Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38528 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#644437Känns det inte tryggt att två slu forskare sitter i styrelsen på Sveaskog, med ett arvode på 185 tusen om året (för vadå).
Vi verkar ha svårt att förstå vad trygghet betyder, jag ser ingen trygghet att forkare är garanter för detta skogsbruk, som resten av den civiliserade världen tar avstånd ifrån.
Men jag förstår väl ingenting som ni brukar säga.
https://www.sveaskog.se/globalassets/om ... a-2020.pdf

TS

Avslutat-02  
#644438Slog du skallen när du skulle ta fram en kaffekopp i morse? :mrgreen:

Palakangas  
#644440Uffe, har du glömt vad som skulle debatteras i denna tråd?
MINST 20 INHEMSKA SKOGSBILDANDE LÖVTRÄD I NORRLAND?
Det är iofs ännu en utopi från din sida men du mal på med ditt personliga hat och förakt.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Känns det inte tryggt att två slu forskare sitter i styrelsen på Sveaskog, med ett arvode på 185 tusen om året (för vadå).

Tja, den ena styrelseledamoten i Sveaskog har ju ett förflutet inom miljörörelsen, bl.a. styrelseledamot i WWF.

Dessutom har ju miljörörelsen två representanter i Skogsstyrelsens styrelse, där den ena har uttryckt att det är ett hån att inte minst 50% av skogen avsätts till naturvård! :shock:
/Niklas

Användarvisningsbild

Björn T  
vinterrojarn skrev:Slog du skallen när du skulle ta fram en kaffekopp i morse? :mrgreen:

Möjligt vis fantomsmärta.

Palakangas  
 jag är ingen guru, men fan så mycket klokare än alla babblande industrihycklare, 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Guru
För en gångs skull håller jag med dig, du är ingen guru ( Det kräver lite mer än förolämpningar). Men klokare? =))

Avslutat-02  
Niking skrev:
ulf 1 skrev:Känns det inte tryggt att två slu forskare sitter i styrelsen på Sveaskog, med ett arvode på 185 tusen om året (för vadå).

Tja, den ena styrelseledamoten i Sveaskog har ju ett förflutet inom miljörörelsen, bl.a. styrelseledamot i WWF.

Dessutom har ju miljörörelsen två representanter i Skogsstyrelsens styrelse, där den ena har uttryckt att det är ett hån att inte minst 50% av skogen avsätts till naturvård! :shock:
/Niklas

Det tycker väl ulf är gynnande för hans verksamhet.

Därför är han tyst...

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Det tycker väl ulf är gynnande för hans verksamhet.

Därför är han tyst...

Tja, kan jag få tyst på Ulf1, så är jag nöjd. :lol:
/Niklas

Avslutat-02  
#644547:mrgreen: lycka till....

Användarvisningsbild

#644548Tack! :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
#644913Jag har ägnat mig åt blädning i min skog ett par dagar och kommer nu tillbaka till sandlådan för att göra er lite klokare.
Det är märkligt med Sveriges skogsägare, är dom på riktigt, eller hemska tanke, dom är det.
Jag fick övertyga skördarkillen att han skulle göra som jag sa, och det gick riktigt bra, han blev så häpen över resukltatet att jag såg ett leende på hans läppar när han var klar.
Nu ska han komma tillbaka med sin lilla maskin och gallra bort smågranarna (ja jag gillar inte gran) och ta bort allt ris, om ni ska lära er nånting så får ni börja tänka nu, det går ju jättebra att låta smågranarna stå kvar (då blir Lars lycklig) de kommer ju att börja växa nu när de får ljus igen, men jag sopar rent på granen på detta stycke.
Här ser ni en på 50 talet granplanterad åker som ska bli hage och bete till mina får, men en hel del små stängselhagar för olika lövträd, (ja det blir säkert 20 olika) .
Skördarkillen blev förvånad över allt löv, (mest al, asp och björk) som kom fram när jag förbjöd honom att ta ner löv om det inte blev skadat.
Det här kallas BLÄDNING, blädning är tusen olika sätt att avverka skog, kalhygge är ETT sätt, uppfunnet av ärthjärnor. och fortfarande 100 år senare modernt, man undrar vad fan det är för fel på Sveriges skogsägare.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#644915Kalhygge, är inte det en kraftig blädning?😎

Avslutat-02  
#644916Tyckte du skrev att skördarföraren var helt på din sida tidigare och förstod hur du skulle ha det...

Men nu var du tvungen att övertyga honom om att utföra detta på ditt sätt...

Det var inte så att han funderade om du var och är riktigt klok, men konstaterade att du fick skylla dig själv..?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#644918Det är svårt att lära gamla hundar sitta, så det är en sak att prata om saken men sen ska det göras i praktiken, och då gäller det att vara med och uppmuntra så det inte blir som det brukar.
Vi är ju bara så sorgliga i vår enfald.
Men jävlar vad mycket timmer det blev och nu går jag från en tillväxt på 7 kubik till 20 om ett par år när de stackars löven förstår vad som hände, måste vara som att släppas ut från en kolkällare efter 60 år.

TS

Avslutat-02  
#644919Men Ulf, du har ju själv spottat på folks skogar där årsringarna varit närmare 1.5-2.5 cm emellan varandra...nu får du ju samma sak själv,,, eller hade du inte insett detta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).