Sågverk (mindre)

Solosåg eller Bamsesåg

115 inlägg 121993 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lajban  
#85985 Hur är det med måttnoggrannheten med två kontra tre stock lyftare? Räcker det med två om man skivar upp en 5m stock till 1" brädor?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Yanmar 1502d  
#86012
Eric H skrev:Jag har planer på att skaffa mej ett litet sågverk, gärna med timmerfräs till. Frågan är bara är de så bra som reklamen beskriver. Är Bamsesågen bättre än Solosågen, eller är det tvärt om? Ska jag kanske leta reda på något annat?
Vilka egenskaper kommer jag bli besviken på? Vad kan jag förvänta mej av en enkel anläggning? Jag har inte någon erfarenhet från sågverk, så jag vet inte vad som är viktigt.


Hej Eric!

Jag hade samma fundering som dig och valde Logosol. Tycker att de ligger i framkant på utveckling både i det som de säljer samt hur de fungerar som företag. De kommer att finnas kvar en lång tid framåt vilket garanterar hjälp och reservdelar. Deras timmerfräs är dessutom betydligt billigare och de är hela tiden med och utvecklar denna lilla marknad. De har hittat bra produkter som de garanterar är bra med sitt namn. T.ex bandsågen och hyvlarna.
När jag i efterhand behövt deras hjälp har jag fått jättefint bemötande så jag kan varmt rekommendera deras såg.
Jag har M7 med elmatning.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#86090 Hej Eric

Jag tycker att du ska kolla in på någon visning eller mässa, Båda företagen har funnits lika länge och en fördel som jag personligen tycker är om de tillverkar produkterna själva på plats och det gör Bamsesågen.
Och det är en stor utveckling på deras nya produkter, en sak som du ska titta på om du jämför Logosols fräs till M7 så är det en enkelfräs och då kan man inte jämföra med Bamsefräsen för det är en dubbelfräs, de har också tidigare tillverkat en enkelfräs och den var billigare än Logosols.

Det finns inte så många minisågverk med rostfri balk, dubbelfräs, kedjesåg, Honda takts motor, Klingsåg och elhöjning på stocklyftare.
man kan på 9 meters stativet ha både kedjesåg, klingsågen, dubbelfräs som jag kollade på Elmia förra året.
Och så länge ett svenskt företag tillverkar sina egna produkter så kommer det att finnas reservdelar.
Det går ju att köpa klingsågen och sätta på ett Bamsestativ som är 15 år gammalt också

" Men smaken är som baken", och var och en får välja

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

lenko  
#86224
Lindberg skrev:Förresten är det någon som provat den trycksmörjningen som Bamsesågen har ? Det var en som vi träffade på en mässa som hade köpt det och tyckte att det fungerade bra, man kan ju också montera det i efterhand det är bra.


Har en 7-meters Bamsesåg med elmotor och 3 stocklyftare:
Jag har kompletterat med den nya automatiska trycksmörjningen i efterhand, och är mycket nöjd med den. Den pumpar ju bara ut olja när såg-motorn går och i ett jämt flöde; innan dess var det ett manuellt besvär att själv komma ihåg att öppna oljetillförseln, för att inte tala om att komma ihåg att stänga av den efter man sågat ut ett plank.
Så jag är på god väg att ha amorterat av kostnaden för trycksmörjningen med minskat oljebehov. :smile:
Från det ena till det andra: jag kör numera endast med Arborol.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Camwood  
#86516 Hej Erik !
Jag tycker att du ska välja att köpa Logosols produkter !
Dom funkar , och är väldigt bra, :grin:
Om du ska timra hus så är sågningstiden och fräsningen
inget problem det som tar tid är timringen av hus .
Man kan timmra ca 6- 8 st stockar / knutar per dag och dom
stockarna tar inte lång tid att fixa med solosågen med fräs
max några timmar.
Ang, dubbelfräs på Bamsesågen så funkar det så här med Solosågen,
1. Efter sågning av blocket så fräser man rundningen
2. Vänder blocket och fräser rundningen på andra sidan blocket
3. Plockar i stål ( 2 st tar ca 2 min) och fräser kälningen
4. Blocket är färdigt för timring.
5. Sågar nästa stock och fräser rundningen MED KÄLNING.
6. Vänder blocket och tar bort 2 st stål ( ca 2 min) och fräser rundningen.
7 Osv,

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#86520 Hej Erik!

