Sågverk (mindre)

Produkt ideér för småsågare

73 inlägg 50857 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

sködarförare  
#120708
trilla skrev:Ser att det togs upp asp tidigare. Vi har en logosol och har otaliga gånger försökt oss på att såga asp men den har ju sådana hemska spänningar i sig så resultatet blij ju bara skit. Vad gör vi för fel? Gran tall och björk sågar vi med gott resultat. Vi har provat färsk asp, asp som legat ett tag, grov asp och tunn asp. Det har blivit så att om jag nu ser en asp i skogen blir jag bara förbannad....


Aspen har intressanta egenskaper för diverse produkter.
Jag upplever det så här Aspen har inre spänningar o jag diskuterade frågan med en gammal sågare Helmer Bergkvist i Kungsfors (numera avliden vi i jaktlaget saknar dej) han strök trälim o armerade med gasbinda i ändan då spriker dom inte sen tror jag att ska du luft torka så lär du ha korta ämnen kvarterssågning är en annan väg o gå används i bla Usa o Canada.
Det jag använder är en vanlig Logosol M7 med en E5000 E37 matning o en Saunotork o jag tror att det är torken som är nyckeln till resultatet den kostar ca 15-20000 beroende på hur stor du gör han min är en 4kw 5,80 lång o 1,60 hög.
Funderar på o byta sågen mot en Ecosåg (se tråd) torken ska bytas så småningom mot en industritork(begad) o ett riktigt såghus med hyvleri.
Ett tips är att gå kursen för träförädling på Högskolan Dalarna.

En kanon tråd mera mera.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

sködarförare  
#120709 Flaggstänger av gran lurar jag på på sikt.
Finns ju bara en som jag vet som kan leverera stänger av gran.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120815 Hittade äntligen mina bilder på kvartssågning av asp:
viewtopic.php?f=14&t=2339&st=0&sk=t&sd=a

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120817
axwell skrev:I samband med test av ny såg för klyvning utförde jag samtidigt ett uppdrag.
En tysk fritidshusgranne som har eget byggföretag i Tyskland ville ha en planka 40*240-300 mm sågad någon centimeter från kärnan, valkanten måste vara kvar, barkborreangrepp sågs som en fördel, blåved likaså.
Begynnande fast röta missade vi att tala men det kommer nog att accepteras.

Har tänker slipa fram alla knotiga kvistar i valkanterna och polera den sida som blir uppåt i en rumsavdelande vägg upptill midjehöjd.

Kan det vara på gång med rustikt gran/furu igen?
PA160027.JPG


Det var en förfärligt ojämn sågyta du fått till där. Har du optimerat filningen för skärhastighet eller är det bara svärdet som är slitet?

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

axwell  
#120854
th skrev:Det var en förfärligt ojämn sågyta du fått till där. Har du optimerat filningen för skärhastighet eller är det bara svärdet som är slitet?


Svaret är nej på alla frågor. Såg, svärd och Stihls klyvkedja är fabriksnya, dvs första skäret som den kombinationen gör. Ett provisorium hopsatt vid fritidshuset med allt det innebär i fråga om begränsad tillgång till lämpliga förlängningsmuttrar och bra verktyg.
Sågen satt för högt över linjalen, muttrarna för liten diameter och min dremel hade inte slipat fram den skärpa och struktur som andra klyvkedjor haft både före och efter denna provkörning.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Kjell S  
#121254 Aspen borde väl funka bra som trärännor...?

För borrade de rör i asp, men de låg ifs i leran o vätan hela tiden..
Vinkelhängrännor i trä ser man då o då.
Ser bra mycket bättre ut än nå´n slak, grön kådis hängande vid utkastaren!

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

sködarförare  
#121269 Norrmänen har ju Asp på taken o det funkar ju.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

oestergard  
#121300
sködarförare skrev:Norrmänen har ju Asp på taken o det funkar ju.


