Sågverk (mindre)

Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

28 inlägg 23227 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

j-eg63  
#127238 Hej
Min Bamsesåg har jag försett med utsug spiralrör100 mm tror jag slutar mitt över sågverket sen plastslang hängandes från taket ca 4m slang. Spånlådan som följde med ersatte jag med en stos till slangen Fläkten 2800 varv 3KW Har även en fräs i såghuset använder samma fläkt till den skiftar bara slang funkar bra! Höjning av stocken har jag en kuggväxel med kilremsdrivning för att slippa använda veven

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

skogsau1964  
#127309
trilla skrev:Vi har byggt vårt såghus så att det bara är att styra spånet med en snöstyrare åt gaveln till rakt ner på flakvagnen till hjulingen. Vi funderade på sug av alla slag men slog det ur hågen. Räcker om man skottar ur såghuset i slutet av dagen.


Jeg planlegger et lite saghus, det hadde vært fint å fått sett noen bilder av huset ditt. Særlig det med "spånstyringen" ut av gavel, det låter fikst !

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

sködarförare  
#128065
amcore skrev:jag "tror" det är Moreten som tillverkar Logosols fläktar. iaf 3 och 4kw varianten.. dom andra är kines tillverkat och KÖP dom inte... jag fick med en nu när jag köpte en Logosol hyvel och den är jag väldigt missnöjd med! 😡
men det är väll så med saker dom bara skickar med!

Moreten har en himla massa olika sorts spånsugs paket .. däribland en som man sätter direkt på spånficka!

https://kristers.jetshop.se/default.asp ... c-567.aspx



https://kristers.jetshop.se/default.asp ... c-567.aspx
https://kristers.jetshop.se/default.asp ... c-567.aspx

Ja inte köper då jag en sug för 16000kr då kan jag häldre handskotta.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128068 Vi har en spånfläkt från ett gammalt tröskverk. Får handösa i spånen i fläkten.
Bilder kan fixas efter helgen

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

sködarförare  
#128250 jag funderar på o bygga om en gammal sug som är andelens för stor men det borde gå o köra den på lägre varv har kollat med leif nygrens el i sandviken dom kunde hjälpa mej o fixa till den.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128267 Själv funderar jag på samma sak, men som alla säger så krävs en ganska stor sug, som kostar pengar, + låter en del, å eftersom jag står inne i byn å sågar så vill ja inte att det ska låta så mkt, å eftersom jag byggde en vagn som sågen står på (m7) så hamnar ja ca 30cm ovan marken... Så ja funderar på att lägga ett transportband strax under"golvet" å med en ganska stor "ränna" å en vägg som spånet sprutar mot å sen rasar ner i rännan, då kan man köra bandet när det är fullt å fylla upp ett par säckar eller en släpvagn, det som hamnar på "golvet" ja går på ska bara vara att sopa ner i rännan typ.... va tror ni om det?

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Bax  
#128433 Utan att ens äga en såg tror jag mest på Trillas lösning.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

sködarförare  
#128601 Gör golvet i industrigaller (sånt som brukar sitta i golvet på gångbroar) ska själv sätta sånt under inmatningen till mitt nya såghus o det blir kaon med den gammla renoverade spånsugen nya lager i motorn o frekvensomkopplaren då ställer jag undertrycket själv.

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

fredde49  
#748468 Hej!
Har en arm i taket där slang till spånsugen hänger. det är en enklare spånsug från Biltema, den har fungerat i några år. Men utsuget fångar bara kanske 80% av spånet. Samlar i storsäck, blir minst en om dagen. Ta bort gallret vid fläkte och gör en avskiljare för spånet.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Brorsan  
#753729 Hittade en youtube film på en spånsug.
Hans resonemang om luftflöde lät vettigt.
2 hk motor, 2.7 kw med högt varv.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

zeetorg  
#753902
Brorsan skrev:Hittade en youtube film på en spånsug.
Hans resonemang om luftflöde lät vettigt.
2 hk motor, 2.7 kw med högt varv.


Får vara lite petig och tala om att 2hk är ungefär 1,49kW.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Brorsan  
#754062 Ja så är det ju. Räknade åt fel håll!
Men det blir ju ännu bättre, 1,5 kw räcker till fuktigt sågspån.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

zeetorg  
#754173 Jo det lät ju inte så farligt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).