Sågverk (mindre)

Arbetshöjd bandsågverk

20 inlägg 6586 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779536


Här är en som påstår att det är bra för hans rygg att ha sågen lågt.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

källefall8  
#800849 Det blev ca 60cm till stockhyllorna och hittills tycker jag det fungerat bra, för det mesta går det att spänna och rikta från vänstersidan utan att behöva springa runt eller kröka ryggen allt för mycket. Lätt att plocka av virke och att städa under rälsen. Enda nackdelen så långt är väl när stockarna blir stora och man inte kan utnyttja längden på vändhaken ståendes på vänstersidan fullt ut. Har dock förberett för en balk och lyftblock över sågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Sture Andersson  
#803067 Nått jag sett på flera sågar är att om dom har den i vettig höjd ,då får dom ha armarna högt över huvudet för att ställa in måttet .Verkar som dom tänkt att sågen ska stå på backen .

Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Brorsan  
#803150
Sture Andersson skrev:Nått jag sett på flera sågar är att om dom har den i vettig höjd ,då får dom ha armarna högt över huvudet för att ställa in måttet .Verkar som dom tänkt att sågen ska stå på backen .

Min blir lite hög vid kontrollpanelen men det störs jag mindre av än att sågbordet är lågt. Det krävs lite jobb att flytta ner panelen men görbart.
Det är bara elkontroller, inte så arbetskrävande eller statiskt.
Kranen till vattendunken får jag däremot stå på tå för att nå men det är ju bara två gånger per dag.

Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

källefall8  
#803178 På nyare woodmizer LT 15 finns det två fästen för manöverpanelen, hög och låg, ca 30cm skillnad. Den lägre verkar anpassad för trailerkitet, passade även bra då jag höjde upp vårt stationsnära. Annars är det som du säger ofta man ser att höjdinställning etc kommer väldigt högt.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).