Sågverk (mindre)

Produkt ideér för småsågare

73 inlägg 50855 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

axwell  
#136812
th skrev:Sen vad det väl inte så mycket till tjurved det där :grin: Jag sågade fjärdeskäret i ett granblock en gång och på en 3 m stock så reste sig mitten av den uttagna baken ca 50 cm ovanför blocket. När den torkat ytterligare hade böjen ökat till nästan 70 cm :mrgreen:

Med gran har jag aldrig varit i närheten av sån tjurved som du beskriver, däremot något åt det hållet med grov 80-årig asp.

Alternativt kan det ibland vara lika bra att göra ved av så här krokiga vindfällen, fast oftast blir det ju som man tänkt sig.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Kjell S  
#138515 Undrar lite över efterfrågan på "småsågat".. typ en, fruktträd och syrén mfl?
Finns mycket för hobbysnickarna att göra, eller till knivmakare o andra.
Till supskåp och andra mindre "finmöbler"..
Det vackraste knivskaft som jag sett var av gullregn.

Brukar lägga undan om jag kommer över udda sorter...

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Jamax  
#148324 Intressanta tips här! Tror mycket på det som skrevs i början, om att sälja specialsågat. Långt, grovt, brett, andra träslag än gran och tall osv. Sånt som inte finns på bygghandeln.

Det har skrivits mycket om asp, vilket är ett intressant träslag att såga.
Ett annat träslag jag tänker på är al. Vad gör man av det?

Jag kan ju inte göra träskor....rökspån kanske??
Har funderat på att såga inomhuspanel och hyvla, men vad kan man göra annars?

Likadant med lönn. Det borde ju gå att göra panel av det med. Och golv med tanke på dess hårdhet.
Kanske svårt att få tag på dock.

Nån som har erfarenhet av lönn och al?

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148347 Sågade ett par alstockar åt en granne i våras. Det mest intressanta var att ytan gulnade väldigt fort och spånet brev i stort sett brunt efter bara några minuter. Skall kolla med grannen (som har flera snickerimaskiner) vad han gjort av virket.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Jamax  
#149583
th skrev:Sågade ett par alstockar åt en granne i våras. Det mest intressanta var att ytan gulnade väldigt fort och spånet brev i stort sett brunt efter bara några minuter. Skall kolla med grannen (som har flera snickerimaskiner) vad han gjort av virket.


Hur gick det,th? Fick du nåt svar från grannen? :???:

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

halvproffs  
#149598 Bra al har jag hyvlat till pärlspont mm och det blir ett bra resultat. Aspen har jag skrivit om i tråden "grova aspar".
Lönn är som björk ungefär. hård men ganska intetsägande.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

sködarförare  
#161946 Har någon sågat fetved eller Katat virke funderar på o satsa på det som ekologiskt inpr trä.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169985 Sågade upp en hyfsad ekstock idag med kvartssågning. Det blir två breda brädor samt ett antal i minskande bredd allteftersom man skivar ner varje fjärdedel. Det blev en hyfsad hög av stocken, allting utom de fem extravikterna kommer från en stock.

Sågad ekstock.JPG

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

j-eg63  
#170821 Ett tips för småsågare bla.! Såga 145x145 mm av ca 5 meter långa stockar o tillverka Markskonare genom att bulta ihop dom till 75 cm bredd förslagsvis bör m16 gängstång gå att använda .Denna bro läggs längst efter körvägen i blöta partier där virke ska ut ur skogen. Tas med på vagnen o lyfts med griplastaren :grin:

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

sködarförare  
#172594 då bör man ha ganska dåligt virke.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Engelthon  
#172647 Är det någon som har sågat Poppel?? Tycker den borde vara lik asp.

Annars att göra märg och kvistfria ämnen till fönster och list borde av övergrov furu men även lärk borde vara intressant. Om inte annat får man bra betalt för det.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

totte  
#172650
Engelthon skrev:Är det någon som har sågat Poppel?? Tycker den borde vara lik asp.


Bör den vara eftersom även aspen är en poppel, Populus Tremula, "Darrpoppel" borde den egentligen heta.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Engelthon  
#172661
totte skrev:
Engelthon skrev:Är det någon som har sågat Poppel?? Tycker den borde vara lik asp.


Bör den vara eftersom även aspen är en poppel, Populus Tremula, "Darrpoppel" borde den egentligen heta.


Det var det jag tänkte. Men den är inte helt lik ändå då den är porösare likt Gran.
Men i Asien används Poppeln rätt friskt till allt inom trä.

Då borde Svensk Poppel vara mycket bättre eller??

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Jamax  
#172681
th skrev:Sågade ett par alstockar åt en granne i våras. Det mest intressanta var att ytan gulnade väldigt fort och spånet brev i stort sett brunt efter bara några minuter. Skall kolla med grannen (som har flera snickerimaskiner) vad han gjort av virket.


Är det nån skillnad på att använda gråal eller klibbal om man t.ex. vill göra bastupanel eller golv? Jag har fått för mig att klibbal är det som gäller... :???:

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Camwood  
#172728 Jo det är skillnad men vad :?: Återkommer när ja kollat mina böcker om träd :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).