Skogsforskare skrev:I Skogforsks rapport gör man ett antagande att skadade bestånd växer som om SI är lägre, så de tillväxtförluster man "räknar fram" är alltså antaganden från början.
Skogsmiljö och Trädlära
Älgskadorna raserar ekonomin
ons 02 jul 2014, 19:49#285002Menar du att betade småtallar bara förlorar i tillväxt under en period, inte kvalitet. Dvs när de sedan så småningom passerat betningshöjd så kommer de att bli fullvärdiga träd, bara lite senare än andra? Det är ju lite svårt att tro för en nybörjare som ser en massa stympade småtallar, men det vore ju bra i såfall...
ons 02 jul 2014, 19:57#285003Man måste skikja på effekter på enstaka träd och den totala effekten på hela beståndet på lång sikt. Sen måste man skilja på tillväxteffekter och kvalitetseffekter.
Och tillväxtförluster i förhållande till vad? Vad är jämförelsenivån?
ons 02 jul 2014, 20:32#285006
De har växt en meter på 10 år. Nu är granarna ikapp och förbi. Vi får väl se hur det blir.
Skogsforskare skrev:Så dina tallplantor är konsekvent nerbetade under 10 års tid, eller hur menar du?
De har växt en meter på 10 år. Nu är granarna ikapp och förbi. Vi får väl se hur det blir.
Självvald väg i egen skog
ons 02 jul 2014, 20:36#285007
Hur menar du nu, tror du inte att det går att bestämma tillväxtförluster pga älgbetning?
Skogsforskare skrev:Man måste skikja på effekter på enstaka träd och den totala effekten på hela beståndet på lång sikt. Sen måste man skilja på tillväxteffekter och kvalitetseffekter.
Hur menar du nu, tror du inte att det går att bestämma tillväxtförluster pga älgbetning?
ons 02 jul 2014, 20:37#285008
Är det ett rent hygge eller har du fröträd kvar?
Mangan skrev:De har växt en meter på 10 år. Nu är granarna ikapp och förbi. Vi får väl se hur det blir.
ons 02 jul 2014, 20:39#285009
Vad är det du är ute efter? Det är från 1 till 2m höjd, runt T24.
Skogsforskare skrev:Mangan skrev:De har växt en meter på 10 år. Nu är granarna ikapp och förbi. Vi får väl se hur det blir.
ons 02 jul 2014, 20:43#285011
Jo, men frågan är vad man ska ha som jämförelse. Ska det vara lika många stammar per hektar efter första gallring, eller vid 7 höjd, eller vid 3 m höjd? Ska det vara samma omloppstid eller ska båda bestånden växa tills medeltilväxten kulminerar?
Den centrala frågan, som ingen gjort en bra studie av såvitt jag vet, är om en 10 m hög tall som skadats i ungdomen växer annorlunda än en 10 m hög oskadad tall om båda träden växer i likadana bestånd med samma stamantal och grundyta.
I Skogforsks studie förutsätter man att skadade bestånd växer sämre och ger dem därför lägre SI, simulerar utvecklingen på sikt, och konstaterar sen att de skadade bestånden vuxit sämre.
Mangan skrev:Hur menar du nu, tror du inte att det går att bestämma tillväxtförluster pga älgbetning?
Jo, men frågan är vad man ska ha som jämförelse. Ska det vara lika många stammar per hektar efter första gallring, eller vid 7 höjd, eller vid 3 m höjd? Ska det vara samma omloppstid eller ska båda bestånden växa tills medeltilväxten kulminerar?
Den centrala frågan, som ingen gjort en bra studie av såvitt jag vet, är om en 10 m hög tall som skadats i ungdomen växer annorlunda än en 10 m hög oskadad tall om båda träden växer i likadana bestånd med samma stamantal och grundyta.
I Skogforsks studie förutsätter man att skadade bestånd växer sämre och ger dem därför lägre SI, simulerar utvecklingen på sikt, och konstaterar sen att de skadade bestånden vuxit sämre.
ons 02 jul 2014, 20:43#285012
Jag är ute efter om du har fröträd kvar ovanför som konkurrerar med småtallarna. Du skrev ju att det var naturlig föryngring.
Mangan skrev:Skogsforskare skrev:Mangan skrev:De har växt en meter på 10 år. Nu är granarna ikapp och förbi. Vi får väl se hur det blir.
Jag är ute efter om du har fröträd kvar ovanför som konkurrerar med småtallarna. Du skrev ju att det var naturlig föryngring.
ons 02 jul 2014, 20:47#285013
Finns det ens några bevis för att älg orsakar förluster?
Skogsforskare skrev:Mangan skrev:Hur menar du nu, tror du inte att det går att bestämma tillväxtförluster pga älgbetning?
Finns det ens några bevis för att älg orsakar förluster?
ons 02 jul 2014, 22:54#285029
Förmodligen ytterst marginellt i så fall... viewtopic.php?f=112&t=18641&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas
Mangan skrev:Finns det ens några bevis för att älg orsakar förluster?
Förmodligen ytterst marginellt i så fall... viewtopic.php?f=112&t=18641&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas
/Niklas
TS
tor 03 jul 2014, 20:47#285083Om älgen var ett så stort problem som det målas upp så skulle det inte finnas en trettioårig timmertall i Bergslagen (Värmland, Dalarna, Gävleborg). Här hade vi under 80-talet den största älgstammen som någonsin funnits i Sverige. I vårat jaktlag om 3500 Ha sköts ca 70 älgar under tre dagars jakt. Ändå hittades ett tiotal kalvar på vintrarna som svält ihjäl. Vinterbetet räckte inte till helt enkelt. Nu trettio år senare ser vi facit och jag måste säga att jag är förvånad över hur lite det syns. Visst har det blivit ett lågt uttag av klentimmer i dessa bestånd under första och ibland andragallringen, men konstigt vore väl annars. Då låg avskjutningen på 20 älgar / 1000 Ha, vart har vi ens en vinterstam på hälften idag?
John Deere 1210E ALS/T
New Holland TL90A
Liebherr 902HD Hjulgrävare
New Holland TL90A
tor 03 jul 2014, 21:09#285086Känns som att de skogsägare som inte jagar klagar mer på älgskador är de skogsägare som jagar...
tor 03 jul 2014, 22:00#285095
Känns som att de skogsägare som jagar blundar för skadorna mer än de som inte jagar. Antagligen är jakten viktigare än skogen.
Några skoteråkare har jag inte sett till än.
T Landström skrev:Känns som att de skogsägare som inte jagar klagar mer på älgskador är de skogsägare som jagar...
Känns som att de skogsägare som jagar blundar för skadorna mer än de som inte jagar. Antagligen är jakten viktigare än skogen.
Några skoteråkare har jag inte sett till än.
fre 04 jul 2014, 10:55#285130Visst kan det vara så i många fall. Vi kan ju även påverka älgstammen mer genom jakten än markägare som inte jagar. Ickejagande markägare måste engagera sig mer för att kunna påverka. Se till att gå på årsmöten, kanske se till att bli invald i styrelsen. Det är ändå till sist markägarna som bestämmer i ett viltvårdsområde. Se även till att få betalt för att ni arrenderar ut jaktutövningsrätten. Ca 20-30 kr/ha borde inte vara något problem.
John Deere 1210E ALS/T
New Holland TL90A
New Holland TL90A

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).