Sågverk (mindre)

FRÄSA PLANKTIMMER

14 inlägg 3529 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FRÄSA PLANKTIMMER

ulfgustav  
#781488 Finns det någon som har fräsmaskin som tillsatts till stockbandsåg`?
I mitt fall söker jag en bensindriven fräs som jag lätt kan lyfta upp på sågen och köra not profil för att därefter vända plankan och köra sponten. Tanken är att kunna bearbeta 2" plank



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781671

Är detta i den stilen du söker?
Med en bensinmotor så hade den vart mkt smidig om man är ute i skogen och bygger stuga.

Avatar Fallback

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

ulfgustav  
#781723 Precis något liknande, men i mitt fall så skulle jag bara vilja fräsa planktimmer t.ex 2" - 4" eller 6" med spont och not. Har sökt runt efter något färdigt men det verkar inte finnas något. Kanske blir det till att bygga någon egen lösning nu under vintern men i såfall skulle det underlätta om jag kunde köpa fräshuvud och profilstål någonstans

   TS
Användarvisningsbild

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

halvproffs  
#781752 Vertikalfräs med matning? Kolla blocket och liknande.

Avatar Fallback

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

jyrrki  
#781819 Hej.
Om du ska bygga något eget kanske det funkar med vanligt fräskutter för 30 eller 40 mm axel?
Finns ju i en mängd olika storlekar och många olika sorters stål.Går väl att sätta ovanpå varandra för att få utökad bredd?
Vad är det till för någon bandsåg?
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

ulfgustav  
#781929 Tack för svar Jyrrki, har haft något sådant i tanken du kanske har tips på någon leverantör?
Börjat skissa lite lätt på lösning med bensinmotor, remskive växel mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

jyrrki  
#781946 Hej.
Lade ett pm på tips om leverantör.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

halvproffs  
#781947 Har du ingen el där du tänker fräsa spont?
Är det noga med måtten så måste du göra det i en 4kutterhyvel.

Avatar Fallback

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

jyrrki  
#782263 Om du bygger något vore det väldigt intressant att få se bilder.
Har själv funderat lite i dessa banor. Har dock en massa andra projekt som skall göras först.
Tycker det skulle vara smidigt att bara kunna plana brädorna innan man kör nästa snitt.
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

ulfgustav  
#783286 Hej Ditt tips på toolbox lät intressant, men de var kallsinniga, då jag efterfrågade mått och toleranser på kutter. För att kunna konstruera och få en bra inbyggnad måste man veta fakta, men det ansåg inte dom, hänvisade till katalog på nätet.

   TS
Avatar Fallback

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

jyrrki  
#783382 Hej.
Tråkigt att de var ointresserade. Har ej handlat av dem själv,utan fick av en kompis som köpt stål osv där.
Har tyvärr inga andra uppslag för tillfället.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

Bax  
#783386 Det kom ut en fräs på Blocket ikväll. Eldriven förvisso men det går väl att bygga om.

Användarvisningsbild

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

Helproffs  
#783390 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Begagnad logosol lm230 för motorsåg https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /105622078

Användarvisningsbild

Re: FRÄSA PLANKTIMMER

Helproffs  
#783392 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Rättviksfräsen Timmerfräs / Inget reservationspris https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... /105632216

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).