Sågverk (mindre)

Svärd Jonsered sågverk

13 inlägg 2391 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärd Jonsered sågverk

forest.  
#794405 Vilket svärd ska man välja till jonsereds sågverk med eldrift?
Har nu oregon utan noshjul men funderar på om man ska prova med hjul istället?
blir det sämre precision på det sågade med noshjul?
funkar oregon versacut eller är det främst för motorsågar?
prolite?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Svärd Jonsered sågverk

lidköping  
#794411 Jag använder svärd utan noshjul pga. att dom är stabilare, vad använder du för längd på svärdet?

Avatar Fallback

Re: Svärd Jonsered sågverk

forest.  
#794417
lidköping skrev:Jag använder svärd utan noshjul pga. att dom är stabilare, vad använder du för längd på svärdet?

50cm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd Jonsered sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794425 Jag har kört med 20" Oregon Prolite med stora HVA-fästet i mer än 20 år utan att ha några problem. Vad nenar ni med att ett svärd utan noshjul är "stabilare"? Blir snittytan finare?

Avatar Fallback

Re: Svärd Jonsered sågverk

forest.  
#794427
th skrev:Jag har kört med 20" Oregon Prolite med stora HVA-fästet i mer än 20 år utan att ha några problem. Vad nenar ni med att ett svärd utan noshjul är "stabilare"? Blir snittytan finare?


har du noshjul?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd Jonsered sågverk

forest.  
#794430
lidköping skrev:Jag använder svärd utan noshjul pga. att dom är stabilare, vad använder du för längd på svärdet?

inga problem med att det blir dike i svärdet? hur mycket olja drar svärdet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd Jonsered sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794434
forest. skrev:
th skrev:Jag har kört med 20" Oregon Prolite med stora HVA-fästet i mer än 20 år utan att ha några problem. Vad nenar ni med att ett svärd utan noshjul är "stabilare"? Blir snittytan finare?


har du noshjul?

Alla mina Prolite har noshjul. Finns de utan?

Avatar Fallback

Re: Svärd Jonsered sågverk

forest.  
#794435
th skrev:
forest. skrev:
th skrev:Jag har kört med 20" Oregon Prolite med stora HVA-fästet i mer än 20 år utan att ha några problem. Vad nenar ni med att ett svärd utan noshjul är "stabilare"? Blir snittytan finare?


har du noshjul?

Alla mina Prolite har noshjul. Finns de utan?
ja jag har, var får man tag i nya prolite svärd eller har de bytt modellnamn hittar inga på nätet iallafall :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd Jonsered sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794501 Jag köper mina hos den lokala handlaren, dock var det två år sedan senaste köpet.
Granngården har 18" men .325 och 1,5 mm spår https://www.granngarden.se/motorsagsvar ... ro-lite-18 , annars verkar det tunt på nätet.

Avatar Fallback

Re: Svärd Jonsered sågverk

forest.  
#794553
th skrev:Jag köper mina hos den lokala handlaren, dock var det två år sedan senaste köpet.
Granngården har 18" men .325 och 1,5 mm spår https://www.granngarden.se/motorsagsvar ... ro-lite-18 , annars verkar det tunt på nätet.


går stihl lika bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd Jonsered sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794576 Som uppvuxen på en motorsågstillverkande ort så är Stihl ett fult ord och jag skulle aldrig tänka mig att ha någonting med det namnet på 😀 Dessutom har väl Stihl inte svärd som passar stora HVA-fästet?

Avatar Fallback

Re: Svärd Jonsered sågverk

forest.  
#798922
th skrev:Som uppvuxen på en motorsågstillverkande ort så är Stihl ett fult ord och jag skulle aldrig tänka mig att ha någonting med det namnet på 😀 Dessutom har väl Stihl inte svärd som passar stora HVA-fästet?


Blev oregon svärd med trissa

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd Jonsered sågverk

lidköping  
#799000
th skrev:Som uppvuxen på en motorsågstillverkande ort så är Stihl ett fult ord och jag skulle aldrig tänka mig att ha någonting med det namnet på 😀 Dessutom har väl Stihl inte svärd som passar stora HVA-fästet?


Stihlsvärd med fäste som heter 3003 går bra att använda till Stora Husqvarnafästet om man lägger distansringar på svärdbultarna som är 12mm utvändigt och 9,1mm i hålet och 4mm breda, olje hålet stämmer.
Jag använder svärd utan noshjul på 16 och 20 tumssvärd, dom är massiva och har fräst spår och blir stabilare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).