Sågverk (mindre)

Vad passar bäst för blockning av timmer

26 inlägg 16783 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

valtra a 72  
#74789 Logosol m5 sågverk väger bara 52kg och säljs för 10600kr utan motorsåg.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

axwell  
#74810
misw skrev:Det kedjesågverk som Jonsered sålde tillverkades då som nu av Lennartsfors.
Titta på hemsidan http://www.lennartsfors.com så ser hittar du mer info om detta sågverk.
Att motorerna till detta sågverk skulle vara av sämre kvalitet är helt felaktigt




Beträffande elmotorer och kvalitet. Jämförelsen gäller mot riktiga (och dyrare) industrimotorer som ABB(ASEA), Strömbergs och Siemens som skall tåla att köras med frekvensomvandlare från ca 15Hz till mer än 100 Hz kontinuerligt dygnet runt år efter år. Den motor jag mätte kan ha levererats 10-15 år sedan. Jag vet inte hur Jonseredsågen gör, men det är inte ovanligt att man tar ut högre effekt än "märkeffekten"
Det var ingen jämförelse mellan olika sågverksleverantörer; nog om detta för min del.

Bamseprodukter.se menar att deras sågverk är mobilt, vad anser de som har ett?

Användarvisningsbild

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

Elias  
#74811 En elmotor tex ABB ska kunna gå kontinuerligt på märkström/effekt i en lång överskådlig framtid.
På jobbet har vi många frekvensomriktare och de har automatisk strömbegränsning på märkström, dvs den sänker varvtalet så den håller märkström ifall det går tungt.
Går att varva upp till 120 hz om man nu skulle vilja det, många industrier som sätter dit frekvensomriktare istället för att byta vxl-låda eftersom det är billigare och ger kortare stopptid.

Däremot kan det finnas vissa problem med dålig kvalitet på vissa kina tillverkade motorer osv, en del kan hålla hur bra som helst medans andra bara i 120 timmar som jag vet en 500 kW motor gjorde.

El är att föredra om man ska såga mycket, känns mer ekonomiskt och enkelt, dock krävs det ju att du fraktar stocken hem vilket man ändå ska göra sedan. Sen vill man ju oftast elda upp resterna hemma. så ingen förlust gjord

Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

Byggmester  
#74916 Jeg har hatt et Lennartsfors/ Jonsered Minisagbruk i 8 år og er rimelig fornøyd med det. Har ikke hatt noen havarier, hverken på den elektriske motoren eller annet. Jeg har sagen fast montert i et eget saghus, med støpte fundamenter, og tror det er fordel for å få et bra resultat. Enkelte detaljer kunne nok vært bedre, slik som stokklåsingen og støttejernene for sagingen av blokka. Elektrisk motor (og mating) er noe jeg vil anbefale, tror man fort kan bli lei støy og eksos...

Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75364
Byggmester skrev:Jeg har hatt et Lennartsfors/ Jonsered Minisagbruk i 8 år og er rimelig fornøyd med det. Har ikke hatt noen havarier, hverken på den elektriske motoren eller annet. Jeg har sagen fast montert i et eget saghus, med støpte fundamenter, og tror det er fordel for å få et bra resultat. Enkelte detaljer kunne nok vært bedre, slik som stokklåsingen og støttejernene for sagingen av blokka. Elektrisk motor (og mating) er noe jeg vil anbefale, tror man fort kan bli lei støy og eksos...


Hejsan
Håller med dej, det är nog bra att det står stadigt på fundament om resultatet skall bli bra.
Fast jag håller till i skogen tänker jag avväga betongplintar så det står stadigt, och går att demontera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75480
axwell skrev:
misw skrev:Det kedjesågverk som Jonsered sålde tillverkades då som nu av Lennartsfors.
Titta på hemsidan http://www.lennartsfors.com så ser hittar du mer info om detta sågverk.
Att motorerna till detta sågverk skulle vara av sämre kvalitet är helt felaktigt

Beträffande elmotorer och kvalitet. Jämförelsen gäller mot riktiga (och dyrare) industrimotorer som ABB(ASEA), Strömbergs och Siemens som skall tåla att köras med frekvensomvandlare från ca 15Hz till mer än 100 Hz kontinuerligt dygnet runt år efter år. Den motor jag mätte kan ha levererats 10-15 år sedan. Jag vet inte hur Jonseredsågen gör, men det är inte ovanligt att man tar ut högre effekt än "märkeffekten"
Det var ingen jämförelse mellan olika sågverksleverantörer; nog om detta för min del.

På min 12 år gamla Jonseredssåg sitter en BEVI SKG 112M-2 på 5,5 kW med ett separat termiskt överlastskydd i manöverenheten. Om man kollar på motorleverantörens sida http://www.bevi.se/download/bevikatalog ... p?SgSh.pdf så verkar det ju vara en hyfsad motor. Vad jag förstått motsvaras den väl närmast av ABBs M2AA-serie. Stämmer det?

