Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38557 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

halvproffs  
vinterrojarn skrev:Det är väl bara så att vi har olika förutsättningar beroende på vart i landet man bor om vilka slags trädslag vi kan odla för att hålla hög produktion..

Vad det gäller pilbåge, så verkar det vara fler som bygger med olika blandningar komposit än av trä...så den marknaden struntar då jag i....

En äkta viking bygger en långbåge av trä.
Resten får bygga en compoundbåge i composit. :d

Avslutat-02  
#644979Ja det är väl så.. :mrgreen:

Själv skruvar jag hellre än att såga fram virke eller bygger bågar.... :lol:

Palakangas  
#644982Uffe! Vad är det för märkvärdigt med din avverkning? Du har skördat de mest värdefulla träden och resten får bli vad det blir. Kanske en skräpskog . För du varken röjer eller gallrar, jo du gallrar men kallar det för "blädning". Så absolut inget nytänkande där.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Jag har ägnat mig åt blädning i min skog ett par dagar
- - -
Det här kallas BLÄDNING, blädning är tusen olika sätt att avverka skog, kalhygge är ETT sätt,

Nej, det kallas gallring.
Det som särskiljer blädning är att skogen efteråt är fullskiktad och det är inte de bestånd du fotograferat.
Kalhygge är inte ett sätt att avverka. Det är resultaten av en avverkning.

Om du nu invänder att det inte är så noga vilka ord man använder så kan vi förenkla (?) det hela genom att kalla dina avverkningar kalhuggning. Det blir ju kalt där det har stått ett träd. Så då är väl alla avverkningar kalhuggning, fast i olika skala? Och därmed är inga avverkningar hyggesfria. :)

Användarvisningsbild

ulf 1  
#645079Varför gör du så svårt för dig, tror du eleverna på skogsskolan håller med dig, eller tror du att du får respekt genom att skriva som du gör.
Möjligtvis med svansen som jagar mig på forumet, men där är det nog stopp.
Jag blädar en oskött skog, och hur fan skulle det ha kunnat växt något underifrån i den menar du.
Det är ju så urbota dumt att man blir mörkrädd, nu däremot lär det hända saker i en upplyst värld, jag kommer att stödplantera med ädellöv och hägna här och framtida skötseln hänger väl på såna som dig Lars, om ni hjälper till med forskningen så kan vi alla förstå bättre vad som ska göras när vi vill ha en skog hela tiden.
Men då får du sluta rabbla att bara gran kan växa underifrån, för där har du fel, och där behöver du hjälp från dina utmobbade kollegor som vill forska på just detta.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#645082Jag läste det här om björkskötsel, som någon på slu skrivit.
"Många bestånd med eftersatt skötsel ger dålig timmerkvalitet eller inget timmer alls.
Enligt en studie som bygger på material från riksskogstaxeringen ger 76
procent av björkarna i äldre gallringsskog och avverkningsmogen skog inte något
timmerutbyte. I studien förklaras det låga timmerutbytet med skador som röta
och viltskador samt dålig skötsel (Anon, 2005)."
Läs det där en gång till, och tänk sedan lite.
Rikstaxen konstaterar att närmare 80% av avverkningsmogen björk är så dålig att den inte kan sågas utan bara är massaved, det här är slu när den är på toppen av idiotanalyser, vi vet alla att timmerstockarna från björk inte kan hanteras av en värdelös skogsindustri och slu håller med.
Vilka idioter, det är nog mer än fina björktimmerstockar som borde kokas i det här landet.
Alla björkar på bilden har blivande timmerstockar i sig, det hänger på mig hur dom blir, men vad fan får jag för hjälp från er forskare, inte ett skit, ni kallar björk med rödkärna för vrak, när det är fantastiskt möbelvirke, vad är det för fel på er.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Jag blädar en oskött skog, och hur fan skulle det ha kunnat växt något underifrån i den menar du.

Nej, du har gallrat: "Beståndsvårdande utglesning med tillvaratagande av virke"
Blädning är ett specialfall av gallring där skogen efter gallringen är fullskiktad och det är inte din skog.

