Skogsmiljö och Trädlära

Dansa regndansen för årets tillväxtsäsong!

25 inlägg 7334 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Dansa regndansen för årets tillväxtsäsong!

r93  
busholle skrev:Regnet vi får nu i västra Småland hoppas jag stillar barkborren något för det behövs.

Det svala vädret har maskerat torkan ordentligt och hållt igång tillväxten på framförallt gräset. I början på veckan hade vi högsommartemperaturer och direkt slokade gräset. Brunnen hemma har troligen ett nytt lågvattenrekord för maj månad.

Att skrika om Guldfågel måste vara det mest meningslösa jag läst på länge i en tråd här. Guldfågel har hela Östersjön att tillgå via avsaltningsanläggningen som förser deras verksamhet med vatten.
Däremot förvånar det mig inte om Mörbylånga kommun har ett svagare ledningsnät till en del mindre orter som gör att bevattningsförbud ändå krävs. Det var några år sedan jag räknade på ledningsentreprenader på Öland, just ledningarna från vattenintaget till avsaltningen räknade jag hem och utfördes av min förra arbetsgivare vilket blev det sista innan Kalmaravdelningen avvecklades.

2018 kördes det vatten till Öland med tankbil, mycket tack vare guldfågeln.

Sedan dess finns både avsaltning och en ledning från Kalmar.

Användarvisningsbild

paavo25  
#881693Intressant. Här på finska näset, igen i år, otroligt lokalt med skarpa gränser var de kommit rigligt, så att såmaskiner står, fler dagar, ca 15km, dammar leran när de sås. För granskogarnas skull, skulle de behövas våt och kall sommar, nån sommar måste ju bli sådan, nångång...

r93  
#882090Tråden verkar ha gjort sitt, sen den startade har vi fått 46 mm & det regnar fortfarande, det gör väl kanske inte så mycket på grundvattnet men träden mår bra!!

Dock vill bönderna ha värme nu!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#882093Ja, brandrisken och torkrisken är ju klar mer hanterbar nu😎

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#882099Jag har inte haft koll på svärmningarna men magkänslan säger att regnet kom vältajmat för att pressa tillbaka granbarkborren.

Tralsmo  
#882135Här har de kommit 51mm på en vecka.

Ja noterade borre i en klenare vindfälla strax efter en av dom varmaste å soligaste dagarna för några veckor sen.
Men de va långt mellan borrhålen å nu är nog inte borrarna glada längre.

aho  
#882136Där jag håller till i västra Småland så har maj i år hittills varit nästan 5 grader kallare än maj förra året, 10.6 grader i år jämfört med 15.5 förra året.
Visserligen några dagar kvar på maj i år men ingen värmebölja på gång, så medeltemperaturen lär inte ändra sig mer än tiondelar.

Brorsan  
#882150Här på Värmdö har det nog inte kommit mer än 10 - 15 mm i maj.
Kan inte svära på mängden för regnmätaren frös sönder i vintras och det har inte blivit av att skaffa någon ny.
Någon fukt i marken finns det inte.
Vallarna växer dåligt och gräsmattan klippt en gång för ett par veckor sedan.

r93  
aho skrev:Där jag håller till i västra Småland så har maj i år hittills varit nästan 5 grader kallare än maj förra året, 10.6 grader i år jämfört med 15.5 förra året.
Visserligen några dagar kvar på maj i år men ingen värmebölja på gång, så medeltemperaturen lär inte ändra sig mer än tiondelar.

Det låter rimligt, vi får se vad det blir på hela månaden, men jag kan inte minnas när potatisen växte så här dåligt i maj, förhoppningsvis så kan jag få nypotäter till min födelsedag 12 juli.

jannee  
#882379Vi är nog alla medvetna om att växtvädret denna vår är betydligt sämre än fjolårets, å andra sidan har vi hitintills inte behövt oroa oss för granbarkborresvärmning.
Dåligt med nederbörd och kyla på det har gjort att inga mygg skådats, dock finns det mer än gott om mördarsniglar 🤬

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).