Skogsmiljö och Trädlära

12000 kr/hektar/år för vatten...

59 inlägg 10766 visningar 11 följer Svara, dela mm...  

Re: 12000 kr/hektar/år för vatten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:Undrar hur många som hade tagit bidragen från eu för rösen, stenmurar etc om dom visste hur det skulle bli sen?

Hur har det blivit sen för de som fick bidrag för att rensa stenmur?

r93  
Mangan skrev:
r93 skrev:Undrar hur många som hade tagit bidragen från eu för rösen, stenmurar etc om dom visste hur det skulle bli sen?

Hur har det blivit sen för de som fick bidrag för att rensa stenmur?

Vi får inte röra stenmurarna nu, bidragen är borta och jag skulle behöva bredda infarter till åkrar, men det får jag inte..

Det blev nedslag från biometria på vägen till gården, får inte röra min stenmur som är i vägen.

Lyckades få kommunen att bredda vägen på ”deras” sida tack vare en kompetent tjänsteman på kommunen.

r93  
jannee skrev:Det kommer då inte alls att fungera som det gör med stödrätterna man en gång inhandlat.
Utan i princip tvärtom.
I ärlighetens namn begriper jag inget alls om det s.k. ide/förslag.
Finns det över huvud taget någon som konkret kan informera om hur det eventuellt kommer att fungera.

Inte stödrätter Janne!

Utan åtagande, att bevara och rensa stenmurar, odlingsrösen m.m träd i hagmark… fanns många saker.

Lars Lundqvist har ju tyvärr lämnat forumet, men på twitter försöker han lära ut fakta och vad som gäller, men inte ens han förstår hur detta ska fungera.

De enda som är glada över detta är skydda skogen och andra likasinnade, som vill förbjuda skogsbruk.

r93  
Humlas skrev:Ja kommer detta att blir verkstad på riktigt så sitter vi skogsägare på ett guldägg!
Att få betalt och inte behöva avverka.

Intressant!

Ja tänk vilket guldägg alla småbönder satt på för runt 25 år sedan, få betalt utan att behöva odla!

Bara slå av gräset en gång om året och röja lite stenmurar.

Användarvisningsbild

KG larsson  
#808924Det enda jag inte förstår..... NÅGON köper ju Virke, papper och Massa. Ska vi stå med missväxta sumpmarker och hoppas på bidrag?
Sån som jag är misstänker jag Moskva för de flesta illdåd. Det vill säga slå ut Norden från marknaden, så står Ryssland där med nästan färdigvuxen skog, näst intill oändliga arealer. Är det någon som varit på Kola-halvön?

Hema  
#809339Går man med i detta, riskerar man få sitt fastighetvärde reviderat nedåt och banken kommer sänka ditt kreditvärde.

Det låter som ett luftslott med en kraschlandning som avslut.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809351Skogens CO2 upptag kommer politikerna att förhandla med EU om som om det vore deras egen egendom. Den enskilde brukaren kommer att bli helt marginaliserad.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#809352Jag vill absolut inte bli förpassad från att vara skogsbrukare till att bli en passiv ägare av skog även om jag får en årlig intäkt som delvis kompenserar för min uteblivna avverkning.
Jag sparar gärna lämpliga områden men då skall det vara mitt val..😉

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#809357Fredrik, EU-dokumentet är inte en ”riktlinje” utan en resonerade idéskiss om hur man på olika sätt kan göra samhällsekonomiska värderingar av olika ”nyttor”, både prissatta och icke prissatta. I texten finns en tabell med olika exempel på vad olika studier av olika nyttigheter kommit fram till. Det är alltså inte ett förslag på vare sig värderingar eller ersättningar.

Resten av dokumentet handlar om vilka möjligheter olika EU-regler ger enskilda medlemsländer om de skulle vilja ersätta olika nyttigheter.

En fråga som bör diskuteras i samband med detta är om samhällsnyttan av ett avverkat träd bara motsvarar virkespriset, eller om det är slutprodukterna som ska värderas

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#809363Lars, dokumentet har (fritt översatt) titeln "Vägledning för utveckling av offentliga och privata betalningssystem för skogsekosystemtjänster". Genom sin natur är en vägledning avsedd att ge riktning, råd eller rekommendationer snarare än bindande regler eller förordningar.

