lör 05 apr 2014, 06:53#275146Det var en bra artikel,tack Niking .
Det borde bli allmän jakt på älg ,så jag kan skydda min egendom utan massa byråkratiskt trams
Skogsmiljö och Trädlära
Älgskadorna raserar ekonomin
lör 05 apr 2014, 07:20#275148Nu har jag inte haft tid att läsa alla dessa artiklar men jag kan säga så här; Det är naturligtvis synd om dom som drabbas hårt av älgskador. Själv har jag större problem med snöbrott, vindfällen, sork mm. Hade själv många älgskador på 80-talet men dom skogarna ser bra ut nu faktiskt trots att man nästan var desperat. Detta var orsaken till att jag själv började jaga för att få ett kanonkött som plåster på såren. Tycker att vi markägare har mycket att bestämma över i avskjutningen, både inom ÄSO och på lokalnivå iom att man har fri kalvavskjutning och kan begära extra tilldelning på vuxna djur. Brukar aldrig vara några problem. Då sköt vi 21älgar som mest och nu ligger vi runt 10 st och det tycker vi är lagom med en välbalanserad stam.
Allmän jakt på älg var det fram till 70-talet med dåligt resultat så då infördes licensjakten på prov i några län. Har för mig att Västmanlands län var först.
Allmän jakt på älg var det fram till 70-talet med dåligt resultat så då infördes licensjakten på prov i några län. Har för mig att Västmanlands län var först.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
sön 06 apr 2014, 06:47#275291Dom äldre som jag pratat med säger att på vissa ställen fanns det skador men det var sällsynt. Älgstammen var ju väldigt liten. 1973 sköts det ingen älg på byns mark pga att det fanns ingen och grannjaktlaget norr om oss blev utan älg 7år i rad.. 8 år senare sköt vi 21st. Allmän jakt var nog fel uttryck. Vem som helst fick ju inte jaga. Under 4dagarsjakten i Oktober (som det hette) fick man skjuta så många älgar man kunde. Dock inte kalv
. Kon sköts och kalven lämnades ensam för sköt du kalven blev det straff. Myndighetstokeri 😡
Är det en kvigkalv tar det ju flera år innan hon blir dräktig och då ökade ju inte älgstammen precis.
Senare ändrades reglerna så att du måste skjuta kalven före kon. Kontentan av det hela blev ju att många kor inte sköts så dom kunde ju avla av sig och därmed fler älgar på väg.
Under dom nästan dramatiska älgåren på 80-talet fanns det ungskogar som var helt obetade och andra var helt sönderbetade och dom kunde ligga bara några hundra meter från varandra men med helt olika marktyper.
Från 1931 och framåt sköts det i snitt ca 3älgar per år på Rångstas 1800ha mark. 1931 bildades klubben och jag har överfört alla skrivelser med pekfingervalsen till datorn och printat ut dom.
Tog ett antal vinterkvällar i anspråk men det var oerhört och nyttigt och nästan lite släktforskning också för farfar var med från början och sen jagade farsan lite och sen kom jag med och nu är grabben med sen 10år tillbaka.
Är det en kvigkalv tar det ju flera år innan hon blir dräktig och då ökade ju inte älgstammen precis.
Senare ändrades reglerna så att du måste skjuta kalven före kon. Kontentan av det hela blev ju att många kor inte sköts så dom kunde ju avla av sig och därmed fler älgar på väg.
Under dom nästan dramatiska älgåren på 80-talet fanns det ungskogar som var helt obetade och andra var helt sönderbetade och dom kunde ligga bara några hundra meter från varandra men med helt olika marktyper.
Från 1931 och framåt sköts det i snitt ca 3älgar per år på Rångstas 1800ha mark. 1931 bildades klubben och jag har överfört alla skrivelser med pekfingervalsen till datorn och printat ut dom.
Tog ett antal vinterkvällar i anspråk men det var oerhört och nyttigt och nästan lite släktforskning också för farfar var med från början och sen jagade farsan lite och sen kom jag med och nu är grabben med sen 10år tillbaka.
sön 06 apr 2014, 07:23#275292Googlade lite utan att hitta riktigt rätt, men det hette generell jakt och inte allmän jakt.
mån 07 apr 2014, 09:37#275521Håller med halvproffs idet han säger om älgskador. Jag sitter för tillfället och skotar i ett bestånd som klassades som "förstört" pga älgskador på 80-talet. Nu efter andra gallringen syns nästan ingenting!
