Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrand utanför Sala

277 inlägg 130414 visningar 26 följer Svara, dela mm...  

Re: skogsbrand

isteskog  
#297220Fattas bara! :smile:

åberg  
#297225Saxat från Nikings länk:
"För att göra något åt den kostnaden och hylla lantbrukarna för deras brandinsats kommer Preem att ersätta dem för drivmedlet som förbrukades i samband med insatsen. Cirka 6 000 liter drivmedel kommer att levereras till nio lantbrukare i området, bränslet kommer att lämnas direkt till respektive gård."

Det är alltså ett företag som gör det för goodwill. Inget fel i det, det tycker jag är ett bättre sätt att göra reklam än att öda pengar på skyltar, utskick, spam och tv-reklam.

De lantbrukarna (och andra) har som jag förstått det lagt hemskt mycken tid och kraft på något som de inte varit skyldiga att göra, de har gjort en frivillig insats till allmän nytta. Min fundering är om de får ersättning och erkännande från det allmänna? Det vore på sin plats.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Admin@skogsforum skrev:Företaget som hade ansvar för markberedningen delges nu misstanke om brott ang skogsbranden i Sala.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 9737390.ab

Men troligast är att åtalet mot entreprenören läggs ner och att räddningstjänsten åtalas i stället, anser entreprenörens advokat http://www.dt.se/halsingland/ovanaker/k ... abranden-4
/Niklas

isteskog  
#297374Läste det! Men är det inte markägarens ansvar också! Det var ju brandklass 5E. Inte ska man väl markbereda då? :?:

Palakangas  
#2973932008 hade vi en rejäl skogsbrand. När jag frivilligt lämnade bostaden låg brandröken tjock över sjön och nådde mig till midjan när jag stod i huset. Allt gick bra, men allt inomhus måste tvättas, skuras och putsas. Då var det en skotare som orsakade branden. Två gånger tog Holmen Skog över brandbekämpningen när branden var i sin linda. Men de klarade inte av det med känt resultat. Hade räddningstjänsten fått släcka klart från början tror jag det inte blivit så allvarligt. Nu var det nästan enbart på Holmens marker det brann. Det gjorde inget sa ansvariga, det var nästan bara ungskog utan värde som strök med. Nu var detta i i en glest befolkad trakt, tack och lov. Men om älgar tuggar i sig lite tallskott, då är det katastrof.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297394Precis, varför kan inte jag gå och hugga gran var jag vill, när man avverkar nästan 100 miljoner kubik varje år!

Palakangas  
Mangan skrev:Precis, varför kan inte jag gå och hugga gran var jag vill, när man avverkar nästan 100 miljoner kubik varje år!

Ja, gratis gallring :grin:

Användarvisningsbild

isteskog skrev:Läste det! Men är det inte markägarens ansvar också! Det var ju brandklass 5E. Inte ska man väl markbereda då? :?:

Svårt för markägaren att bedöma dagen då markberedaren behagar dyka upp på skiftet. Detta gäller ju särskilt om markägaren är utbo.
/Niklas

isteskog  
#297451Förvisso svårt för den lille skogsägaren att ha sådan koll! Men bolagen kan man begära lite mer av, tycker jag.

Användarvisningsbild

#297457Bolag i egenskap av markägare, eller bolag i egenskap av virkesköpare?
/Niklas

isteskog  
#297462Bådadera egentligen! Sakkunskapen hos ett bolag ska vara större än hos gemene man. Brandklass 5e borde väl säga någonting om brandrisken :wink:

Användarvisningsbild

#297467Förvisso, men det kan ju vara lurigt med regnskurar på sommaren. Inte ovanligt att det vräker ner på ett ställe, medans det förblir snustorrt bara några km där ifrån. Ska man då införa ett generellt stillestånd p.g.a. brandrisk även där det nyss har regnat?

Frågan är ju om skogsbolagen åker ut och besiktigar skiftet med avseende på brandrisk m.m. strax innan entreprenören ska börja markbereda. Eller ska det vara entreprenörens ansvar?
/Niklas

isteskog  
#297470Ansvarsfrågan och kommande bestämmelser kanske ska utvärderas efter denna brand. Det är svåra frågor för en annan, men vore jag markberedningsentreprenör så skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger innan jag kör när det är brandklass 5e.
Men svåra beslut som sagt var.... :???:

Användarvisningsbild

#297478Jo, om det finns några fördelar med brandkatastrofer, så är det i så fall de goda möjligheterna att dra sunda lärdomar av dem, för att i framtiden kunna förhindra nya brandkatastrofer.
/Niklas

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#298002Hej,
Ett steg till i den rättsliga processen:

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.2714261 ... till-brott

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).