Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38562 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Det är svårt att lära gamla hundar sitta...

Jo, vi har ju försökt med dig i några år nu...
/Niklas

Avslutat-02  
#644921Men jag undrar jag om det verkligen blir från 7 till 20 m3 i tillväxt/år...
Det lät väldigt mycket för en eftersatt blandskog där i stort sätt endast nu björk återstår...

Användarvisningsbild

#644925Ulf1 har kanske förväxlat en tillväxt på 20 m3/år med ståndortindexklassen B20?
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 17 maj 2020, 11:22, redigerad totalt 3 gånger.

Palakangas  
vinterrojarn skrev:Men Ulf, du har ju själv spottat på folks skogar där årsringarna varit närmare 1.5-2.5 cm emellan varandra...nu får du ju samma sak själv,,, eller hade du inte insett detta?

Lövträd får väl bättre kvalité om de växer fort?

Avslutat-02  
#644927Det kan bli en enorm skillnad på det man förväntar sig, emot det man verkligen har på skiftet...

Plånboken kan vara hälften så tjock eller ens det...

Avslutat-02  
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Men Ulf, du har ju själv spottat på folks skogar där årsringarna varit närmare 1.5-2.5 cm emellan varandra...nu får du ju samma sak själv,,, eller hade du inte insett detta?

Får de? Trodde man fick högsta kvalité genom att försiktigt gallra och att låta lövskogen stå länge så den blir tätvuxen och grov....
Är den bara grov, så brukar den inte innehålla så stora kvalité värden...

Användarvisningsbild

Palakangas skrev:

Vissa lövträd får det, vilket beror på kvalitetsskillnader mellan vårved och sommarved. På bl.a. björk är dock denna kvalitetsskillnad obefintlig.

Sedan är ju kvalitet en smakfråga, ofta underförstått vad marknaden är beredd att betala för. Det finns ju faktiskt de som specifikt vill ha frodvuxen gran för isolering och dessa köpare skyr ju undertryckt gran som pesten.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 17 maj 2020, 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:
Palakangas skrev:

Får de? Trodde man fick högsta kvalité genom att försiktigt gallra och att låta lövskogen stå länge så den blir tätvuxen och grov....
Är den bara grov, så brukar den inte innehålla så stora kvalité värden...

Nix, det gäller bara för barrträd, inte för lövträd. Orsaken är kvalitetsskillnader mellan vårved och sommarved.

Barrträd får som regel bättre kvalitet ju tätare det är mellan årsringarna.

Vissa (ädel)lövträd får bättre kvalitet ju glesare det är mellan årsringarna.

För vanligt triviallöv (t.ex. björk , al och asp) påverkas dock inte kvaliteten av hur tätt det är mellan årsringarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

halvproffs  
#644939Det är så som niking beskriver det.
Sen är det svårt(omöjligt) att få fart på björk med upphissade kronor.

gurka  
ulf 1 skrev:Men jävlar vad mycket timmer det blev och nu går jag från en tillväxt på 7 kubik till 20 om ett par år när de stackars löven förstår vad som hände, måste vara som att släppas ut från en kolkällare efter 60 år.

Nytt fokus på volym.....

"Alla verkar tänka volym, det är fel, man måste tänka mycket mer kreativt, en spinkig men kvistfri rönn är mycket värdefull för den stora grupp människor som just nu fått pilbågebyggande som en hobby, en lind som sågas upp i små klossar 2x2x4cm kan säljas vör 40 spänn klossen till akvarieluftning, (vad blir det per kubik) osv."

Avslutat-02  
#644943Det var som tusan, då har de som jag apterat åt när jag fällt björktimmer eller asptimmer...haft fullkomligt fel.

Där ska det då vara grovt med jämna årsringar, inte för långt emellan.

Sedan att ädellöv, är på sitt vis det mä så vara,men vi har extremt lite av den varan här uppe, så då är dess skötsel och brukande utan värde för min del.

Vad det gäller blandskogar, som där på bilderna, så brukar björkarna ha kronan väldigt högt upp, så då kan det ta tid innan de kommer tillbaka som en grov och fin björk....
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 17 maj 2020, 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Palakangas  
halvproffs skrev:Det är så som niking beskriver det.
Sen är det svårt(omöjligt) att få fart på björk med upphissade kronor.

Sant i den sumpen halvproffs. När jag inte visste bättre sparade jag björk med upphissade kronor när jag vedgallrade. Enda som händer är väl att de får böjda stammar när det blir lite snö i den lilla krona som finns. Sparade också tallar jag tyckte hade så rak och fin stam och liten upphissad krona. Toppskotten går knappt att se.

Palakangas  
gurka skrev:
ulf 1 skrev:Men jävlar vad mycket timmer det blev och nu går jag från en tillväxt på 7 kubik till 20 om ett par år när de stackars löven förstår vad som hände, måste vara som att släppas ut från en kolkällare efter 60 år.

Nytt fokus på volym.....

"Alla verkar tänka volym, det är fel, man måste tänka mycket mer kreativt, en spinkig men kvistfri rönn är mycket värdefull för den stora grupp människor som just nu fått pilbågebyggande som en hobby, en lind som sågas upp i små klossar 2x2x4cm kan säljas vör 40 spänn klossen till akvarieluftning, (vad blir det per kubik) osv."

Går tydligen fort att lära om gammelhundar =)) =)) =))

Palakangas  
#644962Vilket sekund som helst så får vi resultatet ang. "De minst 20 inhemska skogsbildande lövträden i Norrland."
Spännande att Norrland snart täcker hela Sveriges yta. Dag att byta namnet Sverige mot Norrland.

Avslutat-02  
#644967Det är väl bara så att vi har olika förutsättningar beroende på vart i landet man bor om vilka slags trädslag vi kan odla för att hålla hög produktion..

Vad det gäller pilbåge, så verkar det vara fler som bygger med olika blandningar komposit än av trä...så den marknaden struntar då jag i....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).