Sågverk (mindre)

Jonsered 600+EL minisågverk

23 inlägg 41112 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 600+EL minisågverk

Gösta  
#100905 Hej, mitt sågverk är svårt att ställa in så snittet blir rakt.Upphängning av motor/sågsvärd justeras av en skruv som sitter vid sidan av centrum (som att dra ut en byrålåda med ett handtag i hörnet...byrålådseffekt)Paralleljusteringen fungerar med 6 st klämmskruvar...underlig konstruktion..Jonsered, numera Lennartsfors svarar ej på teknisk inform.Har någon ett bra föslag på hur sågen skall bli "stabilare"



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100980 Vad menar du med att få snittet rakt? Om det är så att spåret vill dra uppåt eller neråt i slutet av stocken beror problemet oftast på osymmetriskt filad kedja, något som man kan råka ut för vid slarvig handfilning.

Eller är det svårt att få svärdet parallellt med rälsen? Jag har inte behövt ändra detta på de 13 år sedan jag köpte mitt sågverk, det var justerat vid leverans, men jag kan kolla efter i manualen hur man skall göra. Kolla också sidan 20 i den hemladdningsbara manualen från Husqvarna:
http://weborder.husqvarna.com/order_sta ... 239-01.pdf
Jag vet inte om denna stämmer med den rödmålade varianten. Konstruktionen kan också ha ändrats lite genom åren.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100990 Har själv ett Jonseredsverk. Om spåret i svärdet blir slitet så är det omöjligt att såga rakt.
Även om kedjan är rätt slipad.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

Gösta  
#101021 hej o tack för svar med tips, med snittet ej rakt menar jag att sågsnittet sjunker neråt, kedjan är maskinslipad men svärdet var slitet. jag har monterat ett nytt 16"svärd (är bredare än svärdet vid leveransen 2002 samt saknar noshjul) Jag sågar grova stockar för tillfället och fått problem med att Elmotorn löser ut, kan det bro på att kedjan går tyngre utan noshjul?
De nya kedjorna är slipade 10 grader mot de gamla som är slipade 5 grader...vad är bäst ?har monterat/justerat motorupphängningen parallellt mot rälsen och hoppas på en bekymmerfri sågvecka

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101037 Vi slipar 10 grader på våra kedjor. När det är grovt timmer spec tall så går det tungt, har du matning på
sågverket? Det kanske matar på för fort?
När man sågat ett snitt så stängaer jag inte av sågen utan låter den gå ''tomme'' när sågvagnen dras tillbaka.
Bästa sättet att bränna en elmotor är att stänga av den när den är som varmast.
Är fläkten ok som sitter ovanpå motorn? Har för mig att det finns extrafläkt att köpa till.
Solosågen har och den passar säkert på ditt verk också.
Att ha tillgång till tryckluft är inte fel då man kan blåsa rent runt motor och även kyla.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101072 Glömde det där med slitet svärd, orsak nummer två till problem :oops: Slipar också 10 grader för det mesta, har dock en 5-graderskedja med lite mindre underställning om jag vill såga lite finare yta.

Om motorn löser ut tror jag att det beror på att man matar för fort. Jag kör med 20-tumssvärd och ibland i tall eller gran så grov att hela svärdet begravs i stocken den sista metern. Tar man det bara lugnt med matningen (mellan en och två meter per minut i grovt och tätt timmer) så skall inte motorn stanna. Tipset att köra motorn lite extra efter avslutat skär är värt att följa, jag gör alltid det om jag sågar grövre än 4-tum. Om man kör ensam så är det enklast att köra några sekunder extra på plats vid rotändan eftersom brädan ju ligger kvar ovanpå, om man är två som jobbar så får man som en extra bonus att stocken/blocket blir rensopat om motorn går även på tillbakavägen samt att kedjan får lite extra smörjning :smile:

