Sågverk (mindre)

Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

28 inlägg 23201 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Daniel B  
#49278 Funderar över att montera en spånsug till min logosol M7 med elsåg så att man slipper stå i allt spån. Sågverket står idag i ett såghus så det är en del jobb med att få bort allt spån.

Finns det någon med några tips på vad man ska tänka på, skriv gärna ner era erfarenheter så jag bygger rätt från början

Vore tacksam för svar



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49279 Vi fick tag i en gammal fläkt från sågverk där vi får ösa i spånen för hand.
Men ändå bättre än att köra med skottkärra.

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49280 Vi har detta till vår vedmaskin.
Men ta bort gallerna i fläkten på både in och ut.
Spånsug:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=232011

Tratt:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=233000

Slang:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=349011

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

orre  
#49325 Problemet är att sågagregatet rör sig så sugslangen blir minst lika lång som längsta såglångd. Stor snubbelrisk!
Jag såg på Elmia ett år en liggande bandsåg där det paralelt med rälsen gick ett smalt transportband( typ vedtransportör)
Från sågen satt det styrplåtar som fick spånet att hamna på bandet.
En lösning kan ju vara att ha gallergolv och bandet strax under.
Hur mycket spån rör det sig om per år?

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49351 Sätter man inte spånsugen i mitten av sågbordet, då behövs väl bara halva slanglängden?

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

totte  
#49353 Och så hänger man slangen i en wirestropp från en löpskena i taket kanske.

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49369 Ett utsug med slang hängandes ifrån taket mitt på sågen borde funka bra.

Har sett en annan lösning med, ska se om jag lycks berätta hur den såg ut.
En lång "låda" längsmed hela sågen med utsug i ena ändan, en smal öppen springa i toppen med en gummitätning.
Från sågen sätter man dit utsug som går ner i springan mellan gummitätningen och kan löpa längs med hela vägen...

Någon som förstår hur jag menar?
Funkade rätt bra i alla fall, men det kom bara fint spån från den sågen och inte så mycket, kanske inte funkar så bra med mer spån eller med lite fuktigt spån....

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49393 På min bamse såg så har jag en låda bakom sågen som rymmer spån ifrån 2 "snitt" ungefär. Då får man allt på samma ställe iaf, men jag måste ju hiva det ner i traktor skopan sen.

Har en kornskruv som jag funderar på att andvända till att skruva ut spånet automatiskt när det har nåt en viss nivå. Problemet för mig som har 16A säkringar är ju att om man lastar på en spånfläkt så lär dom ju inte hålla någe bättre än idag........

Räcker verkligen spånfläkten på Jula? om man tänker effektmässigt. Blött sågspån borde ju vilja ha rätt bra skjuts genom slangen för att inte fastna?!

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

totte  
#49411
Braxsele skrev:Räcker verkligen spånfläkten på Jula? om man tänker effektmässigt. Blött sågspån borde ju vilja ha rätt bra skjuts genom slangen för att inte fastna?!


Tror inte jag, jag har en i samma effektklass i garaget till cirkelsågen som bara sågar torrt virke och små mängder fint spån jämförelsevis och det är nätt och jämnt att den klarar det. Skulle gissa att man skall upp i trefas 3 - 4 kW för att det skall bli ordentligt sug.

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

halvproffs  
#49419 Jag såg en lösning i en tidning där dom hade sålt korna och flyttat in med ett kedjesågverk, där använde dom utgödslingen till transportör av spånet till en spånsug. Man behöver nog tex Logosols största (3KW) eller liknande för att det ska vara nån kapacitet. 8-10000kr inkl moms.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

Yanmar 1502d  
#49953 Jag har också en m7 och pratade med Logosol om detta med sug. De sa att de krävs en riktigt stark sug så den från Jula kommer inte att räcka. Prata med Logosol eftersom de har löst problemet på sitt provsågverk. Jag la ner tanken att köpa grejerna som de hade då jag tyckte det var väl dyrt som de gjort.
Jag funderar på att konvertera min höfläkt som inte används längre till spånsug. Den har den m3 effekten som jag tror kan behövas.

Lycka till och berätta hur det fortlöper.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

sködarförare  
#56063 Höfläckten blir för kraftig flexislangen kommer o skrynkla ihop sej jag rekomenderar att man andvänder fläcktkittet som matias provat fram på loggosol ska själv köpa ett när jag flyttar in i såghuset dessutom har man ju garanti om något händer.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

sködarförare  
#127211 Problemet med Logosols fläcktar är att dom är snordyra vem tillverkar deras spånsug.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

amcore  
#127225 jag "tror" det är Moreten som tillverkar Logosols fläktar. iaf 3 och 4kw varianten.. dom andra är kines tillverkat och KÖP dom inte... jag fick med en nu när jag köpte en Logosol hyvel och den är jag väldigt missnöjd med! 😡
men det är väll så med saker dom bara skickar med!

Moreten har en himla massa olika sorts spånsugs paket .. däribland en som man sätter direkt på spånficka!

https://kristers.jetshop.se/default.asp ... c-567.aspx



https://kristers.jetshop.se/default.asp ... c-567.aspx
https://kristers.jetshop.se/default.asp ... c-567.aspx

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till sågverk, tips efterlyses...

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127233 Vi har byggt vårt såghus så att det bara är att styra spånet med en snöstyrare åt gaveln till rakt ner på flakvagnen till hjulingen. Vi funderade på sug av alla slag men slog det ur hågen. Räcker om man skottar ur såghuset i slutet av dagen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).