Väggpanel har dom också använt asp till. Obehandlade grånade dom på ett fint sätt, skall försöka länka till sidan bara jag hittar den. Stockhus har också tidigare till en del byggts med just asp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Camwood  
#121451 De e bra att söka ny ideer för småskalig träförädling :grin: Men det är riskabelt ekenomiskt om man har bara har några få produkter at luta sig i mot. Byggbranchen går upp o ner men den är ett säkert kort at lev, trävaror dit om man ska starta ett sågverk idag. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Kjell S  
#121455
Camwood skrev:De e bra att söka ny ideer för småskalig träförädling :grin: Men det är riskabelt ekenomiskt om man har bara har några få produkter at luta sig i mot. Byggbranchen går upp o ner men den är ett säkert kort at lev, trävaror dit om man ska starta ett sågverk idag. :grin:


Ja, håller med.
Ett bättre sätt kan var att kontakta närområdets sågerier / träförädlare för att isf kunna ev. lev.
det dom eftertraktar. Brukar oftast vara övergrovt o.dyl.

En polare sågade ekplank av krokig stock till måttanpassade altaner, trappavsatser osv.
Går säkert att knåpa ihop ett par m2 för att sälja till ert lokala "Beverly Hills"...

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Camwood  
#121457 Bästa möjligheten att komma i gång som ett träföretag har man om man levererar till små/stora lokala byggfirmor!! Såga , sortera ,kapa ,hyvla o fixa paket lev, med virke på rätt plats och tid . Har du konkurenter i din närhet så lev, mera , lev. bättre än dina konkurenter :surp: Fördelen med att leverera till snickare är att man får avsättning för dom flesta dim, och sorterna till skillnad för en enstaka produkt som genererar mycke spill!!

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Kjell S  
#121517
Camwood skrev:Bästa möjligheten att komma i gång som ett träföretag har man om man levererar till små/stora lokala byggfirmor!! Såga , sortera ,kapa ,hyvla o fixa paket lev, med virke på rätt plats och tid . Har du konkurenter i din närhet så lev, mera , lev. bättre än dina konkurenter :surp: Fördelen med att leverera till snickare är att man får avsättning för dom flesta dim, och sorterna till skillnad för en enstaka produkt som genererar mycke spill!!


Förlåt mig, hamnade lite på att sälja virke... och inte förädlat. Mitt misstag!

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Kjell S  
#125380 Vill man inte såga grov ek, kapa upp den i lagoma längder till huggkubbar...
Har sålt en del.
Längden ( höjden ), ska vara så att yxan missar pungen ifall klåparn missar kubben...

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

axwell  
#136803
th skrev:Det var en förfärligt ojämn sågyta du fått till där. Har du optimerat filningen för skärhastighet eller är det bara svärdet som är slitet?


Misslyckades med att flytta hit ett annat inlägg från den 17/10 -10 kl12.55, hur gör man?

Det hemgjorda sågbordet har ruttnat isär, ett nytt med tryckvirke i utsatta partier är nu på plats.
sågbord på gafflar.jpg

uppallad.jpg

Snittyta.jpg

Vad säger tex "th", visst var det värre för ett år sedan med den fabriksslipade kedjan?
Bladfjäder.jpg


Tjurved, plankan for upp som en bladfjäder, resten av blocket böjde sig åt andra hållet.

Satte in extrastödet som eg. är tänkt för virke kortare än 240 cm, vände på blocket och tvingade det åter rakt, sågade bort splintveden för att få ut den sista 45*145.
Faneret som är 4 mm tunt i hela sin längd ligger till vänster om plankorna.

En sån här minisåg kan nästan vem som helst sätta ihop, kostar inte många kronor om "man tager vad man haver".

Vet inte om solosågarna ger något bättre resultat, ja jag vet 3-fas sågarna går mycket snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136805
axwell skrev:
Snittyta.jpg

Vad säger tex "th", visst var det värre för ett år sedan med den fabriksslipade kedjan?

Det ser ju betydligt bättre ut. Ett tips: Så här frodvuxet virke med glest mellan årsringarna brukar vara bättre att såga när stocken är lite blötare, eller t.o.m. när den är frusen. Ytan blir då inte så "fibrig" eller vad man skall kalla det när den mjuka veden inte skärs av helt och fullt av kedjan.

Sen vad det väl inte så mycket till tjurved det där :grin: Jag sågade fjärdeskäret i ett granblock en gång och på en 3 m stock så reste sig mitten av den uttagna baken ca 50 cm ovanför blocket. När den torkat ytterligare hade böjen ökat till nästan 70 cm :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).