Sågverk (mindre)

Woodland mills HM126e

16 inlägg 7104 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Woodland mills HM126e

mrlynx  
#769475 Jag har efter mycket velande införskaffat ett Woodland mills HM126e med tillhörande vagn i det förlängda utförandet.
Ursprungligen hade jag tänkt bygga ett eget bandsågverk men insåg att tiden inte räckte till för det.
Eftersom det knappt finns någon information om den elektriska versionen på deras hemsida så bestämde jag mig för att filma när jag packar upp monterar sågverket.
Här kommer första avsnittet:




   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Woodland mills HM126e

H-E  
#769695 Blir intressant att följa! Hälsningar av en som velar fortfarande woodland.

Avatar Fallback

Re: Woodland mills HM126e

mrlynx  
#771344 Nu har jag monterat ihop sågverket så här kommer del 2 om sågverket.



   TS
Avatar Fallback

Re: Woodland mills HM126e

mrlynx  
#775764 Tredje delen om sågverket.
Jag hoppas någon har nytta av att jag delar med mig av mina erfarenheter och misstag.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodland mills HM126e

Badger  
#794944 Tack för att du delar med dig. Bra att se alla moment i den monteringen som alla säljare beskriver som snabbt och lätt. Har du hunnit såga lite nu också? Intresserad av dina sågerfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Woodland mills HM126e

mrlynx  
#794971 Jag har sågat runt 30 stockar i höstas och än så länge fungerar allt som det ska.
I vinter har jag varit i skogen och huggit mer som ska sågas under våren men vi har tyvärr fått runt 1 meter snö så det är lite tungjobbat i skogen.
Mer video kommer när det blir mindre med snö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodland mills HM126e

Badger  
#794985 Bra, såg en annan film om sågverket på Youtube där ägaren var nöjd bortsett från att det var väldigt besvärligt att spänna rem och blad. Känner du igen det?

Avatar Fallback

Re: Woodland mills HM126e

mrlynx  
#795064 Remspänningen var på tidigare årsmodeller ovala hål för motorn och tydligen besvärligt att sträcka remen . på min är det en arm med en löprulle för att spänna med som jag har testat och den fungerar..
Bladspänningen gör jag utan momentnyckel genom att skruva in spännaren 2,5 varv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodland mills HM126e

Badger  
#795103 Låter som att de gjort en uppgradering där då. Bra, då kanske det här kan vara ett alternativ till de andra märkena. Vad fick dig att välja just det här märket förresten?

Avatar Fallback

Re: Woodland mills HM126e

mrlynx  
#795115 Jag tittade på Logosol, norwood, frontier, wood mizer, trak met men bara frontier kommer nästan ner i samma prisläge som woodland mills. Woodlands mills har en väldigt stor användarbas på olika facebookgrupper som lovordar företaget. Jag har sedan innan en flishugg från woodland mills som fungerar utmärkt. När jag varit i kontakt med woodland mills sverige eller europa så har jag alltid fått svar på mina frågor.
Såklart går det alltid att hitta förbättringar på sågverket men det är svårt att hitta något bättre i det prisläget som är mobilt och eldrivet utan att själv importera ett från Kina eller bygga något själv.
Innan säsongen drar igång hoppas jag hinna bygga elektrisk höjdreglering och en förlängning av rälsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodland mills HM126e

Badger  
#795141 Ok, låter som en rimlig avvägning av pris och användaromdömmen. Finns det inte elektrisk höjdjustering att köpa till? Eller varför bygga egen?

Avatar Fallback

Re: Woodland mills HM126e

mrlynx  
#795153 Elektrisk höjdreglering finns bara till HM130Max med bensinmotor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodland mills HM126e

dezzanhunter  
#800788 Informera gärna om ur det går med elektriska höjdregleringen, vad komponenterna kostar osv?

Avatar Fallback

Re: Woodland mills HM126e

mrlynx  
#800790
1683610142_20230506_171024.jpg

Motorn kommer från en pelletsskruv så det enda jag köpt var kabel och en strömbrytare för resten hade jag i skrotsamlingen.
Nackdelen är att det går ganska långsamt att höja och sänka.
Jag har också monterat en motorventil för kylvattnet så det bara rinner när jag sågar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodland mills HM126e

mrlynx  
#807995 En film när jag sågar med sågverket.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).