Sågverk (mindre)

Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

17 inlägg 5251 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Badger  
#760630 Hej. Har funderat en del på en liten bandsåg till skogsfastigheten. Huvudspåret är att såga upp lite virke till renovering av byggnaderna, men även lite löv för möbelsnickeri. Har läst lite olika tips här på forumet och nu har vi kört fast lite på elbiten. Har två frågor.

1, Hur mycket kraft behöver man i motorn? På de sågar jag tittat på Elmia var det från 4,6 kW och upp till 11 kW motorer. Kunde inte se någon speciell skillnad på demonstrationerna. Alla sågade ungefär 40-50cm breda brädor och körde igenom sågen ungefär lika långsamt. Tanken är att såga gran och tall. De mesta är inte jättegrovt, men någon rotstock kan väl bli ca 70 cm. Och så lite björk och asp 30-50 i diameter. Behöver man större motor då?

2, Skogsfastigheten är inget permanent boende och skogen är en hobby så vill inte höja säkringen på elen om det inte är absolut tvunget.
Var går gränsen i motorstyrka för ett sågverk på en 16A säkring? Såg en teoretisk uträkning på 11kWh motor. Men är det vid uppstart en 11kWh drar 16A eller spikar en sån motor högre vid start och smäller säkringen? Eller är det rent av olika för olika fabrikat?

Har försökt kolla på tillverkarnas hemsidor, men de uppger inte vilken säkring som krävs. Så nu tänkte jag se om folk här kan dela med sig av erfarenheter från verkligheten.

Så vilka sågar har ni som fungerar eller som ni vet inte fungerar på säkring 16A?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

gudrun  
#760636 Har 7,5 kw på mitt trak-met 16 amp huvudsäkring och det funkar utmärkt. Hade 5 kw kedjesåg innan då gick säkringar titt som tätt.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Badger  
#760640
gudrun skrev:Har 7,5 kw på mitt trak-met 16 amp huvudsäkring och det funkar utmärkt. Hade 5 kw kedjesåg innan då gick säkringar titt som tätt.


Tack, har du även motor som driver det framåt eller knuffar du sågen manuellt? Har du förresten amperemätare på så du ser hur mycket det drar vid start och drift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Arvid0  
#760646 Jag körde min bandsåg med 11kW motor på 16A, bara sågmotorn. Gick bra om man inte hade annat som drog mycket. Det är som du säger vid uppstart den drar mer. Mitt sågverk har mjukstart eller om det y/d-start så det ska ju vara snällare.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Badger  
#760651
Arvid0 skrev:Jag körde min bandsåg med 11kW motor på 16A, bara sågmotorn. Gick bra om man inte hade annat som drog mycket. Det är som du säger vid uppstart den drar mer. Mitt sågverk har mjukstart eller om det y/d-start så det ska ju vara snällare.


11 kw, det ska verkligen vara på gränsen. Vilket märke är det på den sågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Arvid0  
#760652
Badger skrev:
Arvid0 skrev:Jag körde min bandsåg med 11kW motor på 16A, bara sågmotorn. Gick bra om man inte hade annat som drog mycket. Det är som du säger vid uppstart den drar mer. Mitt sågverk har mjukstart eller om det y/d-start så det ska ju vara snällare.


11 kw, det ska verkligen vara på gränsen. Vilket märke är det på den sågen?


Trak-met 600. Siemens-motor

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

hlb  
#760656 3x16 A ger ju teoretiskt 11 kW, men sågen går ju inte maximalt trögt hela tiden. Gamla trådsäkringar tål överlast några sekunder. Har ni testat att sätta fläkt med kalluft mot säkringarna? Motorns strömuttag ökar nog mer än proportionellt vid överbelastning.

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

gudrun  
#760658
Badger skrev:
gudrun skrev:Har 7,5 kw på mitt trak-met 16 amp huvudsäkring och det funkar utmärkt. Hade 5 kw kedjesåg innan då gick säkringar titt som tätt.


Tack, har du även motor som driver det framåt eller knuffar du sågen manuellt? Har du förresten amperemätare på så du ser hur mycket det drar vid start och drift?


Det är elmatning och amperemätare så man har bra koll på belastningen

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Badger  
#760662 Ahh coolt. Gick även med 11. Hur mycket drog det vid självs uppstarten? Spikade det upp något? Om inte uppstarten är något problem så är det väl bra att ha lite större motor så den inte behöver lastas så hårt vid normal drift, eller?

