tor 01 dec 2022, 20:23#781488Finns det någon som har fräsmaskin som tillsatts till stockbandsåg`?
I mitt fall söker jag en bensindriven fräs som jag lätt kan lyfta upp på sågen och köra not profil för att därefter vända plankan och köra sponten. Tanken är att kunna bearbeta 2" plank
Sågverk (mindre)
FRÄSA PLANKTIMMER
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 03 dec 2022, 07:14#781671
Är detta i den stilen du söker?
Med en bensinmotor så hade den vart mkt smidig om man är ute i skogen och bygger stuga.
Är detta i den stilen du söker?
Med en bensinmotor så hade den vart mkt smidig om man är ute i skogen och bygger stuga.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
lör 03 dec 2022, 13:30#781723Precis något liknande, men i mitt fall så skulle jag bara vilja fräsa planktimmer t.ex 2" - 4" eller 6" med spont och not. Har sökt runt efter något färdigt men det verkar inte finnas något. Kanske blir det till att bygga någon egen lösning nu under vintern men i såfall skulle det underlätta om jag kunde köpa fräshuvud och profilstål någonstans
TS
lör 03 dec 2022, 15:46#781752Vertikalfräs med matning? Kolla blocket och liknande.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
lör 03 dec 2022, 20:30#781819Hej.
Om du ska bygga något eget kanske det funkar med vanligt fräskutter för 30 eller 40 mm axel?
Finns ju i en mängd olika storlekar och många olika sorters stål.Går väl att sätta ovanpå varandra för att få utökad bredd?
Vad är det till för någon bandsåg?
Mvh
Jörgen
Om du ska bygga något eget kanske det funkar med vanligt fräskutter för 30 eller 40 mm axel?
Finns ju i en mängd olika storlekar och många olika sorters stål.Går väl att sätta ovanpå varandra för att få utökad bredd?
Vad är det till för någon bandsåg?
Mvh
Jörgen
sön 04 dec 2022, 10:13#781947Har du ingen el där du tänker fräsa spont?
Är det noga med måtten så måste du göra det i en 4kutterhyvel.
Är det noga med måtten så måste du göra det i en 4kutterhyvel.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
mån 05 dec 2022, 18:41#782263Om du bygger något vore det väldigt intressant att få se bilder.
Har själv funderat lite i dessa banor. Har dock en massa andra projekt som skall göras först.
Tycker det skulle vara smidigt att bara kunna plana brädorna innan man kör nästa snitt.
Mvh
Jörgen
Har själv funderat lite i dessa banor. Har dock en massa andra projekt som skall göras först.
Tycker det skulle vara smidigt att bara kunna plana brädorna innan man kör nästa snitt.
Mvh
Jörgen
lör 10 dec 2022, 15:59#783286Hej Ditt tips på toolbox lät intressant, men de var kallsinniga, då jag efterfrågade mått och toleranser på kutter. För att kunna konstruera och få en bra inbyggnad måste man veta fakta, men det ansåg inte dom, hänvisade till katalog på nätet.
TS
lör 10 dec 2022, 22:23#783390Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Begagnad logosol lm230 för motorsåg https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /105622078
lör 10 dec 2022, 22:34#783392Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Rättviksfräsen Timmerfräs / Inget reservationspris https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... /105632216

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar