Sågverk (mindre)

Stor eller liten hyvel.

10 inlägg 10445 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stor eller liten hyvel.

sködarförare  
#93713 Jag har varit inne påom man ska ha en ny logosol ph 260/360 eller ska man satsa på en begangad jonsered/vaco.
En del tycker att Logosolen är bra men stålen är ju ingen höjdare.
Vad tycker ni.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Stor eller liten hyvel.

valtra a 72  
#93724 Ska du hyvla stora kvantiteter så bör du ha en stor hyvel, men en logosolhyvel räcker för dom flesta. Har själv haft både Waco och jonseredshyvlar som krävde 63amp men numera har jag tre logosolhyvlar i olika storlek som går på 16amp och det funkar bra. Man kan sätta i blankettkuttrar på ph 260 om man vill, men jag tycker orginalstålen håller bra.

Avatar Fallback

Re: Stor eller liten hyvel.

Christerh  
#94322 Den stora nackdelen som jag ser det är att ingen av logosols hyvlar klarar av att köras med fräsar i sidokuttrarna pga att de oftast har en diameter på mins 160mm.
Fräsar kan man lätt slips själv med en frässlip kostar runt 5-10k på blocket
En större hyvel behöver inte nödnändigtvis ha 63amp säkring utan man klarar sig på 20amp med en mindre waco eller weinig
Personligen har jag en jonsered 45 som jag kör på 35amp och matar ca 24m/min på råplan/råspont naturligtvis behövs mer amp om man vill köra fortare men då krävs även kringutrustning för att hålla hyveln med virke
men för två man i var sin ände som matar manuellt räcker 20-35amp och 24m/min.
Fräsar finns att köpa beg och säljs med ett avdrag på hur många % som finns kvar att slipa på
Fördelen med fräsar är att de är massiva ock tål mer stryk än blankettstål innan de behöver bytas

Avatar Fallback

Re: Stor eller liten hyvel.

sködarförare  
#94357 Ja jag är inne på din ide omman sätter in en ampermätare så kan man ju köra 15meter o ser man att man behöver öka så sätt in större säkring förutsatt attman har kabel som håller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor eller liten hyvel.

Camwood  
#94375 Hej på er :grin:
Våran hyvel en Weinig lishyvel från tidigt 60tal med 5 kuttrar går utmärkt på endast 25 amp säkringar :shock: (tröga).
jag har även kört med stor averkning (ofta spånstopp) med alla kuttrar och säkringen har aldrig löst ut konstigt va :!:
Dom här motorer har hyveln
Matning 2 kw
Under k, 4 kw
Sidok, 4 kw
Sido k, 4kw
Över k, 4 kw
Stav k, 4kw
Spånfläckt 5,5 kw
Totalt 27,5 kw :shock:
Det är klart att du ska köpa en riktig hyvel och inte en leksak från Logosol. Enkelheten att ställa om (ompostningar) en riktig hyvel kan inte jämnföras med deras plåtlådor till hyvlar. Däremot så är deras solåsåg mycket bra. :grin:

Avatar Fallback

Re: Stor eller liten hyvel.

sködarförare  
#94425 Va en stockholmare med en Ockelbo 8000 vad kul.
Jo med tanke på att man oftast får med en hel del stål o desto flera desto bättre.
Har själv en grymt stor spånsug som tuvärr ståt ute så elmotorn har råstat ihop.
Det där med spånstopp värkar vara vanligt vad gör man mot det har själv kört en hel del vaco tidigare o på dom äldre modellerna verkar det vara mera vanligt än på dom nyare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor eller liten hyvel.

Christerh  
#94704 Till min jonseredhyvel följde det med över hundra par stål, nackdelen är att dessa stål är sk fyrkantkutterstål dvs att dom är skruvade på kuttern.
Sen är att dessa kuttrar svåra att posta och dessutom livsfarliga om man inte skruvar fast stålen riktigt eller om skruv eller mutter släpper.

Spånstopp beror på att matningen är för hög i förhållande till hur mycket kuttern skär bort per varv.
En tumregel är att matningen skall vara mellan 1,5-2 mm per skär som kuttern gör per minut
Ex en fyrskärig kutter som snurrar 6000 varv/min räknas 4*6000*0,0015=36 meter/min.
En annan anledning till att det blir stopp är att spånslangarna är för små, till logosols hyvlar är slangarna 100mm men för att få en bra spånavgång behövs 125mm till sidospindlarna och 150mm till över och underkutter.

Avatar Fallback

Re: Stor eller liten hyvel.

sködarförare  
#94872 Hur stora slangar har du på din Jonsered o hur stor spånsug har du.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor eller liten hyvel.

Christerh  
#95176 Personligen har jag 125mm slang runt om och en spånsug på 10hk.

Avatar Fallback

Re: Stor eller liten hyvel.

sködarförare  
#95451 Blev tipsad om o åka o besöka en kille i Viserum Bosse Gustavsson o nu har vi varit dit.
Vi fick otaliga tips om hyvlar o stål o det blir en Jonsered med hakståls kuttrar då går postningen lätt o smidigt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).