Men det kanske viktigaste är att dokumentet knyts an till den nya "Skogsstrategin" som i sin tur återfinns under "den gröva given". Och här återfinns lagkrav. Här kan man läsa mer om Skogsstrategin på svenska: https://data.riksdagen.se/fil/A49E81D6- ... F306614BBD

Att skogsägare ges en bättre möjlighet till betalning för ekosystemtjänster finns med, text från dokumentet:

3.4 Ekonomiska incitament för skogsägare och andra verksamma inom skogsbruket för att förbättrad kvantitet och kvalitet i skogarna i EU

Kommissionen ser behov av att skapa ekonomiska incitament för skogsägare och andra verksamma inom skogsbruket för att förbättra kvantiteten och kvaliteten i skogarna i EU. Inte minst handlar det om att diversifiera inkomsterna från skogen bortom trä och icke-trämaterial och produkter till att också inkludera tillhandahållande av ekosystemtjänster.

Kommissionen konstaterar att det finns goda exempel på offentliga och privata stödprogram för ekosystemtjänster och att det är något de tittar närmare på. När det kommer till EU:s möjligheter att skapa incitament framhålls särskilt den gemensamma jordbrukspolitiken.

Kommissionen uppmuntrar även medlemsstaternas att inrätta egna stödprogram för ekosystemtjänster. En ekosystemtjänst som lyfts fram särskilt är koldioxidinlagring.

Sedan håller jag med dig om det sista, det vore en mycket bra idé, troligtvis särskilt för skogsägare, om en total värdering av träråvaran skulle presenteras. Troligtvis skulle den så kallade kaskadprincipen kunna appliceras på detta. När kaskasprincipen börjar anammas så blir det troligtvis ofrånkomligt att inte värdesätta produkterna från skogen.

Hema, man skulle kunna vända på det också. Taxonomin finns med i klimatlagen och då skulle det kunna bli så att banken kräver att skogen sköts enligt klimatlagen för att uppnå taxonomin, annars svårt att göra bankaffärer.

TS
Användarvisningsbild

laguma  
#809375Och framförallt, så utöver slutproduktens värde. Så måste man utvärdera effekterna på utsläpp av klimat gaser.
Det här är något som EU-kommissionen uppenbarligen ignorerar.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Lars, dokumentet har (fritt översatt) titeln "Vägledning för utveckling av offentliga och privata betalningssystem för skogsekosystemtjänster". Genom sin natur är en vägledning avsedd att ge riktning, råd eller rekommendationer snarare än bindande regler eller förordningar.

Har du läst hela dokumentet? Och all text på titelbladet?
Den första delen är en översiktlig genomgång av olika samhällsekonomiska värderingsmodeller/-principer. Det är där exemplen på värderingar finns.

1692448019_img_2917.jpeg

1692448019_img_2921.jpeg

Användarvisningsbild

laguma  
#809387Lars. Har studerat diagrammet. Man kan konstatera att detta med stor sannolikhet är ett beställningsjobb ifrån Fossillobbyn i Bryssel.
Det blir inte bara lite löjligt när man inte redovisar varken beräkningsgrunder eller regionala avvikelser.
Men det är väl vad de anser att vi grunda på medan man tex omvandlar Naturgas till ett "hållbart" bränsle och stoppar produktionen av biogas i Sverige pga ett "procedurfel". Allt i klimatpolitikens namn.

Hema  
Fredrik Reuter skrev:Hema, man skulle kunna vända på det också. Taxonomin finns med i klimatlagen och då skulle det kunna bli så att banken kräver att skogen sköts enligt klimatlagen för att uppnå taxonomin, annars svårt att göra bankaffärer.

Låter som ännu med byråkrati för skogsägaren, som sakta men säkert sållar bort de mindre ägarna, till nackdel för mångfalden.

tallen100  
Sjögården skrev:Inte så länge sedan vi mätte stenmurar, åkerholmar, källor, solitärträd, brukningsvägar åt länstyrelsen och fick poäng av EU och några kronor per år betalt för att skulle slå gräset med trimmer o lie omkring dessa skyddsvärda objekt.
Fem år tog innan detta elände tog slut men då hade vi inventerat allt åt länsstyrelsen utan kostnad så nu kan vi inte flytta en sten på dessa odlingshinder utan att riskera åtal.
Lycka till säger jag…😉

Inte mycket vettigt som kommit därifrån I någon "kategori".
Men det sorgliga är att största delen troligen går på det igen, för nästa gång går det säkert bättre..🙄

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).