Sågverk (mindre)

Produkt ideér för småsågare

73 inlägg 50778 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103621 Jag fick en specialuppdrag för ett tag sen;)... Att såga kilar, fast åt fel håll så att säga, ja menar tjockleken... dom skulle vara 8" bred å gå från noll till mellan 60-120 mm längden på bitarna skulle vara 2 meter å av gran... Nu sitter dessa som "rullstols" ramper framför dörrarna på ett vandrarhem, där nivån mellan golv å tröskel va för stor för att det skulle gå lätt med rullstol... Detta va väl iofs ett jobb på miljonen, men det talar iaf för att man kan göra sej nån krona på "special" virke;)

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

mbss  
#103625 Jag har bestämt för mig att han sågade 1-tumsbrädor till panel och undertak av asp.. Ska höra med honom.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

josip  
#103651 mina erfarenheter av asp är likadana, dvs. de kroknar medan man sågar osv. Någonstans läste jag att man kunde såga grova block och låta torka. sen såga om till önskade dimensioner. Asp skall visst vara hållbart så länge som det inte är i kontakt med marken och får torka upp ibland så att det inte börjar ruttna. Jag har asp-brädor på någon laduvägg som är riktigt gamla. ser fortfarande ok ut trots att de aldrig blivit målade.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

axwell  
#103660
trilla skrev:Det går bra att blocka och göra grovt tex 5*5 elelr 6*6 stolpar men då det man sågar blir tunnare så böjer det sig så otroligt redan på sågbänken. Detta gör att plankorna inte håller måtten. Så kan det ju bli om man sågar gran också men då bara på sista brädan om man sågar 1 tumsbrädor, detta kan man ju lösa med lite planering och i värsta fall med att lägga under en 2 tums bräda för sista snittet. Här blir det redan då man går ner på 3 tum och på 2 tums böjer den sig så attd et bara blir skräp. För mig känns det som att aspen har innre spänningar som gör attd en böjer sig då man börjar skiva upp den. Tror inte att det är nerböjning bara som man skulle kunna lösa med fler stöd.


Samma erfarenhet även vid 50 mm tjocklek.
Snilleblixt, de blev perfekta som valvad brygga över en liten bäck.

Det blir inga fler aspsågningar!

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103668 Bastulavar ska göras av asp. Man kan ju sitta på dom och klämma dom raka. Har inte märkt att krökningen skulle vara ett problem med aspen till det den används till. Däremot blir det stora ändsprickor vid torkning så man ska inte vara för snål på längderna vid apteringen.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103706 Asp är inget problem om man kvartssågar stockarna. Jag har någonstans lagt upp lite bilder på hur jag gör det med Jonsereds/Lennartsforsverket men hittar de inte just nu.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

oestergard  
#103709
Skogsola skrev:Bastulavar ska göras av asp. Man kan ju sitta på dom och klämma dom raka. Har inte märkt att krökningen skulle vara ett problem med aspen till det den används till. Däremot blir det stora ändsprickor vid torkning så man ska inte vara för snål på längderna vid apteringen.


Hej
För att undvika ändsprickor har jag med bla asp strukit på en vatten/trälims blandning på ändträt när väl bräderna är staplade. Dom värsta sprickorna klarar man sig undan på det här sättet.

/R

   TS
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

axwell  
#103889 I samband med test av ny såg för klyvning utförde jag samtidigt ett uppdrag.
En tysk fritidshusgranne som har eget byggföretag i Tyskland ville ha en planka 40*240-300 mm sågad någon centimeter från kärnan, valkanten måste vara kvar, barkborreangrepp sågs som en fördel, blåved likaså.
Begynnande fast röta missade vi att tala men det kommer nog att accepteras.

Har tänker slipa fram alla knotiga kvistar i valkanterna och polera den sida som blir uppåt i en rumsavdelande vägg upptill midjehöjd.

Kan det vara på gång med rustikt gran/furu igen?
PA160027.JPG


Betalning(?), vilken typ av whisky eller whiskey skall jag välja, lutar åt det förstnämnda !

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

totte  
#103910
Kan det vara på gång med rustikt gran/furu igen?


Borde snart vara läge för det, var ju rysligt modernt på 70-talet och sådär 30 år brukar vara lagom för trender att gå igen.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Torparn79  
#103978
totte skrev:
Kan det vara på gång med rustikt gran/furu igen?


Borde snart vara läge för det, var ju rysligt modernt på 70-talet och sådär 30 år brukar vara lagom för trender att gå igen.

njae, man får nog vänta ett tag till, i alla fall om man ser till alla "bygga-om-huset-program" på TV, där får dom ju fortfarande kalla kårar av gillestugedesignen..

iofs så har ju dom oerhört vackra bruna, gröna och orangea nyanserna som var poppis på 70-talet blivit moderna igen så vem fan vet..

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Prowler  
#104080 Märkte också att asp var lite svårsågad när vi sågade i våras.. Tog tvärstopp på klingan en bit in på stocken. Men när man smög fram lite så gick det bra, blev en hel del 2"6 och 2"8, ströläggning direkt och de är raka och fina. Inga ändsprickor heller.
Intressanta förslag ni har, har själv sågat och sålt en del vildmarkspanel :)

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

orre  
#105345
Skogsola skrev:Bastulavar ska göras av asp. Man kan ju sitta på dom och klämma dom raka. Har inte märkt att krökningen skulle vara ett problem med aspen till det den används till. Däremot blir det stora ändsprickor vid torkning så man ska inte vara för snål på längderna vid apteringen.

Undra hur det går med "ändsprickorna" när man sitter på laven ? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Kjell S  
#120598 Finns det utrymme här för "gamla kunskaper" gällande specialvirke liknande att medvetet skada ungtall till kådrikt fönstervirke, skada ungbjörk för att få invallning till yx- o redskapsskaft mm? Hittar ingen liknande tråd, än iaf...

Okantad asp till bastubyggen är något som jag funderar på, ev grovt till ryggstöd el. dyl..

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

nordtravare  
#120604 skolornas träslöjd borde gå att sälja kortare bitar till av allt mystiskt man hittar i skogen sälg asp fur bergtall gran björk rönn samt en del mystiskta gårdsträd .grov sälg är ju eftertraktad av slöjdare .

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Kjell S  
#120619 Det var väldigt populärt, eller fortfarande?, med blåfuru i finska timmerhus. Honkahus hade det med hel möbelserie dessutom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).