Sågverk (mindre)

Bygga eget (DIY) sågverk?

4 inlägg 4327 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga eget (DIY) sågverk?

Kiwisailor  
#760789 Hej!

Nu när virkespriserna senaste åren dragit iväg underhåller jag tanken på att köpa på rot och bygga ett eget sågverk av enklare modell där man fäster en motorsåg på en släde. Det är ju inga konstigheter så långt, det har byggts sådana många gånger tidigare.

Men det jag undrar är hur en motorsåg klarar av konstant gas och arbete längsmed en stock på säg 10 meter? Mår maskinen dåligt av det? Kommer det krävas något speciellt underhåll på den?

Hur många längder kan man såga innan det är dags att byta/slipa kedjan? Jag förstår att kedjan bör slipas som en klyvkedja.

Visst kan man hyra/köpa ett sågverk. Men det är dyrt om man kan få det nära på gratis istället. Dessutom skulle jag enbart ha det för eget bruk för att såga upp sparrar och golvplank.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget (DIY) sågverk?

totte  
#760793 Om du skall såga såpass långa saker så skall du knappast ha mindre än 80 - 90 cc för en bensindriven såg. Sågen skall justeras så den får lite mer bränsle än normalt. Mycket noga med rengöring av kylflänsar. Sen är det mest fråga om att mata lagom och inte överbelasta och förstås hålla kedjan i topptrim.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget (DIY) sågverk?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760814 Jag skaffade en Jonsered 2095 och en enkel sats från Logosol när jag skulle såga ett antal stockar som var längre än vad sågverket (elmotordrivet kedjesågverk från Jonsered) klarar av. Har tyvärr byggt in mig så att det inte går att enkelt förlänga rälsen 😢 Det märks tydligt att det är mindre kräm i motorsågen när man använder samma kedja och svärd som sitter på elsågverket. Skruva upp H-nålen ett halvt varv, kör inte med fullt tryck mot stocken hela tiden (stanna dock inte helt när du matar eftersom du då får vågor i brädan) och håll kedjan vass så kommer det att fungera hyfsat.
Man märker ganska snabbt när det är dags att slipa kedjan. Skärhastigheten minskar, spånen blir mindre och det dammar mer. Hur länge en slipning räcker beror i första hand på hur ren du lyckats hålla stocken. En stock som lunnats med toppen mot marken sliter väldigt mycket på kedjan. Med rena stockar klarar man kanske 10 st 3-meters granstockar på säg 40 cm toppdiameter. Tallstockar sliter lite mer på kedjan och björk och asp ännu mer.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget (DIY) sågverk?

Kiwisailor  
#761011 Tack alla! Bra svar! 👍 😊

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).