Sågverk (mindre)

Arbetshöjd bandsågverk

20 inlägg 6592 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbetshöjd bandsågverk

källefall8  
#774587 Hej,
Som rubriken lyder, har skaffat ett bandsågverk och efter att ha tittat på mängder av videos och bilder så skulle jag vilja höja upp rälsen för att få bättre arbetshöjd. Eftersom jag är ny på detta med bandsågverk så ville jag kolla med er som är erfarna.
Behöver man alls kliva in i eller över rälsen vid något moment?
Kan man sköta allt arbete, förutom att rulla i ny stock, från vänster sida? (Spänna, rotera, rikta, topplyfta etc.)
Förutsättningarna är följande:
-Woodmizer LT15 dvs panelen på vänster sida i sågriktningen, datamåttställare men i övrigt manuell hantering.
-Panelen kan flyttas ner ca 30cm för att få bra arbetshöjd vid även om såghuvudet kommer upp en bit.
-Stockbord anpassas efter höjd på rälsen och fylls på med skogsvagnen.
-såghus med öppningar på båda långsidor samt en kortsida framför sågen i sågriktning. Dvs stock in på höger sida, bakar och virke ut på vänster sida resp framåt.
-stabilt stålstativ bultat i betongplattan kommer isf byggas att skruva fast rälsen på.

Tips mottages tacksamt!



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Camwood  
#774699 Ja många gör fel när dom monterar en bandsåg eller vilken såg som hellst. Den ska upp från backen minst en meter. Ju högre desto bättre. Sen golvets höjd till stockhyllorna är en annan sak. Där ska det vara bekvämt för ryggen när man utför dom vanligaste uppgiterna som att plocka bort bakar,virke mm. Tänk skälv att stå och baka bullar på en köksbänk som är en halvmeter över golvet.

Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

lumber  
#774787 Jag har stockhyllorna 70 cm över golvet, bakar och färdigt virke drar sågen med sig bakåt på en rullbana som ligger 170 cm över marknivån. Virke som ska kantas puttas av "sidled" på en tvärtransportör till kantverket.

Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

källefall8  
#774810 Då låter det som om du har hydraulik till att snurra, topplyfta och spänna stocken?
Ni som har manuell hantering, behöver man kliva över rälsen eller stå emellan? kan man lika gärna vända och spänna stocken från vä sida?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

lumber  
#774885 Ingen hydraulik på sågen{ än },men en telfer med en hake fungerar jättebra att vända stockar och block.

Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

källefall8  
#775769 Ok intressant! Telfer hade jag tänkt sätta på mitten och med balk tvärs över sågen för att lyfta av block men va bra då kan man använda den att vända med oxå. Men tycker du är det till nackdel nångång att ha sågen upphöjd? Nån annan som kör såg med likande förutsättningar, hoppar ni in i eller över rälsen/sågbänken? Eller går man bara runt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Bax  
#775800 Jag har en gammal Norwood som jag ställt på plintar för att få upp den från marken.
Höjden är kanske 60cm till stockbädden.
Jag kliver in nån enstaka gång men försöker undvika det.
När jag byter sågverk (för det kommer jag göra) ska jag ha en där jag bara arbetar på vänster sida förutom när jag rullar på en ny stock.

Det är bra att ha den upphöjd för då slipper man kröka sig så mycket, det samlas också en hel del spån och bark under som man lättare kan raka undan då.

Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

lumber  
#775971
källefall8 skrev:Ok intressant! Telfer hade jag tänkt sätta på mitten och med balk tvärs över sågen för att lyfta av block men va bra då kan man använda den att vända med oxå. Men tycker du är det till nackdel nångång att ha sågen upphöjd? Nån annan som kör såg med likande förutsättningar, hoppar ni in i eller över rälsen/sågbänken? Eller går man bara runt?

Jag är upplever den höjd som jag har,70cm som bekväm för min del. Timret tas in från samma sida som jag sågar från, så jag behöver inte till andra sidan av bänken, dit puttar jag virke som ska till kantverket.

Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Sture Andersson  
#779445 Märkligt detta med varför nästan alla bandsågverk ligger på backen , finns det nått som kan förklara detta .
Finns väl ingen vettig människa som vill stå och jobba som man knäppt ihop västen med gylfen.

Användarvisningsbild

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Bax  
#779447 Jag har sågat någon dag nu så jag kontrollmätte, jag har 50cm till stockbädden, inte 60cm som jag angett ovan.

Användarvisningsbild

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779459
1668612922_juni2018wmlt15b.jpg

Jag har min WM LT15 direkt stående på plankor som ligger på grusbädd.
Timret ligger alltså ca 30cm ovan marknivån, och det har några fördelar som att man kan kliva över till
andra sidan stocken vid fastsättning, eller när man flyttar färdigsågat till torkhuset i mitt fall
och även när man hanterar stocken öht samt att det går lätt att rulla upp tunga stockar på bädden.
Ev kommer jag att montera en ram under sågverket för att i den kunna ha hjul och dragkrok för mobilitet
och då kommer allt upp ca 30cm till minst.
Detta funkar hur bra som helst så jag har ingen stress att höja för höjandets skull.

Användarvisningsbild

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779460

Här ser man hur det funkar.

Avatar Fallback

Re: Arbetshöjd bandsågverk

källefall8  
#779526 Men klarar ni att rotera och spänna fast stocken från vänster sida dvs utan att behöva gå runt eller hoppa över? Jag tänker att det finns en höjd som tillräckligt hög för att göra det bekvämare att lyfta undan virke men inte högre än att man kan rotera med vändhake samt böja sig över och spänna fast. Låter som att det är nånstans vid 50-60cm höjd på bänken. Hur hög är tex LT 15 med trailerkit? Beror ju förstås på stockdiameter men här lär det blir ganska få stockar över 50cm. På LT 15 finns möjlighet att montera manöverpanelen på 2 olika höjder, antar att det beror på om den står på hjul eller ej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779534 Jag kan sträcka mig över stocken och låsa fast den från vänstersidan om jag vill.
Vill jag hellre ta ett kliv över eller gå runt så finns båda alternativen.
Vet ej ännu hur pass hög den blir med trailerkitet ännu.
Till yttermera visso så lastar han stocken från höger i filmen, jag lastar från vänster, båda går lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Arbetshöjd bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779535


Här är en film med sågen på en ram ca 50cm högt, vid sju minuter ser man att han når över.
Men han traskar runt vid några tillfällen och det tar förstås tid.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).