Sågverk (mindre)

Hur ska jag såga asp och bok?

21 inlägg 8451 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ska jag såga asp och bok?

Elmhult  
#757632 Jag vet inte var jag ska lägga denna tråden så flytta gärna till lämplig plats.

Jag har tagit fram några rejäla bitar asp och bok jag ville rädda från att bli ved/tändstickor.

Men hur ska jag såga dom? Jag vet inte vad man använder dessa träd till men tänkte att ni visste. Har ett Norwood LM30 sågverk.

Tack



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

alias  
#757634
Elmhult skrev:Jag vet inte var jag ska lägga denna tråden så flytta gärna till lämplig plats.

Jag har tagit fram några rejäla bitar asp och bok jag ville rädda från att bli ved/tändstickor.

Men hur ska jag såga dom? Jag vet inte vad man använder dessa träd till men tänkte att ni visste. Har ett Norwood LM30 sågverk.

Tack


Asp har jag för mig är vanligt till bastuinredningar.

Har du någon kubik bok så kan du göra en jäkla hoper med glasspinnar. 😁

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Elmhult  
#757635 Vad är det för dimensioner i bastun då? Kanske kan bli en bastu i framtiden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

plax  
#757637 Vi har bänkarna i vår bastu av asp. 1x4 tum. Sen är det vanligt att använda 3 tums panel.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Elmhult  
#757638 Okay. Ska testa såga lite sånt. Här är en video på den nyinköpta sågen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

barkspaden  
#757640 Asp kan du såga och använda likt gran.

Blir bra virke av det när man sågar. Dock har det en tendens att spricka mer än gran vid torkning.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757642 Asp slår och böjer sig sig lätt vid torkning. För att minska den risken är nog det bästa att kvartssåga stockarna.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

HannuRöj  
#757644 Asptimmer brukar man här i trakterna lagra ett år liggandes nära markyta i skuggig ställe före sågning. Minskar vridning och sprickning avsevärd. Blir ingen lagringsröta.
Om du råkar ha gammalt asptimmer prova såga äv en det. Förvånads fint och ljust är virket inuti även om timmern är svart.
Som byggnadsvirke går asp med. Fasadbrädorna i kalla utråden håller minnst hundra år.

😀 Fin bandsåg.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Elmhult  
#757703
th skrev:Asp slår och böjer sig sig lätt vid torkning. För att minska den risken är nog det bästa att kvartssåga stockarna.

Vad är kvartssågning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Klyv Bixby  
#757709 Bifigar en bild.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757717 Här är en lite enklare metod: th - Era bästa sågtips?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

e2pejo  
#757722 I Norge används asp utomhus till fasader. Har aldrig fattat varför det inte förekommer så mycket i Sverige..

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Elmhult  
#757727 Vad gör jag med dessa då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

Bosse1  
#758011 Fin kärra,bra med egen vägtransport 👍
1652443777_godsfloede.png


Bygger finsk rökbastu av asp, och lite sågtips.

https://urplay.se/program/209703-pa-ave ... insk-bastu

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag såga asp och bok?

paavo25  
#758046 Talade med en sågare ang asp. På ventern men hur nu månen skulle stå? Ändorna skall målas, så de ej torkar, barken/näver skall hållas hel. Hur var de sedan med sågning? Var de just bara två sidor öppna, sedan i spänning få torka i fler år? Sedan igen med månen, när skulle de sedan tas ut de man ville. Om man ej dessa alla fick rätt så spricker vrider och möglar dom fast de hyvlas.

Lika som hur och vika bräder som slängs på ett hus på vind/vädersidan, hur eller vilka fräder de nu skulle vara minns jag ej.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).