Botond skrev:Tjena, jag och farsan håller på att starta ett sågverk eftersom vi har ett stort utbud av kontakter som har behov av trä material i alla former. Både inom sverige och utomlands. Med problem är att vi inte har hittat en stabil företag som kan sälja virket till oss konstant, månadsvist 1-2 lastbilar och inom framtid om det går som planerat mer, företag vi har hittat har antingen slutsåld eller dom har inte kapacitet för det. Vi jobbar i mellan Sverige Örebro län. Uppskattar alla tips ni kan ge till oss.
toker72 skrev:Hur tänker ni mäta in virket och hur betalas det det ? Vad söker ni gran tall lövträd ?
Torbjörn Johnsen skrev:I den här tråden nedan finns en lista över virkesköpare som inte är direkt kopplade till någon skogsindustri. Beroende på er gografi så kan det vara värt att kontaka ett sådant företag. Men ni behöver kunna precisera vad det är för typ av timmer (trädslag, dimensioner, kvalité) om ni ska kunna ha en meningsfull diskussion. Lycka till!
Oberoende virkesköpare stöper om virkesmarknaden
Tåndemåla skrev:Botond skrev:Tjena, jag och farsan håller på att starta ett sågverk eftersom vi har ett stort utbud av kontakter som har behov av trä material i alla former. Både inom sverige och utomlands. Med problem är att vi inte har hittat en stabil företag som kan sälja virket till oss konstant, månadsvist 1-2 lastbilar och inom framtid om det går som planerat mer, företag vi har hittat har antingen slutsåld eller dom har inte kapacitet för det. Vi jobbar i mellan Sverige Örebro län. Uppskattar alla tips ni kan ge till oss.
Rent spontant skulle jag ta kontakt med några olika arborister eller någon större gård och göra upp något. Det är ju marginalvolymer som ni behöver så det borde gå att få till något. Kanske även med kommunen eller prästlöningarna.
Lite snabbt av mina tankar runt det
Skogsola skrev:En större gård med egna maskiner och självverksamhet är nog det bästa. Glöm offentliga ägare. Där är det hängslen, livrem. långa kontrakt och beslutsångest.
Botond skrev:toker72 skrev:Hur tänker ni mäta in virket och hur betalas det det ? Vad söker ni gran tall lövträd ?
Tjena, förskotts betalning, klass två talltimmer och grantimmer och sedan mäta på plats minst 8m.
toker72 skrev:Botond skrev:toker72 skrev:Hur tänker ni mäta in virket och hur betalas det det ? Vad söker ni gran tall lövträd ?
Tjena, förskotts betalning, klass två talltimmer och grantimmer och sedan mäta på plats minst 8m.
Eftersom du söker virke av lite mera ovanlig typ 8 meter är inget som normalt finns så prova annonsera och då bör ju priset vara lockande framförallt med den längden om man ska sälja till er i stället för till sin vanliga uppköpare.
Botond skrev:toker72 skrev:Hur tänker ni mäta in virket och hur betalas det det ? Vad söker ni gran tall lövträd ?
Tjena, förskotts betalning, klass två talltimmer och grantimmer och sedan mäta på plats upp till 8 meter.
Botond skrev:Tjena, jag och farsan håller på att starta ett sågverk eftersom vi har ett stort utbud av kontakter som har behov av trä material i alla former. Både inom sverige och utomlands. Med problem är att vi inte har hittat en stabil företag som kan sälja virket till oss konstant, månadsvist 1-2 lastbilar och inom framtid om det går som planerat mer, företag vi har hittat har antingen slutsåld eller dom har inte kapacitet för det. Vi jobbar i mellan Sverige Örebro län. Uppskattar alla tips ni kan ge till oss.