Kedjesågverk av denna typen används kanske för att såga maximalt upp till 50 träd om året. Har man fler träd skaffar man nog ett bandsågverk. Om man får ut 16 löpmeter per träd och i medeltal gör 10 skär per stock så innebär det 8000 m skär på ett år. Med medelskärhastighet av 3m/min gör det att motorn går 2667 minuter per år eller 44 timmar per år. Det är nog inte detta som begränsar livslängden utan snarare de 2000 starterna per år som man får om man gör 4 stockar per träd.

Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

Fredde73  
#76672 Allt beror ju på vilka krav man har och hur mycket sågen ska användas. Är själv "riktig" sågverksarbetare i grunden, alltså ett medelstort exportsågverk. Så jag ser väl många av dom små mera som leksaker men det får man ju då väga emot kostnaden...

För privat bruk i mindre skala är t.ex Solosågen eller Bamse väldigt bra och just valmöjligheten är ju värdefull. Allt från enkelt med vanlig motorsåg och upp till aggregat med elmotor, bandsåg och matning finns att välja på. Men även dom bästa med bandsåg och eldrift har låg kapacitet jämfört med en vanlig hederlig gammal sågbänk...

Har själv en väldigt enkel Solosåg M5 där jag kör med motorsåg Husqvarna 254. Funkar bra på måttligt grovt timmer och har blocksågat i tretums dimension till mindre timrade förråd m.m. Nu senast 110 stockar till block 3, 4, 5 tum som jag sedan ska "skiva upp" till brädor i en klyvsåg med bättre kapacitet. Elmotor skulle helt klart göra min sågning mycket snabbare men jag har kanske 40 timmars effektiv sågtid / år och då känns inte inköpskostnaden riktigt rimlig...

Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76847
Fredde73 skrev:Allt beror ju på vilka krav man har och hur mycket sågen ska användas. Är själv "riktig" sågverksarbetare i grunden, alltså ett medelstort exportsågverk. Så jag ser väl många av dom små mera som leksaker men det får man ju då väga emot kostnaden...

För privat bruk i mindre skala är t.ex Solosågen eller Bamse väldigt bra och just valmöjligheten är ju värdefull. Allt från enkelt med vanlig motorsåg och upp till aggregat med elmotor, bandsåg och matning finns att välja på. Men även dom bästa med bandsåg och eldrift har låg kapacitet jämfört med en vanlig hederlig gammal sågbänk...

Har själv en väldigt enkel Solosåg M5 där jag kör med motorsåg Husqvarna 254. Funkar bra på måttligt grovt timmer och har blocksågat i tretums dimension till mindre timrade förråd m.m. Nu senast 110 stockar till block 3, 4, 5 tum som jag sedan ska "skiva upp" till brädor i en klyvsåg med bättre kapacitet. Elmotor skulle helt klart göra min sågning mycket snabbare men jag har kanske 40 timmars effektiv sågtid / år och då känns inte inköpskostnaden riktigt rimlig...


Det var roligt att höra, är väl samma för mej, brukar sälja en biltrave med blockat timmer varje år, och till detta skall det väl fungera, har också en 254.
Fungerar det med denna såg och Solosåg??

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

Fredde73  
#76851 Det funkar med 254 men om jag ska vara riktigt ärlig borde du nog ha en kraftigare såg på 60-70 kubik. Det funkar som sagt med 254 men man får mata sakta, sakta när skären blir bredare än 4-5 tum. Tänker du köra minst en biltrave / år på lång sikt tror jag nästan att eldrift är bättre. Dessutom kan du ställa sågen inomhus då när du slipper avgaserna...

Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80463
Fredde73 skrev:Det funkar med 254 men om jag ska vara riktigt ärlig borde du nog ha en kraftigare såg på 60-70 kubik. Det funkar som sagt med 254 men man får mata sakta, sakta när skären blir bredare än 4-5 tum. Tänker du köra minst en biltrave / år på lång sikt tror jag nästan att eldrift är bättre. Dessutom kan du ställa sågen inomhus då när du slipper avgaserna...


Träffade en arbetskamrat som skall sälja sin Solosåg och till denna hör det väl en Stihl ?
Men jag tycker det är bra snurr på Husqvarna 254 XPG.
Lägger undan de som är cirka 21-23 cm i topp och 4,5 m lång nu när jag har börjat skota fram virket, tänker blocka dessa i skogen.
Hade tänkt lägga ut betongslipers (avägda)så det går att rigga upp solosågen de dagar jag sågar, då går det att köra med skotaren till sågplatsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad passar bäst för blockning av timmer

Lindberg  
#86100 En motorsåg är dock inte gjord för att kört hårt med så länge det blir ett jobbigt ljud att jobba med men det går ju beroende på hur mycket man ska göra förstås.
Har man el är det att föredra alternativt Hondas 4-takts bensinmotor. http://www.bamseprodukter.se

Man måste bara tänka på att sågar man i skogen så ska den justeras in och stå rakt, annars blir inte resultatet bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).