Skogsmiljö och Trädlära

Halvering av vargstammen till 170 individer nu beslutat

138 inlägg 18646 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Halvering av vargstammen till 170 individer nu beslutat

Ove Lindberg  
#885909Hejsan Fredrik
Vad tillför Vargen till Sverige anser du?
Mvh

tallen100  
#885910Varför skulle ett skadedjur som våra förfäder en gång utrotat på grund av att det enbart ställde till problem överhuvudtaget införas igen.
Hur mycket pengar har inte eländet kostat och hur mycket bekymmer har det inte ställt till på landsbygden och ute i skogarna?
Vem har egentligen någon glädje av vargen? Är det de som sitter i staden eller i samhället på en balkong som njuter av vetskapen att det finns varg i skogen? Men när den visar sej i staden då är det plötsligt inte lika trevligt längre.
Folk som inte behöver dras med eländet skulle helt enkelt enbart vara tysta eller absolut inte ha någon talan, om vargens vara eller icke vara.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#885911Här är lite mer statistik som kan vara intressant. Det handlar om vad får dör av (exkl ålder och slakt). Enligt SLU så är dödligheten på den vuxna fårbestättningen i Sverige ca. 2 % årligen.

DödsorsakAndel av alla adulta dödsfall ( % )
Infektionssjukdomar33,96
Komplikationer vid lammning/metabolisk stress22,64
Parasitsjukdomar13,59
Olyckor (trafik, fall, inhägnad, drunkning)12,91
Vargpredation10,26
Hundpredation0,27 (trol, underskattning)
Björnpredation0,14
Lodjurspredation0,07
Kungsörnspredation0,05
Övrigt/okänt6,11

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Ove Lindberg skrev:Hejsan Fredrik
Vad tillför Vargen till Sverige anser du?
Mvh

Tja, jag får gå till det "tråkiga" man lärt sig. Vargen har funnits i Sverige i 10000 år minst (med en paus vid trolig utrotning mellan 1960 - 1980). Den är en del av ekosystemet och en toppredator. Att hux flux ta bort den kan rubba systemet enligt de som kan (och som jag tror på). Vargen jagar oftast sjuka och svaga individer först. Då sker en utsållning och "survival of the fittest". Den lämnar kadaver till andra djur som behöver det, dessa djur finns i näringskedjan och förser ytterligare djur längre ner i kedjan (dessutom stärks jordhälsa och mykorrhiza enligt vissa).

Jag läste någonstans att den indirekt håller mindre predatorer i schack (matkonkurrens?) och hålls mård och räv i schack så ökar fågellivet.

Om vi människor inte klarar av klövviltsstammen (obs, absolut inte bara älg) så kan vargen vara behjälplig, då minskar betestrycket och skogen växer bättre.

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#885919Ang betestryck så röjs begärlig ungskog.ca 10 år för tidigt där man får höga betesskador i ungskogsfasen. Du oroar dig för sork som äter rötter på fel trädslag på planterad åkermark.
Mvh

tallen100  
#885920Något år gammal, många kloka ord och inte svårt att hålla med.
https://www.jaktojagare.se/kategorier/o ... -med-i-eu/

gurka  
Fredrik Reuter skrev:Tja, jag får gå till det "tråkiga" man lärt sig. Vargen har funnits i Sverige i 10000 år minst (med en paus vid trolig utrotning mellan 1960 - 1980). Den är en del av ekosystemet och en toppredator. Att hux flux ta bort den kan rubba systemet enligt de som kan (och som jag tror på). .

Pausen i vargens nuvarande utbredningsområde var snarare 150-200 år
"Decimeringen av den svenska vargstammen skedde med början i södra Sverige och från 1870-talet verkar den mest ha varit koncentrerad till landets nordligaste delar."

Jag tror inte att jag hört att några allvarliga rubbningar av ekosystemet skedde under denna period (men mycket mark brukades som bete vilket ofta anses bra för biologisk mångfald.)

