Sågverk (mindre)

Såga virket eller vänta?

10 inlägg 4213 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga virket eller vänta?

Bjork  
#769687 Jag har ett dilemma som jag tänkt alldeles för mycket på här under sensommaren, så nu skapar jag ett konto och en tråd här på forumet för att få lite kloka råd från er som har erfarenhet av att såga eget virke och torka utomhus med friluftstorkning!

Jag har hållit på ett par år med att ta hand om fina fröträ-furor som blåst ned i stormar ett par vintrar i rad nu.
Första året gjorde jag allt rätt och sågade timmret i mars månad och ströade upp virket början av april.
Sen har det torkat i ett och ett halvt år och är helt perfekt nu utan blådnad eller mögel någon stans i staplarna.
Så jag vet hur det ska göras rätt!

Men iår har jag hunnit med att såga allt det jag högg I vintras och det jag har sågat upp blev inte sågat försens sensommaren och det känns som att jag ska vara glad om det hinner torka ner så pass att inte vitmögel drabbar för mycket virke I staplarna.
Det finns begynnande mögel på enstaka bräder I staplarna, och jag har ställt vanliga fläktar vid staplarna som jag tänker hjälper till att fukta av något snabbare än bara naturlig genomströmning?

Men frågan är nu vad ska jag göra med timmret som jag inte sågat än!
Ska jag strunta I att såga mer I höst och istället vänta till I vårvintern med sågningen och stapla upp när vårtorken kommer igen?
Blådnaden får jag ju leva med och tänker att det är bättre med blått virke i vår än att jag har staplar I höst där möglet får fäste i allt virke.
Möglet har väl svårt att angripa hela timmerstockar?

Jag har ingen möjlighet att torka virke i industriell virkestork.

Tacksam för råd och erfarenheter!



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga virket eller vänta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769750 Såga! Du kan få lite blånad men stockar som blir liggande ända till våren blånar med säkerhet,

Användarvisningsbild

Re: Såga virket eller vänta?

Bjork  
#769774 Jo blånaden finns i stockarna nu efter sommaren förstås, men mest andra och tredje stock ser det ut som de grova rotstockarna verkar klara sig bättre mot blådnad.
Men det är kanske den grova barken som skyddar?

Men det jag är mest rädd för är att mögel kommer ta över hela virkestravarna om jag fortsätter såga i höst,
Och möglet är väl sämre för virket än den blådnad som blir om stockarna får ligga till våren?
Jag tänker på virkets hållfasthet efter mögelangrepp.

Finns det något medel att spraya på som förhindrar möglet att angripa?, har provat med ättika och det tar kål på möglet verkar det som,
men det luktar ju så nedrans illa om virket då! 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga virket eller vänta?

alias  
#769776 Klarar blånad av att gå in i kärnveden på tall, eller håller den sig ute i splinten?

Har aldrig haft anledning att studera detta.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Såga virket eller vänta?

Bjork  
#769778 Jag tror det är värst I ytveden, kärnveden ser ut att klara sig mycket bättre mot mögel med.
Men det är väl så att kärnved är betydligt torrare än ytveden där transporten av vätskan sker i trädet.
Sen är det väl massa kådämnen i kärnan med som skyddar.

Här kommer några bilder på virket som jag sågade i sommar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga virket eller vänta?

UTB  
#769781 Det är väl risker med allt...

Mögelrisken avtar med kylan också så man kan kanske såga när frosten kommer men innan stockarna fryser?

/UTB

Användarvisningsbild

Re: Såga virket eller vänta?

Bjork  
#769802 Jo så är det ju, lärdomen blir- såga inte virke under fel tid på året...
Har kollat på vad det kan finnas för torkar att köpa, och logosol har en liten smidig en.
Men med de elpriser vi har nu så är det inte att tänka på..

Möjligen så sågar jag de stockar med mycket kärnved då det bräderna verkar klara sig bra! Men splint veden är nog fasen dömt att misslyckas.
Bättre de stockarna sågas till 2tumm bräder i vår med blådnad i. Snyggare med blått än svart-mögel tycker jag🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga virket eller vänta?

Elis76  
#769832 Här lite intressant nyttigt vetande.

https://www.skogssverige.se/undrar-hur-lang-tid-kan-osagat-timmergran-eller-tall-kan-ligga-utan-att-bevattnas-innan-det-blir

Användarvisningsbild

Re: Såga virket eller vänta?

Camwood  
#769844 Ska man lagra stockar f ör senare sågning så bör det vara så blött det bara går. Alla fina nästan oskadade furustockar som jag lagrat i välta har legat i botten mot marken i högen. Pröva en vattenspridare nu innan det fryser.

Användarvisningsbild

Re: Såga virket eller vänta?

Bjork  
#769982 Jo jag minns hur mycket sprintlers som stod och duschade timmerplanen på sommrarna när jag jobbade på ett sågverk för ett antal år sedan.
Mina stockar ligger inte till så jag kan få bevattning på dem tyvärr.

Jag fortsatte såga några stockar igår, och fortfarande är de fina i, men det var några av de riktigt grova stockarna.
De med intakt grovbark är fria från blådnad, så det är nog sämre med smalare stock och de med barkfläk efter hanteringen.

Kommer testa grövre strö i lagren nu och lite större avstånd mellan bräderna med så bör det ju torka fortare så kanske jag slipper möglet 😤

Kan tipsa om sprayflaska med ättika förresten, vid begynnande mögelsporer! En liten dusch på den fläcken det börjat växa på så slutar tillväxten.
Jag får nog problem ändå och speciellt inne i staplarna då jag har så mycket fuktigt virke.
Men för den som bara har lite är det görbart att spraya på lite.

Tack till er som skrivit! Känns bra att bolla med någon så jag slipper ha allt i huvet för mig själv. 🤣

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).