Sågverk (mindre)

Cirkelsågklinga

19 inlägg 19016 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629765 Vi gjorde olika mekaniseringsjobb åt Westlings i Vansbro på 90-talet (uppköpta och numera LSAB (Långshyttans slipservice http://lsab.se/kontakt/medarbetare/slipning-service/ )).
De tillverkar, slipar klingor. Jag minns hur jag stod och tittade vid ett tillfälle på hur en YRKESMAN riktade klingor.
Man kan nog på goda grunder säga att upplärningskurvan sannolikt är både lång i tid och stor i volym. Man får nog räkna med vissa mindre lyckade resultat om man ska börja själv från noll och sen komma upp i nivå på egen hand.
Så helt utan kunskapsöverföring från mäster och gesäll till lärling så får man nog se det som en utmaning.
Man ser ju inte spänningarna i stålet bara de sammanlagda deformationerna och en bra riktning gäller det nog att få en fungerande spänst vid rak klinga. För sen när man börjar såga och påfrestningarna sätter till ska det ju fortfarnade visa sej rakt.

Säger detta å vi bygger/ svetsar krävande rostfria maskiner och rostfritt är känsligt för dragningar (bildar mycket inbygda spänningar) och ibland måste man rikta sina arbeten. Riktning bygger på att man får lära sej av egnas och andras erfarenheter och få känsla för material, utformning och åtgärd. Gör man fel kan man förvärra läget så hållfastheten försämras också.

Stora klingor är ju också dyra och svåra så därför kom ju de här verken med motgående mindre klingor (uppifrån/ underifrån, så man fick stabilare klingor som tål mer effekt är billigare och mindre känsliga för vibrationer/riktning. Volymsågverken vill ju heller inte såga grovt, som förr bl a pga krångel med stora klingor.

Man ska prova sina idéer men varför inte försöka hitta en pensionerad mäster så förs kunskaperna i klingriktning vidare.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

jonasiskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632790 https://m.youtube.com/watch?v=PVNR-yKcmqE

Lära från de äldre

   TS
Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

dejvi  
#755207 En liknande tråd som denna är väl ständigt aktuell, tänkte bidra med lite material jag har kommit över, bifogar både en finsk version (som kanske inte alltför många har glädje av) och en engelsk version av Karas skötselråd.

Vad gäller skötseln går vässningen ganska bra att lära sig på egen hand, själva sträckningen är svårare, min plan är nog att gå kurs hos någon som kan, går så mycket snabbare så.

Vad gäller priset på verktyg för sträckning o riktning kommer här slidetecs offert från nått år sedan:
Hammare 140,- €
Städ 56 kg. 700,- €

Raka linjaler
200 mm 40,- 400 mm 50 ,-
950 mm 75,- 1050 mm 85,-

Profillinjaler
400 mm 90,- 450 mm a´ 95,-

Skränkningsmätare 120,- €

Skränkningsjärn 75,- €

Priser i euro +moms

Så se till att få med på köpet om ni handlar klingsåg 👍
Mycket av verktygen går dock bra att fixa själv.

Användarvisningsbild

Re: Cirkelsågklinga

Sloefus  
#757406 Söker någon som riktar/sträcker/slipar klingor i Skaraborg eller så nära Skara som möjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).