Sågverk (mindre)

Söker ett företag som kan leverera all storts av timmer

17 inlägg 1464 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Söker ett företag som kan leverera all storts av timmer

Botond  
#863732 Tjena, jag och farsan håller på att starta ett sågverk eftersom vi har ett stort utbud av kontakter som har behov av trä material i alla former. Både inom sverige och utomlands. Med problem är att vi inte har hittat en stabil företag som kan sälja virket till oss konstant, månadsvist 1-2 lastbilar och inom framtid om det går som planerat mer, företag vi har hittat har antingen slutsåld eller dom har inte kapacitet för det. Vi jobbar i mellan Sverige Örebro län. Uppskattar alla tips ni kan ge till oss.

TS
Användarvisningsbild

Re: Söker ett företag som kan leverera all storts av timmer

toker72  
#863770 Hur tänker ni mäta in virket och hur betalas det det ? Vad söker ni gran tall lövträd ?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#863773 I den här tråden nedan finns en lista över virkesköpare som inte är direkt kopplade till någon skogsindustri. Beroende på er gografi så kan det vara värt att kontaka ett sådant företag. Men ni behöver kunna precisera vad det är för typ av timmer (trädslag, dimensioner, kvalité) om ni ska kunna ha en meningsfull diskussion. Lycka till!

Oberoende virkesköpare stöper om virkesmarknaden

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Botond skrev:Tjena, jag och farsan håller på att starta ett sågverk eftersom vi har ett stort utbud av kontakter som har behov av trä material i alla former. Både inom sverige och utomlands. Med problem är att vi inte har hittat en stabil företag som kan sälja virket till oss konstant, månadsvist 1-2 lastbilar och inom framtid om det går som planerat mer, företag vi har hittat har antingen slutsåld eller dom har inte kapacitet för det. Vi jobbar i mellan Sverige Örebro län. Uppskattar alla tips ni kan ge till oss.

Rent spontant skulle jag ta kontakt med några olika arborister eller någon större gård och göra upp något. Det är ju marginalvolymer som ni behöver så det borde gå att få till något. Kanske även med kommunen eller prästlöningarna.
Lite snabbt av mina tankar runt det

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863817 En större gård med egna maskiner och självverksamhet är nog det bästa. Glöm offentliga ägare. Där är det hängslen, livrem. långa kontrakt och beslutsångest.

Användarvisningsbild

Botond  
toker72 skrev:Hur tänker ni mäta in virket och hur betalas det det ? Vad söker ni gran tall lövträd ?

Tjena, förskotts betalning, klass två talltimmer och grantimmer och sedan mäta på plats minst 8m.

TS
Användarvisningsbild

Botond  
Torbjörn Johnsen skrev:I den här tråden nedan finns en lista över virkesköpare som inte är direkt kopplade till någon skogsindustri. Beroende på er gografi så kan det vara värt att kontaka ett sådant företag. Men ni behöver kunna precisera vad det är för typ av timmer (trädslag, dimensioner, kvalité) om ni ska kunna ha en meningsfull diskussion. Lycka till!

Oberoende virkesköpare stöper om virkesmarknaden

Tack så jätte mycket för denna informationen, uppskattar det. Och självklart så har vi den exakta informationen om vad vi behöver talltimmer/grantimmer , klass 2 mellan 10-30+ i diameter och minst 8 m lång och ska tänka på att uppge mer information i nästa tråd jag öppnar.

TS
Användarvisningsbild

Botond  
Tåndemåla skrev:
Botond skrev:Tjena, jag och farsan håller på att starta ett sågverk eftersom vi har ett stort utbud av kontakter som har behov av trä material i alla former. Både inom sverige och utomlands. Med problem är att vi inte har hittat en stabil företag som kan sälja virket till oss konstant, månadsvist 1-2 lastbilar och inom framtid om det går som planerat mer, företag vi har hittat har antingen slutsåld eller dom har inte kapacitet för det. Vi jobbar i mellan Sverige Örebro län. Uppskattar alla tips ni kan ge till oss.

Rent spontant skulle jag ta kontakt med några olika arborister eller någon större gård och göra upp något. Det är ju marginalvolymer som ni behöver så det borde gå att få till något. Kanske även med kommunen eller prästlöningarna.
Lite snabbt av mina tankar runt det

Tack för informationen. Ska kolla in i det

TS
Användarvisningsbild

Botond  
Skogsola skrev:En större gård med egna maskiner och självverksamhet är nog det bästa. Glöm offentliga ägare. Där är det hängslen, livrem. långa kontrakt och beslutsångest.

Tjena, du menar då att kontakta en större gård som driver en sådan verksamhet som då både hugger ner timmer och säljer det, men även gör virke av det själv?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863840 Skulle ni inte såga själva? Ni ska ha timmer som är åtta meter långt? Av klass 2 dessutom som är väldigt udda? Ni behöver nog sätta er in i väldigt mycket innan ni börjar.

Användarvisningsbild

toker72  
Botond skrev:
toker72 skrev:Hur tänker ni mäta in virket och hur betalas det det ? Vad söker ni gran tall lövträd ?

Tjena, förskotts betalning, klass två talltimmer och grantimmer och sedan mäta på plats minst 8m.

Eftersom du söker virke av lite mera ovanlig typ 8 meter är inget som normalt finns så prova annonsera och då bör ju priset vara lockande framförallt med den längden om man ska sälja till er i stället för till sin vanliga uppköpare.

alias  
#863845 Över 8 m långa stockar får nog beskrivas som specialsortiment.

Tror att Rundvike Skog eller motsvarande aktör vore en lämplig att kontakta.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Botond  
toker72 skrev:
Botond skrev:

Eftersom du söker virke av lite mera ovanlig typ 8 meter är inget som normalt finns så prova annonsera och då bör ju priset vara lockande framförallt med den längden om man ska sälja till er i stället för till sin vanliga uppköpare.

Ber om ursäkt menade upp till 8 meter.

TS
Användarvisningsbild

Botond  
Botond skrev:

Tjena, förskotts betalning, klass två talltimmer och grantimmer och sedan mäta på plats upp till 8 meter.

TS
Användarvisningsbild

Botond  

Ber om ursäkt, märkte det nu att hade skrivit minst 8 meter men menade upp till 8 meter av timmer, så då från 3m och uppåt

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).