- sön 24 nov 2019, 23:27#597597
can skrev:Sitka trives egentlig berre i ett relativt smalt belte langs med kysten, liker ikkje innlandsklima.
Dersom den blir planta på rett mark og i ett klima den likar seg i så veks den som berre juling.
Jag har under många år tagit plantor längs Norges nordkust ( ca. 25-30 mil N om Trondheim ) o planterat i Härjedalen, 450 möh, SV läge, växtzoon 7. Tar de flesta plantor som 1-3 åriga o har inte förlorat en enda vad jag vet än. Den största som idag är 8-9 år finns på bild i en tråd i kat. "Skogsägare/Trädslag" o heter något om "Försöksodling med nya trädslag". Den är idag drygt 2 m. Växte ca. 35-38 cm ( toppskottet ) i år. Och det är ett mycket utpräglat inlandsklimat i Härjedalen men det till trots har de utvecklats bra o alla växer som sagt. Den mest troliga förklaringen är att de är tagna ännu längre norrut än där jag bor. Och det som ofta beskrivs som en förklaring till frostskador på just Sitka'n, är väl att även för i mer sydliga delar av Sverige är det en för dålig prov. som begränsar hur långt norrut de idag tillgängliga plantorna kan planteras utan skaderisk o därmed tillväxtbortfall. Min tanke är ju att kunna ev. skapa ett härdigare bestånd i den norra delen av Sverige o kanske kunna bli fröbank i framtiden. Har sett Stika granar i Norge som inte varit mer än 12-15 år o burit mycket kott. Så om allt utvecklas som fram till idag, bör ju inte detta vara så avlägset. Sen har ju även Härjedalen fått en ökad årsnederbörd, främst sommartid. Detta kan ju också ha bidragit till att den vuxit bättre än förväntat. Har du några tankar om det ev. om man exempelvis ser på SÖ Sverige med låga / minskade årsnederbördsmängder ? Vad jag förstått så gillar ju Sitka'n lite mer blöta.