Sågverk (mindre)

Hur ska jag såga asp och bok?

21 inlägg 8453 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Hobbysågare  
#758370
1652847468_dsc_0002_burst20220517221349227.jpg

Så gör jag med Asp. Först blocka sen får dom torka innan dom skivas upp.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Elmhult  
#758371 Jag sågade upp en bit, tyvärr var de andra dåliga i mitten så vi kunde bara ta bitar i kanterna. Men det blev ett gäng brädor ändå. Jag la dom att torka i skugga så får vi se. De andra bitarna som var ruttna ska jag såga i mitten, låta torka och tar ur det dåliga och se om de går att använda som vägtrumma om man bandar ihop dom igen sen. Asp ska ju vara väldigt fukttåligt. Kul idé att testa tänkte jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Elmhult  
#758393 Boken sågade jag i tvåtums plankor. Vet inte vad jag ska ha dom till. Kanske någon vill köpa och använda till snickeri. Det var lite defekter i virket som ser ganska fint ut ändå. Iallafall jäkligt kul att såga med vår nya såg. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

paavo25  
#758491 Fint.

Viktigast nu ha dom i spänning och skuggan torka. Mönster i virket, fantasin och talang kan de bli fint. Jag har ett litet parti lind och lönn i 2" plankor.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Elmhult  
#758492
paavo25 skrev:Fint.

Viktigast nu ha dom i spänning och skuggan torka. Mönster i virket, fantasin och talang kan de bli fint. Jag har ett litet parti lind och lönn i 2" plankor.


Jag la dom i skugga och i botten på en trave med gran och fur.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

opj  
#759704
Elmhult skrev:
th skrev:Asp slår och böjer sig sig lätt vid torkning. För att minska den risken är nog det bästa att kvartssåga stockarna.

Vad är kvartssågning?


Kvartssågning är ett viktigt begrepp vid sågning av alla typer av stockar. Bra för att minimera vridning under torkning. Googla "quarter sawn" för exempel med bilder. Hur det kan gå till i praktiken syns på YouTube.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).