Skogsmiljö och Trädlära

BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

8 inlägg 2427 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

Fredrik Reuter  
#796518 Nu finns första delen i en ny natursserie där brittiska BBC och SVT har samarbetat. Den första delen heter Sveriges hjärta och har fokus på den svenska skogen. För dig som inte sett avsnittet så rekommenderar vi att du gör det. Det är hög kvalitet på produktionen med bilder som vi kanske inte sett vare sig den svenska skogen eller djurlivet i den samma.

Du kan se avsnittet på SVT Play: https://www.svtplay.se/video/8opYnqJ/va ... ges-hjarta



   TS
Användarvisningsbild

Re: BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

anersimyra  
#796529 Synd att de inte visade hur fiskgjusens jaktscener under vatten skapats. Men som vanligt är det extremt hög kvalitet på materialet när BBC är inblandade..🙂

Användarvisningsbild

Re: BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

Badger  
#797074 Är en gång blir man ledsen när man tittar på SVT.

Fina bilder på Lodjur, Orre och så vidare. Man borde känna sig glad över att se fina bilder från skogen, men som alltid smygs det in skogsaktivistiska pikar. Någonstans i mitten fick vi se gulliga bilder på barn som plockade kantareller och höra Henrik Ekmans speakerröst deklamera "skogen har så mycket mer att ge än bara virke och timmer". De flesta av oss som vistas i skogen uppskattar att plocka lite svamp och bär, men det är verkligen inte det stora värdet som bygger upp välståndet. Håller inte med våra högerpartier i alla delar, men det vore inte fel om man tog tag i Sveriges Television och styr upp opartiskheten ordentligt. Politiska vinklingar borde klippas bort från alla inslag som SVT stämplar som någon form av fakta eller vetenskap. Annars kan man lägga ner Public Service och lägga pengarna på vård/skola/polis istället och så får public service aktivisterna starta en egen privatfinansierad propagandakanal.

Användarvisningsbild

Re: BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

Fredrik Reuter  
#797085 Jag håller inte med dig Badger i detta avseende.

Jag tycker programmet visar en bra bild över Sveriges skogar toppat med unika klipp på vårt djurliv som i alla fall jag inte sett tidigare. Vyerna som filmade med drönare visar skogslandskap utan stora hyggen.
Att speaker-rösten sedan säger att skogen har så mycket mer att ge än bara virke och timmer kan jag leva med. Dels så tror jag att det stämmer och dels så är jag nästan övertygad om att ett sådant uttalande, i den kontexten, inte kommer välta några kiosker.

Personligen tycker jag det vore etter värre om BBC letat stora hyggen och körskador och blandat upp det med ex. gryningsräder mot massabolag och toppat det illegal jakt och att kalhyggen utarmar den biologiska mångfalden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

Badger  
#797088 Det här är inte det värsta SVT har gjort. Men i allt man gör både stort och smått så passar man på att lyfta in att det bästa är om skogen ska stå som reservat för turism och svampplockning. Det är obalanserat hela tiden. Provocerande nålstick för oss som småskaligt plockhugger och vårdar våra skogar. Det går utmärkt att både bruka skogen och bevara naturvärden. Om SVTs naturredaktion var balanserad och opartisk skulle man ägna programtid åt att visa upp lite naturvärden från skötta hagmarker och andra naturtyper också än sitt insnöade vildmarksperspektiv. Jag har både älgar, lodjur och hackspettar i min skog också som inte är något reservat.

Avatar Fallback

Re: BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

isteskog  
#797093 Håller med Badger! Man måste se det lilla i rapporteringen för att förstå det stora påverkansarbete som Riksmedia har hållit på med i många år. Inte är det för den lille skogsägaren media verkar för...... 🤔

Användarvisningsbild

Re: BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

Badger  
#797114
isteskog skrev:Håller med Badger! Man måste se det lilla i rapporteringen för att förstå det stora påverkansarbete som Riksmedia har hållit på med i många år. Inte är det för den lille skogsägaren media verkar för...... 🤔


Jag är inte fullt så konspiratorisk att jag tror att det är en agenda som satts av public service ledning. Från min horizont förefaller det mer som att man blundar för att man har en grupp aktivister i sina led som man tillåter köra fritt blås och försvarar när dem som en del av public service när de får kritik. Vad jag menar är att mitt förtroende för public service opartiskhet allvarligt håller på att gröpas ur av detta, dyrköpta korrupta idrottsevent med hemlig prislapp och en massa annat dumt- hög tid att någon tar tag i public service.

Användarvisningsbild

Re: BBC:s Sveriges Hjärta nu på SVT Play

Raggarö  
#797176 Jag har ingen foliehatt men har sedan länge uppfattningen att TV:s naturreportrar är övervägande miljöpartister.

Det gäller i allra högsta grad när vi pratar om rovdjur och jägare (och deras vapen).

Raggarö

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).