Sågverk (mindre)

Timpeng eller lpm betalning

7 inlägg 2979 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timpeng eller lpm betalning

Viktor89  
#810223 Då jag har fått en del förfrågningar att såga virke åt kund då de har med sig virket så undrar jag vad ni andra tar betalt ?

Tar ni en timpeng?
Tar ni betalt per lpm virke som sågas?

Själv känns timpeng bäst då det inte blir någon stresssågning för att kunna få betalt för tiden man lägger ner

TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Timpeng eller lpm betalning

Viktor89  
#810224 Jag har ett bandsågverk👌

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810226 Kolla tråden Betalning för sågning Där finns en del tips även om den börjar bli lite gammal

slatte  
#810238 Jag kör på timpeng med mitt bandsågverk 250 kr/h +moms Men jag har det endast som hobby och brukar få väldigt lite tid över till legosågning.
sågar väl kanske bara 1-2 traktorlass om året åt andra.
Skulle man räkna på vad man egentligen skulle behöva ta betalt för att betala av maskinerna och timlön så skulle nog taxan behöva vara betydligt högre. Vet att en annan i närheten som har laimet cirkelsågverk med lite extra automation ligger på runt 700 kr/h.

Vad tar ni andra när ni legosågar med ett manuellt bandsågverk? jag har ett Woodmizer Lx100

Användarvisningsbild

Viktor89  
#810267 250kr låter väldigt billigt. Men då kanske du gör det mest till bekanta?
Jag tänker mig att man behöver ha ca 500kr i timmen för att det Ska vara värt det.

Jag kör med ett Norwood lm 30

TS

highfield  
#810442 500+moms kör jag, det känns rimligt. Då ligger jag på 3-5 stock i timmen med normala dimensioner.
Kör med Wirex 80 helhydraul

aunnr1  
#812040 Ja 250 kr tim lät ju inte som mycket, men samtidigt så är nog 700 kr tim på en laimet billigare för kund per sågad volym.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).