Skogsmiljö och Trädlära

Förföljd!

10 inlägg 966 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Förföljd!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909555En tjäderhöna förföljde mig timmavis i skogen idag. Gick fram och fotade den från 1 meter. Trodde hon att jag var en snygg tjädertupp?
1776805375_1000015688.jpg
1776805376_1000015694.jpg
1776805376_1000015695.jpg

Senast redigerad av Mangan ons 22 apr 2026, 09:01, redigerad totalt 1 gång.

TS

Re: Förföljd!

isteskog  
#909561Hade en tjädertupp som sprang i mina hasor för några år sedan. Den slutade när jag sa till den på skarpen.....

Mikko  
#909562Hon har troligen blivit speltokig, mer vanligt att tuppar blir speltokig men hönor kan bli det också.

Användarvisningsbild

Bax  
#909563Det trodde hon nog, mycket hormoner i fåglarna den här tiden på året, hon visar att hon är klar för påsättning.

#909566Var väl min fina tuppkam (huggarhjälm)!

Lärde mig igår att det är hönorna som väljer spelplats, kanske kommer det en riktig tupp förbi snart då, så hon får sitt.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#909569Har aldrig råkat träffa en hona som inte undvikt människor. Det måste vara rätt kort tidfönster före spelet. 👍

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Mangan skrev:Var väl min fina tuppkam (huggarhjälm)!

Lärde mig igår att det är hönorna som väljer spelplats, kanske kommer det en riktig tupp förbi snart då, så hon får sitt.

Se till att plocka upp spillningen efter dom bara😎. Att ha tjäder ”på skogen” i dina trakter kan ju medföra viss risk för inskränkningar utan att det nödvändigtvis finns några andra naturvärden på markerna.

Användarvisningsbild

Johan60  
#909608Jag mötte en spelgalen tjädertupp när jag röjde för att par år sedan. Provade olika sätt att jaga i väg den, kastade kottar, viftade med grenar, hojtade och varvade röjsågen. Ingen effekt alls, den kom bara sakta närmare med utfällda vingar och sitt klickande läte, så jag gav upp efter att tag. När jag satt mig på fyrhjulingen och körde iväg flög den upp på min rygg och hackade med näbben i hjälmen. Klorna är stora på nära håll… Dagen efter attackerade den en joggare som fick plåstras om.

En biolog förklarade för mig att en spelgalen tjädertupp delar in omvärlden i två grupper: Ena gruppen består av tjäderhonor, den har tuppen bra koll på. Andra gruppen består av tjäderhanar, i den gruppen ingår tjäderhanar, andra fåglar, hundar, katter, människor, fyrhjulingar, traktorer, bussar och allt annat som rör sig.

Mikko  
#909613När en spelplats avverkas händer det att tjädern blir speltokig. Men som tur är blir inte alla tjädrar från den spelplatsen tokiga.

#909622Höggs hösten 2024, 4 hektar blandat tall o gran 50/50.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).