Sågverk (mindre)

Jonsered 600+EL minisågverk

23 inlägg 40935 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

totte  
#181794 Kontaktor och motorskydd kan köpas på en elfirma värd namnet. Men jag anser inte du skall byta någonting förrän du redat ut vad felet är.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

frostviken  
#181804
totte skrev:Troligen är motorskyddet i behov av justering eller rentav utbyte. Men det kan också vara nåt annat elfel som gör att det blir för hög ström. Skulle låta en fackman kolla upp det, gör man fel med såna här grejor kan man elda upp motorn, alternativt ta livet av sig.


Skall låta elkillen ta en titt på den. Det finns ingen justering på motorskyddet sitter tre boxar en för varje fas, med vridna kopparskenor som strömmen går genom funkar troligen som något motorskydd. Har aldrig sett något liknande!

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

axwell  
#181811
frostviken skrev:Skall låta elkillen ta en titt på den

Ja har du tillgång till en elektriker så mäter han relativt snabbt fram felet.
"Kom plötsligt", har den inte använts på en längre tid?
Som sagt, lägg inte ut några pengar på kontaktor/motorskydd, kolla hellre att matningspropparna är ok åtdragna och att inte någon propphuv blir varm, kabeln oskadd och bra kontakt i alla stift och kopplingspunkter, rost/oxidering någonstans.

Kolla en extra gång att det är spänningslöst innan du sticker in någonting som ett finger tex.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

frostviken  
#181825
jimmp skrev:har man kört mycket kan man behöva byta motorskydd..har själv fått gjort det då det löste ut för minsta lilla...annars är det skötseln av svärd som är absolut viktigast...går att såga med otrolig måttnogrannhet med dom när grejorna lirar...


Såg ditt inlägg här först nu.Var köpte du motorskyddet någonstans?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

frostviken  
#181839
axwell skrev:
frostviken skrev:Skall låta elkillen ta en titt på den

Ja har du tillgång till en elektriker så mäter han relativt snabbt fram felet.
"Kom plötsligt", har den inte använts på en längre tid?
Som sagt, lägg inte ut några pengar på kontaktor/motorskydd, kolla hellre att matningspropparna är ok åtdragna och att inte någon propphuv blir varm, kabeln oskadd och bra kontakt i alla stift och kopplingspunkter, rost/oxidering någonstans.

Kolla en extra gång att det är spänningslöst innan du sticker in någonting som ett finger tex.


Stämmer har inte varit igång på länge! Det plötsliga var att det kommit nu när jag körde igång den, förra året funkade den, så det är nog som du säger något kontaktfel med ärg o rost mm. Tack för alla bra tips!!

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

magas  
#184651 Hej. Köpte nytt svärd Oregon prolite, och nya kedjor (carlton tror jag dom heter) till min jonseres 600. problemet är att snittet blir riktigt hackig och det verkar gå tungt. kan det vara fel på slipningen på kedjan alternativt ryttarna?? vinkel på slipningen? 5-10 grader??

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184765 Har ingen erfarenhet av Carlton men vad menar du med hackigt? Sågsnittet kan bli vågigt om man har för stor underställning eller ett slitet svärdsspår. Eftersom det senare inte borde vara fallet (såvida du inte råkat få ett svärd med 1,5 mm spår) så kolla underställningen som bör vara runt 0,6 mm. Som du skriver gäller 5-10 grader för filningsvinkeln och det borde ju nya klyvkedjor redan ha.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

magas  
#184779 Ja, vågigt vart det. Slipade kedjan en gång och då försvann alla problem, kanske underställingen var för stor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).