Sågverk (mindre)

Såga masurbjörk

7 inlägg 10115 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga masurbjörk

Dennistennis  
#67973 Hej! Jag vet inte om detta är rätt forumdel, moderator får gärna flytta om så fallet.

Jag hittade en masurbjörk på ägorna, alltså en riktigt småknotig en som förhoppningsvis är mycket flammig inuti.
Hur hanterar man en sådan vid torkning och sedan sågning?
Jag pratade med en gubbe som påstod att man iaf med vrilar skulle vara jävligt snabb att barka av nävret och sedan blötlägga eller hurfan det nu var.
Jag hade tänkt göra faner av den, ska man använda bandsåg för att inte slösa så mycket till spån?
Är klinga att föredra med sin finare snittyta?
Nåt annat att tänka på?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga masurbjörk

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68292 Ang. vril, så skall den vara blöt och helst färsk om man skall göra en skål av den. Det går till så att man karvar med en mejsel så man får upp en flisa som man får tag i med en tång för att dra loss flisan, osv...

Björkstock måste delas omgående medan den är färsk annars ruttnar den. Om den inte klyvs så spricker den dessutom vid torkningen. Kanske räcker att klyva en gång på mitten för torkning; det räcker för att den inte skall spricka.

Avatar Fallback

Re: Såga masurbjörk

sködarförare  
#68578 Det där stämmer inte.
Jag har torkat masurbjörk o Asp dom ska torka sakta en del stryker trälim i ändan o armerar med gasbinda o ringbarkar stockarna då funkar det bra o stocken torkar jämnt.
Vrilar lägger jag i färskt löshö (lika som kubbstolar) det gör att vrilen inte spriker o du tar ur den med ett skåljärn.

Avatar Fallback

Re: Såga masurbjörk

Dennistennis  
#70048 Hur tätt ringbarkar man? Det är väl när man tar bort som ett bälte runt stocken, eller är det när man barkar helt?
Kan du inte göra en bild i paint och lägga upp?

tpf/Dennis

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga masurbjörk

Tosca  
#73151 Normalt sågar man virke färskt, du vill undvika torksprickor och då bör du märgklyva stocken. Snickerivirke brukar vi såga i tre-tums plank, märgklyver men sågar inte bort baken, blir mer material kvar att jobba med när det har torkat då.
När det torkar kröker sig plankan mot barksida, vilket gör att spänningarna i den torra biten minimeras.

Användarvisningsbild

Re: Såga masurbjörk

halvproffs  
#73160 Måste vara mycket enklare isåfall att randbarka, dvs att man följer trädrikningen.Förslagsvis ta bort 30% av barken. Märgklyvning är ett bra sätt att ta bort spänningar som Tosca skrev.

Avatar Fallback

Re: Såga masurbjörk

Dennistennis  
#74268 "Det finns tusen sätt att flå en katt."
Jag ska nog rent utav gå på biblioteket och skumma igenom lite.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).