Sågverk (mindre)

Produkt ideér för småsågare

73 inlägg 50875 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

halvproffs  
#172753 Gråalen blir det ju sällan några grova stockar av som är sågbara. Nä nu är det fotboll på tv hej!

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Ratelle  
#172895 Att randbarka fura och låta den stå ca tre år för att sedan såga stängselstolpar, då får man stolpar som håller länge. Ratelle

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

sködarförare  
#180618 Vi spikar öllåder vi för glatta livet till ett mickrobryggeri i närheten dom köper det vi kan få fram.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

fossekallen  
#185856 Lage finer med båndsag 🧠
Det går utmerket å skjære finer på et båndsagverk; se vedlagte oppgave som min datter har gjort.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Jamax  
#185857
fossekallen skrev:Lage finer med båndsag 🧠
Det går utmerket å skjære finer på et båndsagverk; se vedlagte oppgave som min datter har gjort.

Ursäkta, men "finer", vad är det??

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Apple farmer  
#185860 Tror det heter faner på svensk?

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Jamax  
#185861 Ahhh! Tackar!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Jamax  
#185868
Camwood skrev:Jo det är skillnad men vad :?: Återkommer när ja kollat mina böcker om träd :grin:

Vad stod det böckerna om al? :???:

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Bryan  
#192790 Intressant tråd. Fortsätt gärna skriva så att man har något intressant att läsa om :-)

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

sködarförare  
#195131 Alen är ju intressant som panel både till stugor o bastu hur fixar ni föräljningen har ni hemsida eller.....

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Camwood  
#195638
Jamax skrev:
Camwood skrev:Jo det är skillnad men vad :?: Återkommer när ja kollat mina böcker om träd :grin:

Vad stod det böckerna om al? :???:

Skillnader mellan gråal och klibbal när det gäller virket/veden hittar ja inte men klibbalen blir äldre som träd och därför intresantare vedstruktur (se mina bilder tidigare) det är klibbal som gäller för sågning och förädling för den ger grövre sågbara stammar :grin: Klibbal = träd. Gråal =buske , mindre träd. Korsningar mellan sorterna kan finnas där båda sorterna växer. De e lätt att känna igen klibbalen då barken blir skrovlig och brungrå när den åldras men gråalen förblir alltid just grå :grin: Tänk på att Alen är ljuskrävande när den växer och densiteten på virket ökar med hög tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Boarpan  
#195680 det är brist på öltunnor för hemmabryggare.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Fredrik Reuter  
#198487
fossekallen skrev:Lage finer med båndsag 🧠
Det går utmerket å skjære finer på et båndsagverk; se vedlagte oppgave som min datter har gjort.


Hej,
Jag fick mail från Fossekallen eftersom han försökt bifoga en bilaga till hans inlägg här ovan men inte lyckats. Jag bifogar den här.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).