Skogsmiljö och Trädlära

Medel mot fästingar för människor

51 inlägg 56891 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#758113 Ja nu har dom uslingarna vaknat till liv och både jag och sambon har haft varsin fästing nu senaste dagarna. Skrev tidigare i tråden om min pojk som fick ganska långdragna besvär av Borrelia med ansiktsförlamning. Men vi kan nu säga att alla symtom är helt borta och vi var på sista återbesöket på sjukhuset för 2-3 månader sen och även deras tester visade att allt var som det skulle.
Men det här gjorde ju att jag tog tag i saken med tbe för mig och pojken som inte tagit någon spruta tidigare. Så i veckan fick jag min tredje dos och nu är nästa inför nästa säsong om ett år.
Att ett så litet kryp kan ställa till så mycket elände är konstigt men ta dom på allvar och tbe är än värre än borrelia.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

JensSkoog  
#758120 Permetrin är inte något jag skulle villa smörja på mig eller ta in.
Men, det är bra som medel mot lite av varje, om man använder
det långt undan kroppen och inte andar in.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Skarpan  
#766971 Läste att Iskog rekommenderade PunkkiÄssä+. Finns den produkten med annat namn i Sverige tro? Någon annan som testat spray till kläderna med bra resultat?

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

jannee  
#766987 Fråga på apoteket om medel som innehåller IR 3535.
Eller
https://www.ubuy.com.se/sv/product/1C2F ... e-breeze-4

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Pålle82  
#782058 Hej på er alla. Är det någon som har hittat någon bra medel eller kör ni på de råden som finns i tråden?
MVH/
pålle

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Naturen  
#797521 Hej på er alla!
Även jag hatar dom små krypen, trist att behöva undvika skogen. Jag har alltid fått många fästingar på mig tills jag ett år köpte Salubrin fästing spray på apoteket hade den sommaren inte en ända trots att jag vistades i högt gräs hela sommaren då vi röjde på vår tomt. Året efter använde jag sjö och hav eftersom jag köpte två olika första året så tänkte jag testa den andra. Jag hade dagligen minst två stycken fästingar på mig. Den kommande sommaren blir det absolut salubrin fästing spray igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).