Sågverk (mindre)

Sågverk "värdering"

3 inlägg 1067 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Sågverk "värdering"

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855038 Tänkte lägga ut sågverket på en auktionsida inom några veckor.
Jag funderar på vad ett vettigt pris är..

Det är av okänt märke men sågbänkar mm. ser fabriksgjorda ut. Klingan och bordet drivs hydrauliskt med hjälp av en 100 hästars perkins(?).
Klingan har hydrostatisk drivning. Det kanske är helt fel benämning men pump, motor och reglage för klingan skulle kunna komma från en skogsmaskin eller liknande.
Det kan även vara så att hydrauliken följt med drivenheten med dieselmotorn.

Det är gjort i sektioner och lätt att dela på och sedan bära sektionerna med tex. en traktor.

Köpte allt av ett dödsbo och dom visste inte så mycket. Tidigare ägaren sågade tydligen på olika platser åt bönder och sånt men troligen mest hemma där jag hämtade sågen.

Om jag inte är nöjd med priset kanske jag behåller drivaggregatet och säljer sågen som traktordrivet.

Hjälphjulet och sågbänken är hydruliska och "seriekopplade". Dom följer inte varandra som dom ska nu men det får bli nästa ägares bekymmer.
Det går utmärkt att såga utan hjulet. Jag har tillverkat det så tidigare ägare sågade utan hjul.

Har en del ytrost..

Hjälphjulsenheten tillverkade jag av diverse material men det blidde ingen färg alls... förutom på en del järn som av en konstig slump råkade ha exakt samma kulör som själva sågen från början.

TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sågverk "värdering"

Badger  
#855042 Hade varit kul med en liten videosnutt där man ser lite sågning.

Re: Sågverk "värdering"

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855050 Jag förstår det men jag har ingen sånn. Dumt att man inte gjorde en liten film när jag sågade sist.
Om den kommer på auktion så blir det troligen en film där men troligen bara torrkörning.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).