Sågverk (mindre)

Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

13 inlägg 3389 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

F_man  
#762996 Hej! Första tråden och är inte insatt, så säg till om jag ställer en idiotisk fråga.

Svärfar och jag går i tankarna på att köpa sågverk. Jag undrar dock om det lämpligaste alternativet för att driva verksamheten på. Att vi startar en enskild firma, eller använder lantbruksfastigheten.

Vi räknar inte med vinst, eller att ta ut lön, utan det handlar mer om bästa chans att kunna redovisa eventuella inköp och försäljningar på rätt sätt.
Det kommer definitivt bli en hel del sågat åt folk i byn, jaktlaget etc., vi märkte framför allt ett stort behov av en mobil såg vid de stormfällen som blir de två senaste åren. Det vore trevligt att kunna köra det "vitt" utan risk för bakslag eller skattesmällar.

Andras erfarenheter? Går det ens att legosåga mobilt inom ramen för en lantbruksfastighet?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Torbjörn Johnsen  
#763000 Det är flera intressanta frågor du ställer👍
Jag överlåter den sista till de sågerfarna men försöker svara på frågan om driftsform.

Att driva det i endkild firma eller i lantbruksföretaget blir samma sak då lantbruksföretag i regel oftast är just enskilda firmor. Samma ägare har, tror jag, inte flera enskilda firmor utan redovisnings och skattemässigt räknas det som en. Personnumret är den enskilda firmans ”organisationsnummer”.

Med det sagt så går det utmärkt att driva ekonomin för sågverksamheten i den enskilda firman. Avdrag av kostnader. Redovisning av intäkter samt hantering av momsen som man måste göra om man driver en vit verksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Torbjörn Johnsen  
#763002 Teoretiskt sett kan man givetvis lägga sågverksamheten i eget aktiebolag om man så önskar. Nackdelen är mer omfattande administration och redovisning men det kan vara en fördel om man är fler som vill äga/driva. En grundförutsättning bör då i så fall vara att verksamheten har lite omfattning samt att den genererar vinst.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Heavy_D  
#763004 Om det skall drivas som enskild firma får väl en av er vara anställd, alternativt ha varsin enskild firma och tillsammans driva ett så kallat enkelt bolag. Så var det här när far fortfarande var med i verksamheten iaf.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

F_man  
#763006 Tack för era svar!

Aktiebolag blir nog onödigt krångligt, man måste väl ha ett startkapital på 25.000kr också om jag minns rätt, vilket man iof kan investera till viss del i t.ex. sågverket...

Bra synpunkt att det är bundet till personnummer! Lantbruket är faktiskt en enskild egendom på min frus sida kom jag på. D.v.s. svärfar har ju redan lantbruket, så får jag starta en enskild firma.

Rent juridiskt kan det nog vara lämpligt att separera en sågverksamhet om inte annat, ifall det skiter sig i äktenskapet kan jag ju fortfarande trösta mig med att såga timmer tänker jag 😀


Men redovisningsmässigt kanske det inte är någon skillnad på lantbruksfastighet och enskild firma?

   TS
Avatar Fallback

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763014 Så fort du gör nånting som ska redovisas i näringsbilaga så har du startat en enskild firma. Vare sig du vill eller inte. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Ängagärdet  
#763016 Gå in på skatteverket och registrera dig för f-skatt. Så kan du debitera dina arbetade timmar till svärfar!

Avatar Fallback

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763020 Enkelt bolag kan jag inte rekommendera, då det är så ovanlig bolagsform så blir det massa krångel med banker, företag och annat, bla. pga ett organisationsnummer och ett annat momsregistreringsnummer. Enskild firma eller AB är min rekommendation

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Elis76  
#763021 Om det är Din svärfar som äger lantbruksfastigheten så är det han som bär allt ansvar: ekonomiskt, skattemässigt, försäkringsmässigt etc., oavsett om han sågar virke, ägnar sig åt mjölkproduktion, säljer jordgubbar som han odlar på en åkerplätt o.s.v.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

svampbob  
#763024 Jag la mitt sågverk i mitt AB och inte i jordbruket/enskilda firman. Det hade nog varit mera rätt att ta det på enskilda men AB:t hade mera i kassan och det fällde avgörandet.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Elis76  
#763028 Här bedriver Vi mjölkproduktionen i ett fristående aktiebolag med ett antal aktieägare. Det fungerar ypperligt när man har en större verksamhet med anställda.

Det är alltid bra att göra en förstudie utifrån ens egna förutsättningar innan man beslutar om företagsform, exempelvis för och nackdelar med olika alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Arvid0  
#763030 Det låter som att ett AB eller HB hade varit att föredra med tanke på ägarförhållande och framtid. Då kan du/ni debitera era enskilda firmor om så behövs men sågverket delas mellan ägare om det skulle behövas.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma eller inom lantbruksfastigheten?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763193 Fundera på vem som står för risken om det skulle skita sig, hur ni delar på vinsten omdet går bra och vem som står för investering och jobb.

Om det är 50/50, kunde ett AB eller HB passa bra. Annars tycker jag att en får ta huvudansvaret och så får ni komma överens om hur den andra skall ersättas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).