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

Gösta  
#101752 Hej och tack för alla svar på mina frågor. Jag har ingen auto.matning utan trycker sågen för "hand" Med den nya 10 graderskedjan blir det massor av sågspån, med det hela fungerar ganska bra .Jag sågar "färskt" virke,gran o tall, så det ryker både vattenånga och sågspån från snittet. Jag frågade tillverkaren av såget hur man smörjer nållagret i drivrullen ( enl. instruktionsbok , en ggr i veckan )Att dem. hela drivenheten för smörjning verkar inte riktigt och behöver inte utföras ! ? enl. tillverkaren För tillfället går sågen mycket bra...tack en engång för svar....Gösta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101806 Det är ju inte så jobbigt att smörja nållagret, tyvärr finns det ju inget hål i axeln som det gör på flera motorsågar eftersom låsskruven är i vägen. Jag brukar göra det med oregelbundna mellanrum i samband med kedjebyte och rensning av svärdsspåret. Rensning av svärdsspåret är mycket viktigare i ett sågverk än i en vanlig såg eftersom det beckar igen fortare p.g.a. det finare spånet som genereras. När kedjan och svärdet är borta är det ju rätt lätt att ta bort kopplingen, bara att ta bort locket ovanför drivaxeln, hålla emot med en "hylsnyckel" med stift och skruva loss kopplingen. Samtidigt är det lika bra att rensa och fetta in drivhjulet till oljepumpen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

jimmp  
#141311 har man kört mycket kan man behöva byta motorskydd..har själv fått gjort det då det löste ut för minsta lilla...annars är det skötseln av svärd som är absolut viktigast...går att såga med otrolig måttnogrannhet med dom när grejorna lirar...

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

Gösta  
#141407 Hej, jag köpte nytt svärd16 "från Jonsered-Lennartfors Svärdt saknar topptrissa !!!och går tungt och slits snabbt (skall vara så enl Lennartfors !!! Hittade ett bra svärd från Iggesund som verkade bra med fick aldrig levererat fast jag ringde till dem vid flera tillfällen. Det går bra att stå på Elmiamässan och prata om sina produkter när man ändå inte kan lev. Dåligt IGGESUND !!! Har fått tag på ett 16 " svärd med topptrissa som skall gå 30 % lättare kommer att testa så fort som möjligt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141493 Jag kör med Oregon ProLite som har topptrissa. Fungerar utmärkt och det enda som slits är spåret på trycksidan som fixas med att vända efter ett tag och sedan fila/slipa ner. Eftersom kedjan är så smal så blir det inga "uttryckta"kanter utan bara ett nersänkt kedjespår.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

frostviken  
#181768 Hej! Har ett annat problem med mitt såg det löser ut så fort jag anstränger det det är väl något motorskydd som gör det. Kan det blivit slitet eller vad har hänt det har kommit helt plötsligt. Någon annan som haft samma problem?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

totte  
#181776 Troligen är motorskyddet i behov av justering eller rentav utbyte. Men det kan också vara nåt annat elfel som gör att det blir för hög ström. Skulle låta en fackman kolla upp det, gör man fel med såna här grejor kan man elda upp motorn, alternativt ta livet av sig.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

axwell  
#181778
frostviken skrev:Hej! Har ett annat problem med mitt såg det löser ut så fort jag anstränger det det är väl något motorskydd som gör det. Kan det blivit slitet eller vad har hänt det har kommit helt plötslig

Kan inte komma på när jag senast bytte ett motorskydd för att det var slitet, kontaktorer däremot slits så att de vid belastning ger olika fasströmmar och då skall ju motorskyddet lösa ut.
Mer troligt att det är något fel på motorn, hur ser det ut på fläktsidan, fritt från skräp och fläktvingarna roterar?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+EL minisågverk

frostviken  
#181792 Fläkten är ok inge skräp och funkar. Om man kör den utan belastning så löser den inte ut. Var kan man köpa reservdelar är det Lennartsfors eller är det någon annan som har det. Man kanske skulle byta kontaktor till att börja med

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).