Sågverk (mindre)

För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

8 inlägg 2152 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

feskeböxa  
#784480 Hej
Funderar på att köpa bandsågverk. Undrar om det är någon fördel med manövrering på endera sidan av sågverket? T.ex Woodmizer går man på vänster sida, mitt i spåndammet som verkar lite tokigt. Kanske inte är något problem på de sågverken som verkar ok annars
mvh



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

Lillesves  
#784504 Stocken ligger ju till vänster så det är mestadels på den sidan man jobbar med att rotera stocken, plocka av osv. Man ser även anhållen bättre om man går på vänster sida, så man inte sågar i dem av misstag.
Att spånet hamnar på vänster sida kanske blir ett problem om man sågar mycket och inte har nån hantering av den.
Jag har min såg på ett golvbjälklag med springor mellan golvplankorna och ett utrymme under. Så spånet faller ner av sig själv och blir inga stora drivor.

Avatar Fallback

Re: För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

Sture Andersson  
#784576
feskeböxa skrev:Hej
Funderar på att köpa bandsågverk. Undrar om det är någon fördel med manövrering på endera sidan av sågverket? T.ex Woodmizer går man på vänster sida, mitt i spåndammet som verkar lite tokigt. Kanske inte är något problem på de sågverken som verkar ok annars
mvh

Har funderingar med på bandsågverk ,och har tittat på det du skriver om,måste ju vara helt tokigt gå i spåndammet .

Användarvisningsbild

Re: För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

Bax  
#784595 Är du inte inomhus hamnar du i spåndamm vilken sida du än går på. Det yr omkring.
Jag går på höger nu med min Norwood men vill helst gå på vänster.

Användarvisningsbild

Re: För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

feskeböxa  
#784638 Jo man funderar ju om det är ett problem med kringyrande spån tex, men kanske inte spelar någon större roll

   TS
Avatar Fallback

Re: För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

Brorsan  
#784655 Jag har en LT15 och har inte några problem med spånet. Det hamnar utanför där jag går, när spånhögen börjar närma sig 1 m3 kommer den ivägen men det tar ju en stund.

Användarvisningsbild

Re: För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784669
Brorsan skrev:Jag har en LT15 och har inte några problem med spånet. Det hamnar utanför där jag går, när spånhögen börjar närma sig 1 m3 kommer den ivägen men det tar ju en stund.

Samma upplever jag. Om man har utvecklat nån sorts spånfobi så kan man hänga en hink som spånet samlas i
och så tömmer man den efter varje drag.
Alternativt skaffar man en spånsug och flexibel slang som hänger ner i mitten och blåser bort spånet
till lämplig traktormanövrerad låda som man kan tömma tex en gång per vecka.
Jag har en snöspade som jag flyttar ner spånet till bortre änden med och därifrån med traktorskopa till
mitt speciella miljöutrymme/aka sänka som jag håller på att fylla ut.
Det fina i hela kråksången är att spånhantering är ett litet problem med bandsågen jmfr vedmaskinen eller klingsåg.

Användarvisningsbild

Re: För/nackdel med manövrering av sågverk/ sida

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784673

Textilpåse som samlar spånet.


Låda längs med sågverket där han skottar ner det till änden och bär iväg med traktor, likt mitt eget system.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).