Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 141349 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#561950
rejser skrev:Det som är lite skoj är att man verkligen kan mäta i princip från dag till dag hur dom växer.

Har planterat om till större kruka, slutat med belysningen utan låter stå i fönster med sol.
Sedan blir det att ställa ut ett tag, men flyttar nog in på natten, litar inte på rådjuren.

Hur många plantor har du fått fram?

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#561997 3....
Men i mitt huvud 30 :)

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#562002 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Fredrik Reuter  
#567395 Hej,
Hur går det för våra Paulownia-odlare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#567397 Sättgroparna till plantorna är grävda. NPK i lämplig form är inköpt, ska börja plantera ut dem i morgon. Återkommer inom någon dag med en mer utförlig uppdatering. 🙂

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#567398 Jag har haft problem med omplanteringar. Varje omplantering har resulterat i förluster av plantor. Av kanske 100 plantor i storlek 10-15 cm för 6-8 veckor sedan, som jag sen planterat om i större, nu ca 2 liters krukor, har jag kanske 25 snygga 30 cm plantor, och ett gäng som ser plågade ut. Kanske har jag slarvat med vatten och näring för tillväxten har inte varit lika bra som tidigare.
Hur stora är Boksson's plantor?
Mina plantor får tillbringa mera tid i kruka, kanske någon enda kan få fast mark under rötterna i närheten på tomten.
Torbjörn

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#567568 Sedan sista uppdateringen i april.
Det blev ohållbart med att fortsätta med växthuslampan då plantorna blev för stora. Samma dag som de sattes ut blev det halv storm som slet itu många blad.
Plantorna fick stå ute dagtid och inne nattetid. Men sista tiden ute dygnet runt. Tyvärr så blev det en del frostskador på bladen. Men de lever. 11 st är i ganska god kondition trots bladförluster och frostskador och har börjat bilda nya parblad. Tre är skadade, en med frusen topp, en var för ranglig för blåst och bröts. En har hämmad tillväxt pga stått i skugga av de andra. Men det ser ut som samtliga har börjat bilda knoppämnen även om stamformen har en del övrigt att önska. Troligen kan de planteras ut i ett senare skede. Tillväxten har varit minimal sedan sist pga kallförvaring och snålat in på gödning för att inte få för stora plantor.

11 st blev i dag utplanterade med ett plantavstånd om 4 x 6 m. 7 st i två rader. Kan bara konstatera att det finns lika många ideer om planteringsförband för Paulowonia som för gran på nätet. Det var det här jag fastnade för. 6 m avstånd ger dessutom möjlighet för att använda traktor vid skötsel samt med det avståndet mot söder bör det ge stora möjligheter för solbelysning hela dagen.
Planteringsgroparna grävdes om 60x60 och 40- 50 cm djupa med inblandning av planteringsjord. 0,5 kg NPK klorfri 11-5-18 lades i en ring runt plantan med ett avstånd om 30 cm, detta enligt flera källor på nätet för att få optimal tillväxt, samt rikligt med vatten. Nästa giva blir lika stor och ges i augusti. Två av plantorna har hägnats in med hönsnät för att hålla eventuella harar och kaniner borta.

Annars är det väl rådjur, hjortar och älgar som ev blir ett problem framöver. Vet inte om mördarsniglar kan vara ett problem, men det lär vi se framöver.

Uppdateringar var annan vecka framöver under sommaren.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#567577 Skötseln framöver:
Bevattning: olika uppgifter från 100mm/månad till 50 mm/månad dvs 11 mmi veckan. Troligen beronde på var i världen som avses.
Jag kommer att följa, om under 11mm/vecka behövs bevattning med 1-2 ggr/ vecka. Kan tänka mig att sol och temp inverkar på behovet av vatten. Viktigast med bevattning de första 8 veckorna men även de 2 första åren för optimal rottillväxt
Näring: som jag skrev innan behöver de ordentligt med näring, men inte klor. Första året ges 0.5 kg vid plantering samt 0.5 kg i augusti för att optimera rottillväxten.
Mål första året: maximal rottillväxt, stamformen är ointressant då samtliga träd sågas ner på vårvintern för att få optimal stamform på de stubbskott som kommer. Inte omöjligt att plantorna växer till med 2-4 m detta året.
Ogräskontroll, eftersom jag har så få plantor går det att hantera manuellt. Tydligen kan gräs mm påverka stamformen.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#569515 Så, då har det gått 14 dagar.
Bara någon dag efter att plantorna blev utplanterade kom det en natt med frost. I princip alla blad dog men trots det har jag vattnat stumparna 2 ggr/vecka. Nu så ser det ut som det börjat bildas nya knoppämne både vid roten samt i bladvecken. Får ge det ett par veckor till men det ser trots allt hoppfullt ut, se bild. Tillväxten blir väl begränsad i år men bättre det än döda plantor
Rehabplantorna som stått hemma planeras att planteras ut i midsommarveckan.
Hur går det för er andra?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#571679 Hur har det gott med plantorna. Tre veckor och nu borde det ha hänt något sen frosten senast

