Sågverk (mindre)

Woodmizer

15 inlägg 16569 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Woodmizer

sködarförare  
#64833 Är det någon här inne som har erfarenhet av Woodmizers sågverk en del säjer att dom är känsliga för kvist på gran.
Vilka erfarenheter har du.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Woodmizer

Kioti  
#65226 En mkt. bra maskin. Har en äldre LT40, 24hk bensin utan hydraulik (hade den med mig från usa när jag flyttade tillbaka till sverige).Har sågat allt från hårt ädelträ på hawaii, lärk, olika gran, tall o ceder i idaho samt gran. lärk, tall och lövvirke här utan några problem. Vad som gäller är att såga med vassa blad samt se till att det inte finns någon jord på barken, detta slöar klingan på nolltid. Samt om det finns stora kvistar bör man sakta ner hastigheten på såghuvudet när man "kör igenom dessa, då stora sådana kan få bladet att "spåra" några mm, uppåt.
Skulle vilja veta vad för slags problem i gran du hört?
Jag har använt Woodmizer i 19 år o kan verkligen rekomendera den. Ska man såga för gårdsbehov räcker en av de mindre modellerna utmärkt. Har precis byggt en större vedbod med "hemsågat" lärk o granvirke.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

sködarförare  
#66759 Ja det är just grovkvistig smålandsgran o det är tydligen lika med alla bandsågar men nu här om dagen hörde jag att Voodmaizer har tydligen problem med att banden inte håller dom spricker o datorerna havererar på löpande band pratade med en kille som var inne på 4 datorn på 1200 timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer

Fallhofne  
#109362 Hej,

vi äger en LT15 ock jag kan ju bara beklaga att vi köpte en sådan o inte logosols nya lmpro
jag har tappat tron på wood mizer totalt!

- det är ett sabla skruvande
- det är ett sabla mätande
- datorn felar
- att såga en 4"x4" utan att den blir rombisk är omöjligt
jag tycker hela konceptet är s--t, ock den s k svenska supporten är patetisk
. mm mm

jag vill inte låta bitter eller baktala eller så men fan alltså.

vad kan man göra?

jag har sågat ca 100 stockar till ett smedjebygge ock det har gått bra förutom de 2 gångerna som jag sågade i kantstöden :/
har även sågat en granstock som med ca 1 cm marginal gick in i sågen ock det gick smärtfritt.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

josip  
#109484 Ja jag är då nöjd med min LT-15 men så är jag förstås finne! :grin:

Skämt åsido, här är mina observationer:

Underlaget skall vara bra. Helst en betongplatta (min står på klossar på marken tillsvidare - inte så bra...) Jag tror att man skall bulta fast sågen i betongen dessutom för att vara säker på att den står stilla. Ramen kunde vara rejälare...

När man ställer upp sågen skall man vara pedantiskt noga med att kontrollmäta rakhet, att bladet går parallellt osv. Helst mäta två ggr.
när man sågar måste man vara noga med att stocken ligger bra på underlaget - och mot kantstöden när man kommer så långt.

Datorn kan tappa höjden över sågbordet om man håller på och kör upp och ner mycket korta sträckor. dvs gör småjusteringar upp och ner. Korrigeras enkelt med "set height" knappen dock. Man har ju den vanliga analoga skalan på sågen att kolla mot. Sen tycker jag nog att datorn annars är underbar med "bump up" funktionen och "next cut".

Sämst med sågen tycker jag är de justerbara kantstöden som nog är gjorda mest för stora stockar. Fastspänningsmekanismen är också besvärlig vid sågning av små stockar, men en bandsåg är väl mest avsedd för grovt timmer egentligen. Önskar att man hade mera sånt... :roll:

Beträffande datorns hållbarhet kan jag inte säga så mycket eftersom sågen är ny. Hoppas att det gäller äldre modeller.. :roll:

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

kimme  
#111071 Jag har också en LT15 som står på betongplatta och under tak, är jätte nöjd den fungerar perfekt också datorn, har själv gjort en del modifieringar så jag fått den som jag vill ha den :grin:

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

Fallhofne  
#114897 Du kimme, du har inte vägarna förbi medelpad någon gång? skulle vara suveränt med lite hjälp:)

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

josip  
#114982 Kimme: betongplatta är nog toppen. Ingår också i min "femårsplan" :-bd

Vilka modifikationer har du gjort på sågen? Hoppas på bra tips!

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

kimme  
#114989 Har bl.a el-motor för driften (frammåt-bakåt) 0,5 kW motor med vinkelväxel och frekvensomvandlare för att få
rätt varvtal och kunna variera hastigheten, woodmizer har nog såna paket färdiga också, vidare har jag två stcken
rullar som man kan lyfta stocken med så den blir vågrät, dessa rullar manövreras med saxdomkrafter från ändan av sågbänken, har också en spånuppsamlingslåda som är fäst med gångjärn och kan enkelt tömmas vid bortre ändan av
sågbänken, har också kabeln att löpa i en skena i taket, dessutom en magnetventil och tryckknapp för vätskan
till sågbättet, men viktigast av allt är nog att ha betong platta under de e ju de viktigaste att sågbänken hålls
rak .

