Sågverk (mindre)

Cirkelsågklinga

19 inlägg 18932 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Cirkelsågklinga

jonasiskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50152 Hej.
Jag undrar om någon här på detta forum har tillgång till en skrift där det avhandlas om cirkelsågklingan skötsel.
Hur man riktar och slår en sågklinga så den fungerar bra i ett cirkelsågverk "bondsåg"
Hälsningar från norr. / Jonas



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50164 Jag har en skrift från 1934 som avhandlar just detta, men om jag bryter ner den i en scanner så kommer den att gå sönder.
Vore det intressant om jag försöker fota aktuella sidor åt dig........eller kanske någon annan har bättre att komma med?

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

jonasiskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50330 Den gamla skriften ska du vara rädd om inte bända sönder i en scanner..
Det finns andra avhandlingar och skrifter om detta ämne.
Har inte hitta mer än på bibliotek långt bort i från mig.
Sandvik har givit ut något på 60talet som ska vara bra har en äldre man sagt .
Så jag spanar vidare på vad som finns skrivet om detta ämne. / "Jonas"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cirkelsågklinga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50362 Har du ingen klingslipare i närheten? Du skriver "hälsningar från norr" så antar att du hör hemma i Norrland nånstans. Häromkring så åker alla till en snubbe utanför Karlsborg med sina klingor. Han ska va riktigt duktig på detta sägs det.
Hör med snickerier o såna, dom brukar skicka iväg sina klingor till såna snubbar. Där finns nog infon du letar efter.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50452 Jag provade först att fota boken, men det blev inget vidare.
Provade då istället att scanna med öppet lock, det gick däremot rätt så bra, testar att ladda upp några sidor av det kapitlet som borde intressera dig.
Sidonummer syns ju i bild:
5b.jpg

5b 001.jpg

5b 002.jpg

5b 003.jpg

5b 004.jpg

5b 005.jpg

5b 006.jpg

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

Bucken  
#50722 Har åxå nämnda bok. Har även testat att rikta samt sträcka lite klingor själv med den som handledning. Inte jättelätt precis, men efter lite övning så funkar det okej. Gäller att få in känslan för det. ;)

problemet är att det kräver lite speciella verktyg. Riktlinjaler, ett speciellt städ samt ett par olika rikthammare. Inget man köper på Jula eller närmsta järnhandel precis.

företaget Kagon i Falun säljer dom dock.
Räkna med att du får ge i runda slängar 20 000:- för en grunduppsättning vektyg + städ.
(en annan hade ju tur och "ärvde" grejerna med huset och såget)

Kolla om det inte finns nån gammal gubbe som jobbat som sågställare på närmsta gamla nedlagda såg. inte ovanligt att många "köpte" med sakerna hem. Du får klingan sträckt och slipad för nån eller ett par hundringar.

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

Smålänning  
#56523 Mycket intressant bok. Om du har tid och lust att lägga ut fler sidor av den så tror jag det finns mycket intressant att läsa där och möjligheter att förbättra sågresultatet. Är ju mer eller mindre helt självlärd inom sågning... T ex sidorna innan dem du har lagt ut här om filning av klingan verkar mycket intressanta.

Mvh
Smålänning

Användarvisningsbild

Re: Cirkelsågklinga

Skogshuggarn  
#61415 Nog f-n vet de att ta bra betalt för grejorna (Kagon), men för den som är både intresserad och lite händig borde det inte vara några problem att tillv motsv utrustning.

Åtminstonde städ/rätskivor, men även sträck/rikthammare.

Den som däremot "bara vill såga", har nog bästa ekonomin i att lämna bort klingan för service/slipning.

Användarvisningsbild

Re: Cirkelsågklinga

Hårderupsgården  
#513501
D Brown skrev:Jag provade först att fota boken, men det blev inget vidare.
Provade då istället att scanna med öppet lock, det gick däremot rätt så bra, testar att ladda upp några sidor av det kapitlet som borde intressera dig.
Sidonummer syns ju i bild:


tack snälla för denna bra info!
Finns det några tydligare bilder av verktygen i boken?

Jag skulle lätt kunna betala en slant om du kan tänka dig att scanna in mera/hela!

Hälsnignar från skåne och en nybliven "bonnsågare"
/Abbe

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

bjed0001  
#513534 Instämmer med Hårderupsgården, skulle också betala en slant för att få en PDF på den boken

Användarvisningsbild

Re: Cirkelsågklinga

Camwood  
#513552 Det är svårt att fixa en stor klinga med hjälp av en bok! Det går att hitta samma info på nätet men har glömt bort var. Utrustning som behövs för klingvård är en sträckhammare, en rikthammare, ett riktstäd, en riktlinjal, ett skränkjärn, en skränkklocka, en slipmaskin som slipar bröst och rygg, och en rundsvarv som markerar periferin på tänderna.

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

Ptr401  
#532213 Kan någon lägga ut en källhänvisning till omnämnda bok? Så får det bli ett besök på bokbörsen och liknande sen!

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

Palakangas  
#532215
Ptr401 skrev:Kan någon lägga ut en källhänvisning till omnämnda bok? Så får det bli ett besök på bokbörsen och liknande sen!

Kanske den här länken är till nytta.
http://runeberg.org/tektid/1950/0257.html

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

otis  
#629534 Ett tips: Allt som rör sträckning av klingor bör ett proffs sköta, det finns tillräckligt med felkällor ändå när det gäller
sågning (sagt i all välmening).
Hälsningar Otis.

Avatar Fallback

Re: Cirkelsågklinga

Bosse1  
#629633 Riktning av klinga


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).