Att Sverige på sikt har en vargstam på " gynsam bevarande status" nivå (170 individer) dvs betydligt mer varg söder om renbetesområdet än vi haft de senaste 150-200 åren verkar vara ett mycket rimligt beslut även om jag personligen inte ser någon nytta med varg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varg_i_Skandinavien

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#885928Hejsvejs. Enligt domuntation sköts do 2 sista vargarna i Stockholms.län vid Laggartorp strax norr om nuvarande Arlanda flygplats. Min morfar Anton Linkvist arrenderade gården Laggartorp av luftfartsverket fram till sin död 1980 när jag lumpen. Detta ang när vargen decimerades i Sverige, vargskall var man skyldig att delta.på den tiden Vargstammen.decimerades.
Mvh

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#885929Året var 1871.

tallen100  
#885931Undrar vilka som hittat på att det endast skulle varit vargfritt i ca 20 år 🤔 🤣

Tor R  
#885932Det enda som kan tilläggas är att 170 individer är alldeles för mycket !!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885933I början av 1800-talet drevs vargarna bort från mina trakter. Det blev lättare med djurhållning och fäboddrift. Befolkningen och välståndet ökade. Så småningom kunde bönderna producera mat, inte bara för den egna överlevnaden utan även till en växande stadsbefolkning. Som nu sitter väl skyddade i sina bostadsområden och tar det för givet att mat alltid ska finnas. Skulle en varg därmot förvilla sig dit så dräps den ögonblickligen som senast i Malmö.
Vargen och människan koloniserade landet samtidigt i takt med inlandsisens avsmältning. I början i sund konkurrens om samma bytesdjur. När människan började hålla tamdjur blev kampen existensiell och på liv och död.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
tallen100 skrev:Undrar vilka som hittat på att det endast skulle varit vargfritt i ca 20 år 🤔 🤣

Wikipedialänken från gurka säger väl i princip det?Texten har även referenser även om statistiken var osäker före 1970-talet.

Den svenska vargstammen år 1900 har uppskattats till ett hundratal djur.[10]Under 1900-talets första decennium hade vargstammarna ungefärligen samma inbördes förhållanden i de tre nordligaste länen, men de hade minskat. I slutsumman för dödade vargar i hela landet, som var 301, ingick de 23 sista vargarna i Dalarna. Under 1920-talet kom en ny invandringsvåg österifrån, som åstadkom en ökning av de i Norrbottens län fällda vargarna till 286. I Västerbottens blev ökningen inte större än till 29, medan invasionen ej var märkbar i Jämtland; där visade sig rentav en fortsatt nedgång i det fällda antalet till 73. 1920–29 dödades i Norrbottens län de tre första åren 55 vargar, men en valpsjukeepidemi minskade sedan stammen, så under de sju följande åren fälldes inte mer än 23 vargar. Även i Västerbottens län hade stammen minskat, så under samma tioårsperiod dödades endast 15 vargar. I Jämtlands län var antalet 34. Under perioden 1930–1937 förekom varg i praktiken endast i de tre nordligaste länen[3], antalet fällda djur reducerades kraftigt, något som säkerligen kan sammanlänkas med den höga statliga skottpenningen på 550 kronor per djur.[8] Under 1950-talet kan stammen uppskattas till omkring 20 djur[11].

Den sista kända föryngringen i Sverige ägde rum 1964 i Lule lappmark[12] och när vargen fridlystes i Sverige, vid halvårsskiftet 1966[13], fanns högst ett 10-tal vargar kvar.[10] I Norge fridlystes vargen temporärt 1972[14] och permanent 1973.[15] Det fanns under vintern 1975–1976 sannolikt endast en varg kvar i Sverige och Norge, en ensam hane i Sarek-Padjelanta[16]. Med tanke på att det endast fanns en varg i Sverige och Norge var en naturlig tillväxt högst osannolik,[17] och med denna individ dog den ursprungliga skandinaviska vargstammen ut.

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#885940Det finns inget som är skadinavisk Vargstam, du är klokare än så Fredrik. Vi inget behov.av Varg i Sverge. Lika lite som annat annat miljöflum.
Mvh

Tor R  
#885945Det är helt korrekt, vargen som strövar runt i Sverige och Norge är importerad, den kan faktiskt beskrivas som miljöbrott, och borde ha haft en jaktpremie och inte skydd.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).