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

oestergard  
#116321 Hej på Er
Skulle ju vara kul med bilder på era förbättringar.

Hur har ni löst det med spånet? Kan man tänka sig att koppla i en flexslang (eller vad det nu heter) till en spånsug och få det i säckar?, då måste man ju ha ett såghus att fästa en skena i taket för upphängningen av slangen förstås.

Vad är max stock diameter i praktiken? I broschyrerna står det 71cm men det är väl öppningen mellan de båda såghuvuden så i praktiken klarar man väl grövre?.

Står själv i valet av såg och har väldigt svårt att bestämma mig :sad:
Funderar på LT15 med power feed och elektronisk mätutrustning - LT20B den nyaste med 20 seriens såghuvud på en LT15 typ bänk (ditåt i alla fall) - eller till och med en begagnad mobil LT20......Fan vad det är svårt.

Prisbilden ser ut på följande sätt ca 70.000Sek - 100.000 - 130.000

Tänker såga åt mig själv + specialvirke för försäljning i måttlig skala. Intressant med LT15 och 20B är att dom är billiga att förlänga för att kunna såga extra långt konstruktionsvirke och ämnen för timring.

Oavsett tror jag att LT15 är ett verkligt hållbart sågverk som sålts i otroliga mängder. I Ryssland kör man på vissa sågar helt industriellt med flera LT15 bredvid varandra. Lite mera fart skulle man ju förstås få med det större - starkare såghuvudet :???:


Hjälp mig i min vånda, oestergard :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

kimme  
#116365 Jag har SW-07 dator till min lt-15, köpte senare en förlängnings del på 1,95 m så nu kan jag såga något över 7 meters stockar, ja har byggt såghus över sågen med tre väggar så väder och vind är inget bekymmer.
Sågspånen far direkt i en låda som hänger med och kan tömmas vi ändan av sågbänken, den delen är int ennu helt
utvecklad. Provade med 100 mm sugslang men fuktig spån klimpar sig lätt och fastnar i slangen.
Har sågat över 60cm diameters stockar mitt itu, grövre går också om man kantar och vrider på stocken.
Bilder finns nog men jag har in kommit underfund med hur man plockar in dem, ska se :x
Kom och se på plats å ställe du e kanske int så långt ifrån mr oestergard

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

oestergard  
#116736
kimme skrev:Jag har SW-07 dator till min lt-15, köpte senare en förlängnings del på 1,95 m så nu kan jag såga något över 7 meters stockar, ja har byggt såghus över sågen med tre väggar så väder och vind är inget bekymmer.
Sågspånen far direkt i en låda som hänger med och kan tömmas vi ändan av sågbänken, den delen är int ennu helt
utvecklad. Provade med 100 mm sugslang men fuktig spån klimpar sig lätt och fastnar i slangen.
Har sågat över 60cm diameters stockar mitt itu, grövre går också om man kantar och vrider på stocken.
Bilder finns nog men jag har in kommit underfund med hur man plockar in dem, ska se :x
Kom och se på plats å ställe du e kanske int så långt ifrån mr oestergard



Hej

Jag gissade nästan det med sugslangen.
Hur snabb är såghastigheten (m/min) ungefär? ser lite olika ut när man sett youtube filmsnuttar och på WM reklamsnuttar har dom ju garanterat nyvässta blad och på alla sätt försöker få det att se bra ut.
Jag håller till på kimitoön.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

kimme  
#116755 Hej.

Hastigheten beror förstås på stockgrovleken men en 5 meters stock sågar man väl igenom på 0,5 minuter så de blir väl en
10m./minut de.
Bor ute på Rosala så de va som jag gissade, int så långt ifrån :???:

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

oestergard  
#116759 Morjens
Jasså det var Rosala.
10m/minut låter ju helt ok om det är en "normalgrov" sågstock. Totala tiden för sågningen som helhet hänger ju sen mycket på kringarbetet och hur man har det upplagt.

Köpte du din från Falkberg jordbruk i Särkisalo? Hur verkade dom att ha och göras med?
Vässer du bladen själv eller för du dit?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer

kimme  
#116763 De stämmer, de e hur man har det ordnat kring om som bestämmer hur snabbt det går, sågar mest ensam å är bara
hobby sågare så jag har int så brottom.
Köpte min såg från Falkberg, H.Blackborn, åk dit och kolla, han brukar ha olika modeller på sågar där, han har en LT 70 som han själv använder, mycket bra att ha och göra med, brukar vässa mina sågbett hos honom
Med Woodmizer sågar man stock, allt annat e bara olika sätt att förstöra prima virke :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).