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#571729 Plantorna verkar ha överlevt frosten allesamman. Fortsatt ganska modest tillväxt men vissa lite snabbare och vissa lite långsammare. NPK gillas inte bara av paulowonia så det har blivit ogräsröjning med. Det har regnat ganska bra så nästan inget extra vattnande har behövts, plantorna är fortsatt ganska små.
Bifogar bilder på bästa och sämsta plantan.
Jag ska dessutom plantera ut två plantor till som stått hemma för extra omplåstring och som nu har hämtat sig. Inga odjursangrepp än så länge. Några sorkhål men vet inte än om det innebär problem framöver.
Ny uppdatering om 2 veckor

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#573010 Kul att flera upptäckt Kejsarträd.
Jag började för några år sedan, med att plantera frön (50 st) vart ca 35 plantor.
Planterat ut några av dom på tomten förra försommaren, (början av Juli) och sålde resten.
Satte dom rätt tätt, räknade med att om dom klarar sig så tar jag bort dom minsta.
Bor på en grusås, fyllde hålen med grusblandad jord, dom vill ha väldränerad mark.
Första tiden lägger plantorna på att bygga ordentligt rotsystem, så den största blev 110 cm (slutet av augusti).
Får se hur mycket dom växer i år.
Jag kapade inte av stammen på dom, finns olika bud där.
Vissa säger att man gör det på förvintern, vissa på senvintern.
Fick tag på några frökapslar förra året i Danmark, och sådde nya i år, så nu grönskar ca 40 nya plantor hemma 🙂🌱
I Staterna är vissa inte så förtjusta i trädet, då det räknas som en invasiv växt, ca 2000 frön per kapsel, (som sprids med vinden) men i vårat klimat kommer dom nog inte att blomma.
Förutom i södra Sverige.
Jag bor i Sörmland.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#573085
NizzeL skrev:Kul att flera upptäckt Kejsarträd.
Jag började för några år sedan, med att plantera frön (50 st) vart ca 35 plantor.
Planterat ut några av dom på tomten förra försommaren, (början av Juli) och sålde resten.
Satte dom rätt tätt, räknade med att om dom klarar sig så tar jag bort dom minsta.
Bor på en grusås, fyllde hålen med grusblandad jord, dom vill ha väldränerad mark.
Första tiden lägger plantorna på att bygga ordentligt rotsystem, så den största blev 110 cm (slutet av augusti).
Får se hur mycket dom växer i år.
Jag kapade inte av stammen på dom, finns olika bud där.
Vissa säger att man gör det på förvintern, vissa på senvintern.
Fick tag på några frökapslar förra året i Danmark, och sådde nya i år, så nu grönskar ca 40 nya plantor hemma 🙂🌱
I Staterna är vissa inte så förtjusta i trädet, då det räknas som en invasiv växt, ca 2000 frön per kapsel, (som sprids med vinden) men i vårat klimat kommer dom nog inte att blomma.
Förutom i södra Sverige.
Jag bor i Sörmland.


Vilken variant av paulowonia är det du odlar? Gödslar och vattnar du dem? Alltid kul och höra andras erfarenhet :smile:

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#573099 Det är Tomentosa jag har.
Planterar fröna direkt i såjord i odlingslåda med lock (genomskinligt) ställer den soligt.
När dom är ca 5 cm planterar jag om dom en och en i större krukor.
Ser till att dom alltid har vatten, vattnar bara nerifrån så att rötterna drar sig ner.
Ingen gödning, bara det som var i jorden från början.
När jag planterar ut dom ( mest sten och grus här) så har jag grävt hål ca 50-60 cm djupt, ca 40-50 cm brett.
Sen har dom fått hönsgödsel ibland.
Vattnat nästan varje dag då det var så varmt förra sommaren, använder rotvattnare, också för att få rötterna att växa nedåt.
Ska prova i höst att klippa ner hälften ( till 2 - 10 cm) och dom andra efter vintern.
Har läst olika förslag på det, och att dom ska vara minst 1 år innan man gör det, och jag räknar 1 år från plantering ute.
Får se hur det går.
Har följt flera som har odlingar i andra länder och varit väldigt nyfiken på det, men har tyvärr inte den marken.
Tror annars att det kan vara en bra inkomst :wink:
Dom pengarna jag gör på det nu, är att sälja plantor till folk som vill ha dom i trädgårdar och inneväxter.
Kör småskaligt, sätter 50 - 100 frön i små odlingslådor och låter dom stå i ett fönster.
Med ett växthus skulle man kunna ta fram väldigt många, då dom gror och växer lätt.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#573963 Så, nya 14 dagar har gått.
Varmt, som värst över 30 grader med lite nederbörd. Det har vattnats flitigt. De tre plantor som visat svagast återhämting har dött. Vet inte exakt vad som gav dödsstöten men ev värmen?
Små angrepp på vissa av bladen är observerat på några plantor men inget som påverkar plantorna.
Tillväxten ligger främst av befintliga blad, liten eller ingen höjdtillväxt.
Inga bilder denna gången, inte så mycket att visa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).