Skogsmiljö och Trädlära

Sommaren 2023 kan bli som 2018

42 inlägg 10662 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

nissjohan  
Sjögården skrev:Börjar bli…
Halv förstaskörd på vallarna, knappt några foderreserver i lager sedan 2022,betet slut i rappet, slaktanmälningarna ökar på, höstspannmålen planeras till nödgrovfoder och vårspannmålen kommer upp ojämnt o dåligt.
Läget mycket mer allvarligt än 2018 på östkusten i söder.
Visst kan det vända till regn i slutet av juni men tecknen tyder inte på det.
Granskog, barkborre och torkande plantor har jag inte ens försökt tänka på.
Ja,2023 blir enspännande utmaning för lantbruket.
Är bara åskådare f.n men tänker på alla som kämpar på.😉

Kan bara hålla med 👍

jannee  
#803090Vårspannmålen grodde bra, nu växt någon dm för att sedan avstanna, undrar hur det ska bli.
Förstaskörden blir troligtvis 1/2 av en normal skörd.
Har inte slått något än men det verkar magert.

Midgård  
#803096Jag lider med alla jordbrukare i östra Småland idag. Är uppvuxen med jordbruk och visst hade vi försommartorka på den tiden men detta nu för 5:e året i rad börjar likna en vana, eller kalla det "normaltillstånd". Har en arrendator på jordbruket idag men det känns ändå .

Användarvisningsbild

Bug Warrior  
#803136[b][b][/b][/b]
Fredrik Reuter skrev:Enligt långtidsprognoser så kan den kommande sommaren 2023 bli lika torr och varm som sommaren 2018. Det betyder ökade risker för både skogsbränder men också torkstress i vissa bestånd, ökade risker för insektsangrepp och minskad tillväxt. De flesta av oss minns sommaren 2018 med fasa. Det var både extremt varmt och extremt torrt och tyvärr visar nu alltså långtidsprognoser att denna sommar kan bli liknande.

Det är Sveriges Radio som rapporterar om detta idag. Enligt MSB som SR har pratat med så står de redo för ett ökat antal skogsbränder denna sommar. Vill du lyssna på inslaget så finns det här: https://sverigesradio.se/artikel/msb-va ... ogsbrander

Det här är såklart inga muntra nyheter för skogsägare och skogsbruket. Vet du mer så skriv gärna
här i tråden.

Stikkord: "EL NINJO" x2 somre!?

Det er spådd VARME, se link med rödt på kartene! SörNorge og Syd Sverige vil kunne(?) få sitt!
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ny ... /15655348/

Det brant stort i Sverige i 2014 og i 2018! - Det ble bevilget hele 350 Mill.SEK til mange
helikoptere, fly og brannvernmatriell. Verdiene, den gangen, som totalt gikk tapt etter disse
brannene var på ca. 2,5 Mrd.

i 2019 så ble det bevilget 90 Mill. SEK :3 år til Skogsstyrelsen i prosjektet "STOPPA
Borrarna"
Den gangen hadde vel GBB drept skog for ca. 15 MILLIARDER SEK
(siden "Gudrun" i 2005) - er det nok godt over 20 Mrd.!

Prosjektet "Stoppa" Borrarna er visstnok nå avsluttet(?) - men GBB-har lysende fremtids-
utsikter i törre, varme somre i 2023 & 2024(?) - Finns en "Plan B"? Da helst med et nytt
prosjekt-slogan:

"Döda GBB i feromonfelle-kampanjer! - STOPPA SKOGDÖDEN!"

LOOK TO LATVIA!: = 0,4% Skogdöd i 2020, etter feromonfellekampanje....!

Hvorfor IKKE den samme effektive metoden i Norge og Sverige..???

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#803139En annan tråkig och kostsam effekt av torkan:
https://sverigesradio.se/artikel/krisen ... -plantorna

Blir det en utveckling mot mer och mer höstplantering?

r93  
#803144Arrendatorn slog i helgen, hyfsad förstaskörd blev det iaf.
Men det är ju en kombination av många saker, torr sensommar gjorde att tredjeskörden nästan uteblev 2022, sedan en väldigt blöt höst/vinter och den kallaste våren i mannaminne gjorde ju att det började växa väldigt väldigt sent, en torr försommar på det så blir det tungt.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#803154Hemma syns det ingen skillnad på om det är slaget eller inte. Det kommer inte bli bra det här...

Elmhult  
Järnoxen skrev:Hemma syns det ingen skillnad på om det är slaget eller inte. Det kommer inte bli bra det här...