Arvid0 skrev:
Badger skrev:
Arvid0 skrev:Jag körde min bandsåg med 11kW motor på 16A, bara sågmotorn. Gick bra om man inte hade annat som drog mycket. Det är som du säger vid uppstart den drar mer. Mitt sågverk har mjukstart eller om det y/d-start så det ska ju vara snällare.


11 kw, det ska verkligen vara på gränsen. Vilket märke är det på den sågen?


Trak-met 600. Siemens-motor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Badger  
#760663 Fint, hur mycket brukar mätaren gå upp i vid starten?

gudrun skrev:
Badger skrev:
gudrun skrev:Har 7,5 kw på mitt trak-met 16 amp huvudsäkring och det funkar utmärkt. Hade 5 kw kedjesåg innan då gick säkringar titt som tätt.


Tack, har du även motor som driver det framåt eller knuffar du sågen manuellt? Har du förresten amperemätare på så du ser hur mycket det drar vid start och drift?


Det är elmatning och amperemätare så man har bra koll på belastningen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Arvid0  
#760664
Badger skrev:Ahh coolt. Gick även med 11. Hur mycket drog det vid självs uppstarten? Spikade det upp något? Om inte uppstarten är något problem så är det väl bra att ha lite större motor så den inte behöver lastas så hårt vid normal drift, eller?

Badger skrev:
Arvid0 skrev:Jag körde min bandsåg med 11kW motor på 16A, bara sågmotorn. Gick bra om man inte hade annat som drog mycket. Det är som du säger vid uppstart den drar mer. Mitt sågverk har mjukstart eller om det y/d-start så det ska ju vara snällare.


Jo som sagt körde jag inget annat gick det bra. Nu har jag 20A så funderar inte vad mer som är igång. Har inte mätt något så vet inte vad den drar. Ja jag föredrar ju alltid att ha lite marginal sedan kanske du ska fundera på bensinmotor beroende på hur stabil matning, avstånd mm du har.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Badger  
#760666 Tänker inte köra något annat samtidigt så den biten är inget problem. Om du sågar nåt så får du gärna kolla vad mätaren går upp i när du startar.

Bensin är uteslutet. Tänker bygga in sågen fast i ladugården och på sikt sätta lite solpaneler på taket. Försöker bygga bort beroendet av olje-diktaturer så mycket det går.


Arvid0 skrev:Jo som sagt körde jag inget annat gick det bra. Nu har jag 20A så funderar inte vad mer som är igång. Har inte mätt något så vet inte vad den drar. Ja jag föredrar ju alltid att ha lite marginal sedan kanske du ska fundera på bensinmotor beroende på hur stabil matning, avstånd mm du har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Emil83  
#760736 Det här låter ju bra. Jag har beställt ett trak met 600 med 11kw motor. Tänkte öka från 20 till 25 ah säkring men det ska inte behövas då! Har även hydraulik på min men den motorn behöver ju inte gå samtidigt som sågmotorn.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

svampbob  
#760744
Emil83 skrev:Det här låter ju bra. Jag har beställt ett trak met 600 med 11kw motor. Tänkte öka från 20 till 25 ah säkring men det ska inte behövas då! Har även hydraulik på min men den motorn behöver ju inte gå samtidigt som sågmotorn.


Hur lång leveranstid har du på den?
Jag beställde klingsågen till min Bamse för ett par veckor sedan och får vänta tills i augusti. Tanken var ett hydrauliskt TM 600 men då dök detta begagnade upp i närheten med allt utom klingan och det blev ett impulsköp.

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Emil83  
#760747
svampbob skrev:
Emil83 skrev:Det här låter ju bra. Jag har beställt ett trak met 600 med 11kw motor. Tänkte öka från 20 till 25 ah säkring men det ska inte behövas då! Har även hydraulik på min men den motorn behöver ju inte gå samtidigt som sågmotorn.


Hur lång leveranstid har du på den?
Jag beställde klingsågen till min Bamse för ett par veckor sedan och får vänta tills i augusti. Tanken var ett hydrauliskt TM 600 men då dök detta begagnade upp i närheten med allt utom klingan och det blev ett impulsköp.


Jag beställde för en dryg månad sen och då var det 9 månader leveranstid.. dock hade bamsesågen gjort några beställningar på vinst o förlust då ett av dom fick jag köpa. Om allt vill sig väl ska jag få det i oktober. Hoppas hoppas. Allt är ju så förbannat osäkert idag..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar