Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

104 inlägg 21787 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

SkogsBasse  
Bild

Är inte mycket kvar som kan trilla efter Gudrun och Per men känns nervöst ändå.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#745925Trakterna runt Ängelholm ser inte bra ut. 36 sekundmeter i byarna i natt enligt prognos yr.no.
Dessutom länge. 31 sekundmeter eller mer i 13 timmar.
21 timmar mer än 25 sekundmeter.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745942Det har börjat ta i ganska hyggligt nu, även om det är en bit kvar till "Guderunsvajet" på granarna närmast huset. Som tur är så är det några mil till kusten och det gör ett antal m/s lägre fart i vindbyarna. Max skall bli någon gång i natt enligt SMHI.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#745944Tycker det börjat ta i rätt bra i byarna här i Blekinge nu.

Amatörhuggare 62  
#745945Ja här i Kalmar Län också

nilsszzon  
#745953fortfarande ganska lugnt runt hässleholm, har tyvärr en känsla att det blir långvariga problem efter denna storm :/ ( mer än vanligt )

Användarvisningsbild

Erre  
#745955Rätt lungt här än. Men det ska blåsa rätt friskt i över ett dygn. Det tål inte träden. Kommer bli mycket arbete.

Användarvisningsbild

Pannben  
Erre skrev:Rätt lungt här än. Men det ska blåsa rätt friskt i över ett dygn. Det tål inte träden. Kommer bli mycket arbete.

Dessutom ska ju vinden enligt prognosen vrida sig från sv till nv-nnv. Kan tänka mig att det blir mer att ta reda på än om den starka vinden bara håller samma riktning.

Användarvisningsbild

Erre  
#745966Mm.
Bara att sitta stilla i båten tills måndag. Sen utvärdera skadorna.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Pannben skrev:
Erre skrev:Rätt lungt här än. Men det ska blåsa rätt friskt i över ett dygn. Det tål inte träden. Kommer bli mycket arbete.

Dessutom ska ju vinden enligt prognosen vrida sig från sv till nv-nnv. Kan tänka mig att det blir mer att ta reda på än om den starka vinden bara håller samma riktning.

Det är tvärt om är vinden inte tillräckligt star så förvärras skadorna av vind skiftning.
I Gudrun han inte skogen klara någon vinskiftning där det drog på som mest. Allt han blåsa ner.
Man hörde vindbyn komma som något svagt brus. 10 sek senare hördes träden som gick av
10 sek senare var vi nöden över dig och du bara dukade.
Tio sek senare hörde du något som vrålade sig bort över som när man åker tåg och hör plingandet från bommarna avta. Det är så jäkla starkt minne jag har. Och jag glömmer inte lukten.
Lukten från plågade träd och du som kom från alla sjöar där träden pumpade vatten och dy

Bröderna byman  
#745978Om ni inte redan känner till appen Windy så rekommenderar jag den skarpt.

Enkelt att zooma etc och även spola fram tiden så att man kan se vindprognos.

Så här ser vindbilden ut just nu över södra Sverige.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
Bröderna byman skrev:Om ni inte redan känner till appen Windy så rekommenderar jag den skarpt.

Tackar! Ska man följa den så verkar det vara som värst här just nu, och det kan nog stämma. Strömmen gick nyss och det tar i så huset skakar!

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bröderna byman skrev:Om ni inte redan känner till appen Windy så rekommenderar jag den skarpt.

Windy bygger på prognoser och du behöver premium för att kunna få underbyggda observationer. Annars gör den sin prognos för hur väder är med den prognosen som var tre timmar tillbaka i tiden utan utvärdering.
Jag visade tidigare prognoser på vindbyar som finns på samma app.
Hur som är en ögonblicksbild inget mer än ett pilkast. Du kan träffa rätt. Men lika väl kan det vara fel.
Kolla många olika siter varje dag kolla hur de funkar 12-24-36h osv med tid ser man vilka fin är bäst just för ert område när det är 24 h kvar tex

När man vill se aktuellt väder ser man på satellit bilder väder radar och SMHI fasta stationer
Vill man veta hur exakt det blåser just nu är det vägverkets fasta trafikövervakningsplatser som ger info var tionde minut som är bäst.

Men Windy funkar fint när man vill ha en översikt

FredrikB  
#74601831 meter i sekunden uppmätt i Vejby nära Ängelholm för 30 min sen. Det känns lite lugnare nu jämfört med nån timma sen. 👍

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).