Samma här. Vi har bara fått ut en bråkdel av vad vi brukar få.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#803252Hur ser det ut i era skogar?
Jag såg igår att björken delvis verkar lida nu. Den ser vissen ut i toppen och börjat tappa blad.
Peppar peppar så ser svärmningsövervakningen inte ut att ge några rekordvärden hittills, men det kanske kan ändra sig?

https://gisportal.skogsstyrelsen.se/por ... 1fbae9d38d

TS

Elmhult  
Fredrik Reuter skrev:Hur ser det ut i era skogar?
Jag såg igår att björken delvis verkar lida nu. Den ser vissen ut i toppen och börjat tappa blad.
Peppar peppar så ser svärmningsövervakningen inte ut att ge några rekordvärden hittills, men det kanske kan ändra sig?

https://gisportal.skogsstyrelsen.se/por ... 1fbae9d38d

Vilken fruktansvärt dålig sida. Iallafall om man använder mobil browser. 1998 ringde... Hallands län finns inte med?

Hursomhelst så har jag iallafall inga orostecken ännu. Långa fina skott på gran och tall. Björken är grön ännu. Jag är väldigt glad att jag valde bort plantera omedelbart efter avverkning förra året. De hade väl torkat bort nu.
Satsar på självsådd löv/blandskog på senaste hygget. Björk/Asp/Tall. Det som vill växa där ska växa där. 🌳

Användarvisningsbild

jonsskl  
Sjögården skrev:Börjar bli…
Halv förstaskörd på vallarna, knappt några foderreserver i lager sedan 2022,betet slut i rappet, slaktanmälningarna ökar på, höstspannmålen planeras till nödgrovfoder och vårspannmålen kommer upp ojämnt o dåligt.
Läget mycket mer allvarligt än 2018 på östkusten i söder.
Visst kan det vända till regn i slutet av juni men tecknen tyder inte på det.
Granskog, barkborre och torkande plantor har jag inte ens försökt tänka på.
Ja,2023 blir enspännande utmaning för lantbruket.
Är bara åskådare f.n men tänker på alla som kämpar på.😉

Jo, det ser mycket illa ut. Att de sista granarna på min fastighet på Österlen dukar under har jag redan förlikats med, ångrar oerhörtatt jag återplanterade med gran Covid-våren 2020. Det som håller mig vaken är rädslan för skogsbrand.

jannee  
#803503Har nu tagit in 1;a skörden av hö, blev ca 30 % av normalskörd, ändå jag lagt på mycket gödning (hönsgödsel).
Vårsådden grodde bra och växte till ca 1 dm på någon vecka sedan har det tagit tvärstopp inte växt något alls under senaste månaden.
Skogen mår än sämre, redan stora barrförluster, det enda som ändå verkar till att trivas är halvstora tallplantor, det mesta av det nyplanterade lider
De plantor jag satte sist (ca 1 mån efter de andra) är de enda som verkar må bra, i alla fall hitintills.
Får vi inte en ordentlig rotblöta denna månad är det mycket, som rent ut sagt, går åt helvete.

Användarvisningsbild

Söderläge  
#803534Det börjar bli bekymmersamt, framförallt vi som håller till nere i sydost.

I år testade vi att fröså tall för första gången. Det var ca 5 ha av ett hygge med utpräglad tallmark. När det såddes i mitten av maj så var ytan torr men fem cm ner kom fukten. Det har trots allt varit en kall och blöt regnperiod 2022/23... Men utan regn sedan april så riskerar det gå rent åt skogen med detta...

Igår hade vi första riktiga skogsbranden i närheten, ytterligare en sak att oroa sig för...

Det ser ut att bli en tråkig sommar, men alla vanliga svenssons verkar tycka att det är underbart... "Det är ju så skönt väder, men det skulle vara varmare på kvällarna" Får vi hyfsat med regn inom någon vecka så blir det ingen katastrof...

Användarvisningsbild

Lillesves  
#803538Japp, idag eftermiddag har det brunnit/brinner här också, nära ett av mina skiften med fin granskog. Startade vid en sjö.
Brandmannens analys var att någon lagt till med båt och gjort upp eld.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803540Här sydväst verkar läget något bättre. Hittills "bara" gula gräsmattor och sämre tillväxt av vallskörden. Skogen är OK än så länge men nu verkar det ju bli uppemot 30 grader och inget regn den kommande veckan så det är nog bara en tidsfråga innan barren börjar bli åtgångna. Skogsbränder har det varit lite här och var.

Ringbarkade några aspar nära en ängskant för avverkning nästa vinter. Har blivit för mycket rötter i ängen de senaste åren så något måste göras.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).