Om granskog får sköta sig själv så blir den så småningom fullskiktad och det växer kontinuerligt upp nya granar underifrån.

Avslutat-02  
#645084Nä ulf, det är industrin som kallar det virket för vrak.
Och nä de där björkarna kommer aldrig att bli möbel timmer....

Massaved eller ved, möjligt..
Men om de är sådant här skräp som du försöker sälja så är du inte bara dum utan även en bedragare....

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Alla björkar på bilden har blivande timmerstockar i sig, det hänger på mig hur dom blir,

Nej, det beror på tidigare skötsel att det inte blir bra kvalitet.

Långa, gängliga med liten krona gör att det är stor risk för skador. Och eftersom de redan är så höga så kan de inte bygga ut kronan nästan nånting alls. Men de kommer naturligtvis göra vad de kan för att inte gå av och kommer därför bygga på stammen så mycket det går nedtill. Eftersom de vuxit som de gjort så finns det antagligen en hel del sprötkvist och andra skador som lätt upptäcks av den som är van att bedöma björkvirke. En hel del av det som idag ser ut som små krökar på stammen beror just på sådana defekter, tidigare i trädens utveckling.

isteskog  
#645088Nja, nog finns det möjlighet att få ut enstaka björktimmer i detta bestånd. Men det kommer att ta tid. Hade det sköts med röjning och gallring från början hade det nog sett annorlunda ut. Men då var väl inte Ulf ägare? Har själv haft liknande bestånd som det blir björktimmer i, men det tar som sagt tid och fler gallringar måste till.

Palakangas  
#645093Norrland har expanderat ner till trakterna av Hällefors. Men ändå inga 20 inhemska skogsbildande lövträd?

Avslutat-02  
#645101En fundering jag fick var varför du ulf inte försöker sälja dina björkar som ved? Passa på nu medans den är blöt, för det var väl då den brann som bäst?

Bör ju kunna ge en rejäl slant med surbjörkved på din brädgård...

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
vinterrojarn skrev:En fundering jag fick var varför du ulf inte försöker sälja dina björkar som ved? Passa på nu medans den är blöt, för det var väl då den brann som bäst?

Bör ju kunna ge en rejäl slant med surbjörkved på din brädgård...

Ja, speciellt om den hinner mögla, då det plötsligt blir närmast masur-priser...
/Niklas

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:mVarför gör du så svårt för dig, tror du eleverna på skogsskolan håller med dig, eller tror du att du får respekt genom att skriva som du gör.
Möjligtvis med svansen som jagar mig på forumet, men där är det nog stopp.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är Lars Lundqvists inlägg som är trådens behållning. Ulf1, dina inlägg är tyvärr i huvudsak dravel.

ulf 1 skrev:Jag blädar en oskött skog, och hur fan skulle det ha kunnat växt något underifrån i den menar du.

Är du inte rädd att det blir en värmechock där, efter din gallring? Du brukar ju ständigt tjata om att det blir så varmt på hyggena under varma sommardagar... :grin:

ulf 1 skrev:Det är ju så urbota dumt att man blir mörkrädd, nu däremot lär det hända saker i en upplyst värld, jag kommer att stödplantera med ädellöv och hägna här och framtida skötseln hänger väl på såna som dig Lars, om ni hjälper till med forskningen så kan vi alla förstå bättre vad som ska göras när vi vill ha en skog hela tiden.
Men då får du sluta rabbla att bara gran kan växa underifrån, för där har du fel, och där behöver du hjälp från dina utmobbade kollegor som vill forska på just detta.

Hur svårt är det att förstå? Granen är ett sekundärträd, som gärna kommer underifrån. I princip det enda sekundära trädslaget vi har och som kan växa i hela landet.
/Niklas

Palakangas  
Niking skrev: Ja, speciellt om den hinner mögla, då det plötsligt blir närmast masur-priser...

Masur, mas-ur är väl en sådan här :-b
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Moraklocka

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).