte tråden är betjänt av).
/Niklas

Jim_the_one  
#645282Har följt den här tråden och medvetet inte skrivit något men nu måste jag ändå säga något.

Det är trots allt lite fascinerande att se hur någon vill få ut sitt budskap och prånglar på utan att knappt svara på en enda fråga.

Skygglappar på och bara köra på.

Tänk om man la hälften av den energin på att få fram något konstruktivt och utveckla sig själv istället.

Som svar på bilden på "tomt" huggningen. Nej det ser inte snyggt ut, skördaren borde ha kunnat grotanpassat så det inte blev så mycket rester kvar. Men om 4 år är det nog som ett salixfält ändå.

Sen om det är tomt eller hage som har vuxit igen är svårt att veta på den bilden.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#645287Det finns många förståsigpåare men väldigt få som förstår, vi tar den gamla hagmarken först, givetvis ska vi inte plantera gran på hagmark, så den ska bort, riset ska också bort och det gör jag när stockarna körts ut.
Det kommer bilder på det framöver, alla sanningar som Lars delger er är industrins sanningar inte vetenaskapens, och slu och skogforsk är inte längre vetenskap för mig, bara simpelt vifftande på svansen för en skövlande industri.
Jag har inte givit namn åt tråden, det har Fredrik, och jag tycker inte den är bra, men det går att odla 20 lövträsd, men jafg tror att bara vi tar de 5-6 bästa och mest lämpade så gör vi naturen en stor tjänst.
Förutom att vi får skogar som vi kan tjäna pengar på igen, det gör vi inte med ett skogsbruk som ger oss 180 spänn i snitt för en slutavverkning, vi är grundlurade.
Lövträd Vinterrojarn, är förbjudet att använda som konstruktionsvirke i detta land, landet där ärthjärnorna tilläts ta över våra skogar.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).