Gör en egen bedömning, alltså i Bamsefräsen behöver du aldrig göra den procceduren med att sätta i stål de sitter där.
Och det fungerar väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Eric H  
#86575 Om jag uppfattat rätt, så är det inget fel på varken den ena eller andra. Resultatet blir bra, vilken såg/fräs jag än använder. Däremot tar det lång tid att såga och fräsa. Om jag ska ta hand om små mängder timmer så är ett minisågverk fullt dugligt. Om jag ska producera virke effektivt, så är det lite klent.

Vid en hastig blick ser Bamsesågen stabil och bra ut, Solosågen ser lite klen ut. Är det så? De kanske är tillräckligt stabila bägge två? Vilka tillbehör behöver man? Vilka är onödiga?

Jämför man tillverkarnas hemsidor så vinner ju Logosol överlägset. Men det är ju inte med dem man ska såga. Är "bamse" lika bra och serviceminded, som logosol ger intryck av?

   TS
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

hawk  
#86578 Solosågen klen? Det grövsta jag sågat är en rotstock tall fem meter med toppdia 40 cm och det gick bra. Grövre får jag ändå inte hem. Det finns exempel på betydligt grövre. Leta på hemsidan deras eller på nätet.

Jag tror du har rätt i att båda duger för sina ändamål.

Viktigt tillbehör till solosågen är de extra sax/stockstöden för att inte blocket ska hänga ned och bli fel dimensioner vid sågning. Sen skulle jag aldrig vilja vara utan ngon form av elektrisk matning (typ handvev).

Nästa köp blir en stockvändare.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86580 hur är skillnaden i uppställning på dom båda? krävs det "platta" eller äre bara att ställa upp vart som helst å såga, eller ska det vägas in å grejjas?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

hawk  
#86647 Platta behövs inte. Däremot måste du väga och justera in solosågen. Den har jag ställt på tvåtumsexor på backen. Ju noggrannare justering desto bättre precision. Detsamma borde väl gälla alla sågar?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

hawk  
#86649 Fast det gör ju inte ont med en platta. Har planer på att göra ett såghus i sommar och där blir det en platta. Underlätta spånskottning, jämnt att gå på, ingen risk att justeringen ändras med tjällossning.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lajban  
#86712 Har fått förfrågan om legosågning. Hade bara tänkt såga för husbehov så jag har inte funderat på vad jag skall kosta. Frågan är vad jag skall fakturera? Har hört att en del tar betalt per timme och en del per kubik färdigsågat. Någon som har något tips?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86754 för en vecka sen beställde jag info om å från bamse sågen, idag ringde dom;)... dom ville veta om ja fått infon, å om ja ville veta vart närmsta såg står så ja kan åka å titta när det sågas... kan det vara så att dom viss sälja måntro?;)

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

hawk  
#86770
Lajban skrev:Har fått förfrågan om legosågning. Hade bara tänkt såga för husbehov så jag har inte funderat på vad jag skall kosta. Frågan är vad jag skall fakturera? Har hört att en del tar betalt per timme och en del per kubik färdigsågat. Någon som har något tips?


Har inte råkat ut för det (ännu :smile: ). Dock har jag sågat en del och skulle nog vilja ha betalt per timme eller så betalning efter dimension. Problemet med att ta betalt per kubik är ju att det skiljer mycket i arbete på att såga grovt virke jämfört med klent virke. Vill kunden endast ha entumfyror blir det ju hundra stycken fyrmetersbrädor att såga för dig medans om han vill ha tvåtumåttor så blir det bara 25 stycken fyrmetersbrädor. (det blir ju lite sidobrädor som fyller ut också men som exempel,,,

Svårigheten med att ta betalt per timme blir ju att kunden får ju svårt att veta vad han får betala per virke.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86793
Lajban skrev:Har fått förfrågan om legosågning. Hade bara tänkt såga för husbehov så jag har inte funderat på vad jag skall kosta. Frågan är vad jag skall fakturera? Har hört att en del tar betalt per timme och en del per kubik färdigsågat. Någon som har något tips?

De gånger jag sålt så tar jag 1 kr/kvadrattum/meter + moms. Blir 20 kr/m för en 2"x8" regel som kostar 32 kr/m för en 45x195 regel hos Byggmax samt 5 kr/m för 1"x4" mot 7 kr/m för 21x95 hos Byggmax. Sågar inte direkt för att göra stor vinst utan ser det mer som ett betalt gym :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).