Skogsmiljö och Trädlära

Skador på björk

19 inlägg 5279 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador på björk

Wanna Be  
#698137 Tack, prognosen är god, men nu är det vila som gäller. Har ju sluppit all snöskottning 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador på björk

goodman  
#706901 Jag har liknande skador på en självföryngrad björkskärm, som nu är ca 25 år. För ca 15 år sedan var det en tät vägg av ”metspön” som jag började glesa ut för att få upp en granunderväxt och under åren har jag försiktigt glesat ur ytterligare. Jag har aldrig sett att det har varit gnagskador på björken, utan dessa skador har bara kommit ändå, men jag kan ju ha missat förstås. Skadorna börjar oftast i brösthöjd och sträcker sig flera meter upp på stammen på många av dem. Kan det vara viltgnag ändå?

Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

halvproffs  
#706902 Är det självföryngrad björk på gammal åkermark? Har haft liknande skador själv på björk och även på lite gran på fd åkermark.

Avatar Fallback

Re: Skador på björk

goodman  
#706948 Stämmer bra. Det har varit åkermark tidigare. Granen som också är självföryngrad ser däremot bra ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).