Sågverk (mindre)

Sågverk stöldbegärliga?

12 inlägg 2680 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverk stöldbegärliga?

Badger  
#789292 Men tanke på hur mycket det brukar snurrar runt drägg som plockar åt sig motorsågar, slangar diesel och annat på gårdarna undrar jag hur ni tänker runt stöldrisk för sågverk. Stjäls det småsågar eller eller är de för klumpiga att plocka med sig för stöldligorna? I synnerhet om man har en fastighet där man inte bor fast.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sågverk stöldbegärliga?

Elis76  
#789296 Eftersom jag har promenadavstånd till min skogsfastighet brukar jag lämna prylarna i skogen. Under en gran, bakom en stor sten med ris över eller liknande. Det enda jag bär med mig är en rygga med "käk", ombyte, vatten och bränsle. Har funkkat sedan 1981 utan problem. Fast det är i Tornedalen det.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk stöldbegärliga?

Badger  
#789300
Elis76 skrev:Eftersom jag har promenadavstånd till min skogsfastighet brukar jag lämna prylarna i skogen. Under en gran, bakom en stor sten med ris över eller liknande. Det enda jag bär med mig är en rygga med "käk", ombyte, vatten och bränsle. Har funkkat sedan 1981 utan problem. Fast det är i Tornedalen det.


Inne i skogen brukar man kunna ställa traktor och så om man vill. Om det inte syns från någon väg lockar det nog inte. Det jag tänker på är stöldligorna som besöker gårdsbyggnader och inhägnade arbetsplatser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk stöldbegärliga?

jannee  
#789330 Här nere i sydöstra delen av Sverige kan du INTE gömma något som är stöldbegärligt, de dammsuger även skogarna.
Vägbommar skärs av med elektriska vinkelslipar.
Nattfolket tvekar inte för att GÅ kilometer för att slanga diesel.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk stöldbegärliga?

Badger  
#789335
jannee skrev:Här nere i sydöstra delen av Sverige kan du INTE gömma något som är stöldbegärligt, de dammsuger även skogarna.
Vägbommar skärs av med elektriska vinkelslipar.
Nattfolket tvekar inte för att GÅ kilometer för att slanga diesel.


Beror kanske på storleken på vad som ska gömmas i en skog. Som jag har förstått det så går det inte att gömma en hel skördare och skotare(det snokar de upp och slangar), men det finns inte tillräckligt mycket drägg i skogarna i min del av sydsverige för att de ska gå slumpvis in i skogen och hitta en dunk kedjeolja och en motorsåg i en plantering. Däremot plockar de på sig det om det står i ett uthus olåst(och ibland även med lås) eller på gårdsplanen. Frågan är dock om de har ork att plocka med sig något så stort som en WoodMizer. har du stött på det i ditt område?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk stöldbegärliga?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789347
Badger skrev:
jannee skrev:Här nere i sydöstra delen av Sverige kan du INTE gömma något som är stöldbegärligt, de dammsuger även skogarna.
Vägbommar skärs av med elektriska vinkelslipar.
Nattfolket tvekar inte för att GÅ kilometer för att slanga diesel.


Beror kanske på storleken på vad som ska gömmas i en skog. Som jag har förstått det så går det inte att gömma en hel skördare och skotare(det snokar de upp och slangar), men det finns inte tillräckligt mycket drägg i skogarna i min del av sydsverige för att de ska gå slumpvis in i skogen och hitta en dunk kedjeolja och en motorsåg i en plantering. Däremot plockar de på sig det om det står i ett uthus olåst(och ibland även med lås) eller på gårdsplanen. Frågan är dock om de har ork att plocka med sig något så stort som en WoodMizer. har du stött på det i ditt område?


Ligger gården ensligt till och du är där sällan så kan absolut en WoodMizer försvinna. Jag har hört om både större och konstigare saker som stulits.

Avatar Fallback

Re: Sågverk stöldbegärliga?

jannee  
#789349 Så här kan det gå till:
En naturmänniska, någon som gillar växter, fåglar, eller som plockar svamp eller bär får se en maskin stående långt ut från all ära och redlighet, nästan något som verkar övergivit eller i alla fall undangömt.
Denna person kanske senare bara säger att jag såg ditten eller datten därute , tror det var på N N s mark.
Ovan sprids lätt senare vidare och hux flux har en person som inte kan skilja på ditt och mitt fått höra något - och självklart måste man då kolla om det finns något av värde.
Ungdomar - barn kan bege sig dit bara för att se och eller förstöra medans nattfolket beger sig dit för att ta i ägo det som eventuellt kan vara värt något.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk stöldbegärliga?

Badger  
#789359
busholle skrev:
Ligger gården ensligt till och du är där sällan så kan absolut en WoodMizer försvinna. Jag har hört om både större och konstigare saker som stulits.


Inte hört något fall av stora tunga saker själv, men misstänker att du har helt rätt. Per definition ligger väl alla gårdar mer eller mindre ensligt, eller skulle en ett par grannar några hundra meter bort spela roll? Dock skulle det vara intressant om någon har lite konkreta exempel på kända stölder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk stöldbegärliga?

Söderläge  
#789414 Saker som kräver kran eller lastare att stjäla höjer ribban en del. Men vi har blivit av med padda på 600kg, kraftuttagsaxlar och en vägg på ett torp...
Närheten till kontinenten med färjor inom några mil och proffsligor från Baltikum gör sitt till. På byggen ställer man ihop containers mot varandra för att hindra stölder... men tjuvarna har ibland kranbil...
Hård säkerhet och maskering i kombination är lösningen så länge, men vi behöver ha mer kapacitet och förbättrade regler för tullen...

Avatar Fallback

Re: Sågverk stöldbegärliga?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789425 För några år sen blev en gård jag jobbar hos ibland av med en Kisa vedmaskin eldriven som stod stationärt på en plan för hans ved tillverkning.
Stod 100m från väg 120….

Användarvisningsbild

Re: Sågverk stöldbegärliga?

Badger  
#789434
gnisten83 skrev:För några år sen blev en gård jag jobbar hos ibland av med en Kisa vedmaskin eldriven som stod stationärt på en plan för hans ved tillverkning.
Stod 100m från väg 120….


Tragiskt, tack för att du delar med dig av den erfarenheten. Att ha något utomhus är nästan omöjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk stöldbegärliga?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789440 Kan väl tillägga att de måste haft kran för att få med sig den maskinen.
Matarbord o transportören stod dock kvar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).