Det är självklart inte bra om älgstammen blir för stor och betar sönder tallungskogarna. Men att det raserar ekonomin för oss är att ta i. Skogen har en grym förmåga att repa sig.
John Deere 1210E ALS/T
New Holland TL90A
Liebherr 902HD Hjulgrävare
New Holland TL90A
Liebherr 902HD Hjulgrävare
mån 07 apr 2014, 09:52#275524Hade det inte varit förstört av älgskador kanske hade du skotat i det för tio år sedan istället.
Man kan inte se på ett gallringsbestånd om det är 5-10 år försenar pga älgskador.
Man kan inte se på ett gallringsbestånd att det först försöktes med självföryngring med tall, men sedan fick markberedas och planteras med gran istället.
Så om ett bestånd ser bra ut eller ej, säger inte allt om den ekonomiska förlusten för skogsägaren.
Man kan inte se på ett gallringsbestånd om det är 5-10 år försenar pga älgskador.
Man kan inte se på ett gallringsbestånd att det först försöktes med självföryngring med tall, men sedan fick markberedas och planteras med gran istället.
Så om ett bestånd ser bra ut eller ej, säger inte allt om den ekonomiska förlusten för skogsägaren.
Självvald väg i egen skog
mån 07 apr 2014, 09:57#275527
Hur stor andel klass1 timmer blir det? Ty det är ju där lönsamheten finns...
/Niklas
Anders Hansson skrev:Håller med halvproffs idet han säger om älgskador. Jag sitter för tillfället och skotar i ett bestånd som klassades som "förstört" pga älgskador på 80-talet. Nu efter andra gallringen syns nästan ingenting!Det är självklart inte bra om älgstammen blir för stor och betar sönder tallungskogarna. Men att det raserar ekonomin för oss är att ta i. Skogen har en grym förmåga att repa sig.
/Niklas
/Niklas
TS
ons 16 apr 2014, 00:52#276707Det går i alla fall att få skyddsjakt på älg http://na.se/nyheter/nora/1.2453733-for ... akt-pa-alg
/Niklas
/Niklas
/Niklas
TS
ons 16 apr 2014, 09:54#276729
Man hittar nog sällan klass ettor på tall i ett 40-50 årigt bestånd oavsett historik...
Niking skrev:Anders Hansson skrev:Håller med halvproffs idet han säger om älgskador. Jag sitter för tillfället och skotar i ett bestånd som klassades som "förstört" pga älgskador på 80-talet. Nu efter andra gallringen syns nästan ingenting!Det är självklart inte bra om älgstammen blir för stor och betar sönder tallungskogarna. Men att det raserar ekonomin för oss är att ta i. Skogen har en grym förmåga att repa sig.
/Niklas
Man hittar nog sällan klass ettor på tall i ett 40-50 årigt bestånd oavsett historik...
ons 16 apr 2014, 22:11#276826
Inte desto mindre blir det en hel del kvalitetsförsämringar och tillväxtnedsättningar p.g.a. älgbete. Skogsägaren får som vanligt ta smällen, vilket bl.a. resulterat i att tallen är hotad som skogsträd i södra Sverige http://www.atl.nu/skog/tallen-utrotning ... ra-sverige
/Niklas
Peteflamingstar skrev:Niking skrev:Anders Hansson skrev:Håller med halvproffs idet han säger om älgskador. Jag sitter för tillfället och skotar i ett bestånd som klassades som "förstört" pga älgskador på 80-talet. Nu efter andra gallringen syns nästan ingenting!Det är självklart inte bra om älgstammen blir för stor och betar sönder tallungskogarna. Men att det raserar ekonomin för oss är att ta i. Skogen har en grym förmåga att repa sig.
/Niklas
Inte desto mindre blir det en hel del kvalitetsförsämringar och tillväxtnedsättningar p.g.a. älgbete. Skogsägaren får som vanligt ta smällen, vilket bl.a. resulterat i att tallen är hotad som skogsträd i södra Sverige http://www.atl.nu/skog/tallen-utrotning ... ra-sverige
/Niklas
/Niklas
TS
tor 17 apr 2014, 04:43#276853Kan inte förstå att det kan vara så svårt att få till en lagom viltstam i södra Sverige när det fungerar så bra här i S.Norrland med det.
tor 17 apr 2014, 18:53#276970
Vad är det för påhopp? typiska kommentarer från sörlänningar.
Niking skrev:Vi är kanske mer laglydiga här nere och ägnar oss inte åt tjuvjakt?
/Niklas
Vad är det för påhopp? typiska kommentarer från sörlänningar.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).